Publisert 28. des. 2020 09:00

Et merkelig og tungt år går mot slutten, og vi ser fram mot et nytt år hvor pandemien forhåpentligvis slutter å prege oss. Men midt i alle karantener, nedstenginger og andre smittevernstiltak er det også blitt rom for fagforeningsarbeid. Her er 6 saker NTL UiO har jobbet med i år, som er blitt kronet med seier.

Publisert 21. des. 2020 14:59

NTL UiO inviterte til digitalt seminar om hvordan en tillitsreform i universitets- og høgskolesektoren kan og bør se ut. Seminaret ble innledet av leder for NTL UiO Natalia Zubillaga, og deretter fikk fire innledere ta ordet.

Publisert 7. des. 2020 14:29

Bli kjent med våre tillitsvalgte og andre med verv i foreninga i vår julekalender! Alle lukene blir lagt ut på vår Facebook-side og samlet i denne artikkelen etter hvert.  En fullstendig oversikt over våre tillitsvalgte finner du her.

Publisert 22. nov. 2020 22:00

NTL UiOs styre har vedtatt å gå inn for en boikott av flyselskapet Wizz Air på grunn av fagforeningsfiendtlige holdninger.

Publisert 20. nov. 2020 11:00

Etter årets lønnsoppgjør er det noen setninger som har festet seg i hukommelsen: «Likt kronetillegg til alle», «prosenttillegg skaper økte forskjeller», «krav om et sentralt generelt kronetillegg.» Hørt dem før? Ja det har vi da så sannelig.

Hvorfor er dette en gjenganger, og hva er greia med å sette kroner og prosent opp mot hverandre?

Publisert 27. okt. 2020 11:39

Resultatet etter årets oppgjør ble klart forrige uke, og skal nå ut på uravstemning blant medlemmene. Det er til syvende og sist medlemmene som bestemmer hvordan de vurderer resultatet, og vi vil på det sterkeste anmode om at alle bruker den demokratiske retten vi har til selv å vedta viktige premisser for lønnsutviklingen, og deltar i kommende uravstemning.

Styret i NTL UiO har behandlet årets tariffresultat, og har besluttet å anbefale våre medlemmer å stemme nei til årets resultat.

Publisert 21. okt. 2020 13:14

Resultat av årets tariffoppgjør ble klart noen timer på overtid natt til 15. oktober. Partene har kommet til enighet om et generelt prosenttillegg til alle, og det settes ikke av penger til lokale lønnsforhandlinger.

Publisert 10. sep. 2020 15:19

Høyres programkomité la på mandag frem sitt utkast til høyres partiprogram for perioden 2021 til 2025. Får programkomitéen gjennomslag vil dette få store konsekvenser for Universitets- og høyskolesektoren i neste stortingsperiode.

Det loves store skattekutt, mens regningen sendes til en allerede presset offentlig sektor og til studenter fra utviklingsland.

Publisert 7. aug. 2020 14:07

Årets lønnsoppgjør er blitt utsatt, men ikke avlyst. Kontoret har fått noen spørsmål om hvilke frister som gjelder nå, vi vil derfor prøve å få samlet trådene i denne saken.

Publisert 2. juli 2020 14:08

Kontoret vil være ubemannet 4. til 27. Juli. Telefonen betjenes ikke, og e-poster blir lest kun sporadisk. Er det en hastesak kan leder Natalia Zubillaga nås på mobil +47 97 88 73 36.

Publisert 1. juli 2020 09:52

Tirsdag 16. juni ble det avholdt årsmøte i NTL UiO. Normalt skjer dette i februar/mars, men det ble i år utsatt på grunn av koronakrisen. Nytt for året var også at møtet ble avviklet digitalt ved bruk av Zoom og møteplattformen MyMeet.

Publisert 9. juni 2020 09:26

12.mars kl 18.00 stengte store deler av UiO dørene. Ansatte ble bedt om å ha hjemmekontor og skjermer, tastatur og mus ble pakket ned og tatt med hjem for å rigges opp i en krok på kjøkkenet, stua eller gjesterommet. Studentene barrikaderte seg på hybelen, flere reiste hjem til familien.

Nå har vi så smått begynt å vende tilbake til kontorene, mens andre har vært her hele tiden. Fortsatt er det folketomt og stille, det minner mest om sommerferie på UiO. Likevel jobbes det iherdig, både fra hjemmekontor, i byggene og på uteområdene.

Ny Giv har snakket med tre ansatte om tiden etter koronatiltakene kom. Her er et innblikk i deres nye arbeidshverdag.

Publisert 27. apr. 2020 16:21

Arbeidernes internasjonale kampdag er for mange et høydepunkt på kalenderen. Også vi i NTL UiO har sett fram til å lufte fanen og marsjere gjennom byen i lag med tusentalls av kamerater. På grunn av corona-situasjonen går det som kjent ikke noe tog fra Youngstorget i år, men dagen skal like fullt markeres.

Publisert 27. apr. 2020 14:08

Publisert 30. jan. 2020 10:35

Norge anses som et av verdens mest likestilte land, men fortsatt tjener kvinner mindre enn menn. Siden 1975 har kvinner aksjonert for likelønn, og med dagens utvikling vil det ta nærmere 200 år før vi er i mål.

Publisert 17. jan. 2020 14:21

Regjeringen ønsker at universitetene skal overføre eiendommene sine til Statsbygg for så å leie de samme lokalene tilbake.

Forslaget er ikke forsvarlig utredet, og nok en rapport peker på store svakheter ved beslutningsgrunnlaget og varsler om økte utgifter, økt byråkratisering og ansvarspulverisering og dårligere oppnåelse av sektorpolitiske mål.