Lokale lønnsforhandlinger 2022

Mere informasjon fra vår hovedorganisasjon Akademikerne-UiO. Tekna-UiO bidrar til Akademikerne-kontorets lønnsforhandlinger ved UiO. Årets lokale lønnsforhandlinger ved UiO ble sluttført 31. oktober 2022. Arbeidsgiver har gitt (eller vil om kort tid gi) beskjed om individuelle resultat.

Lokale lønnsforhandlinger ved UiO i 2022

Årets lokale forhandlinger etter hovedtariffavtalens punkt 2.5.1 er et såkalt hovedoppgjør. Lønnsrammen til fordeling er ofte litt høyere i hovedoppgjørene. Lønnstillegg får virkning fra 1. mai (2022). Generelt lønnstillegg ble på 1,8%. Les mere fra Akademikerne her på norsk og på engelsk.

Informasjonsmøter om skjema for lønnskrav

Vår hovedorganisasjon, Akademikerne-UiO, holder medlemsmøter både før og etter sommerferien med informasjon om oppgjøret og veiledning for å levere lønnskrav.

Rutiner for de årlige lønnsforhandlinger ved UiO

Hva kan jeg som medlem gjøre?

Lokale lønnsforhandlinger i staten for 2022

Rapportene fra det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) danner et viktig grunnlag for de årlige lønnsoppgjørene. TBU har levert en foreløpig rapport for 2022Rapporter for tidligere år: 2021, 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, ...

Årets nasjonale resultat (ramme 3,84%, fordeling lokalt 2,46%)

Fra Akademikernes hjemmeside finner vi en nyhetssak som skriver: "Avtalen innebærer en økonomisk ramme på 3,84 prosent. Dette innebærer at 2,46 prosent fordeles i sin helhet til virksomhetene og blir gjenstand for lokale, kollektive forhandlinger med virkning fra 1. mai i år". Jeg tolker dette slik at rammen for årets lønnsforhandlinger er på 3,84% nasjonalt - og justert for overheng og glidning (spillover effekt fra fjorårets lønnsøkning <-- komplisert, spør på medlemsmøtene) blir rammen vi fordeler lokalt ved institusjonene på 2,46%. Denne lokale rammen på 2,46% vil vi normalt forhandle om frem til slutten av oktober. Lønnsøkningen gis med effekt fra 1. mai slik at du får etterbetalt din andel av rammen omkring november eller desember.

Nyheter og relevant informasjon

Flere nyheter om årets lønnsforhandlinger vil oppdateres her.

Emneord: Lønnsforhandlinger
Publisert 7. mars 2022 13:06 - Sist endret 28. juni 2024 15:32