English version of this page

2.5.1 - Årlige lokale forhandlinger etter lønnsoppgjøret i staten

Akademikerne jobber for lokal lønnsdannelse. Vi mener at lønn må kunne brukes som et aktivt virkemiddel som motivasjon og belønning for de ansatte, og at det ivaretas best av lokale parter som vet hvor skoen trykker.

Akademikerne kan bruke alle virkemidler som definert i Hovedtariffavtalen punkt 2.5.4 i forhandling.

Arbeidstaker kan selv sende inn krav til lokale forhandlinger via sin fagforening og arbeidsgiver kan også fremme krav om lønnsjustering gjennom arbeidsgiverlinjen. Akademikerne oppfordrer alle til å benytte seg av muligheten for lønnssamtale i forkant av innsendelse av lønnskrav, og som en forventningsavklaring og en planlegging for både arbeidstaker og arbeidsgiver. Du kan lese mer om lønnssamtalen her

Lokale lønnsforhandlinger gjennomføres mellom arbeidsgiver og fagforeningene. På Akademikernes hovedtariffavtale forhandles det mellom UiO som arbeidsgiver på den ene siden av bordet, Akademikerne som hovedsammenslutning på den andre siden av bordet.

Opplæringsvideo for hvordan skrive lønnskrav

Forhandlingene 2024

Det er fortsatt mye usikkerhet om hvordan lønnsoppgjøret i 2024 blir. Akademikerne-UiO forbereder seg på samme måte som i et vanlig oppgjør og ønsker derfor at våre medlemmer sender inn lønnskrav. Årsaken er at vi ønsker å være klare til å forhandle på individuelle krav uavhengig av utfallet i Rikslønnsnemnda og når det skjer.

Innsending av lønnskrav til lønnsforhandlingene i 2024

Lønnskrav sendes inn i Akademikerne-UiO sitt nettskjema.

Du finner det norske lønnskravskjemaet her

Du finner det engelske lønnskravskjemaet her

Frist for innsending av lønnskrav er 1. september 23:59

Behandling av krav

Akademikerne-UiO mottar alle lønnskravene som blir sendt inn og fordeler de videre til primærforeningene.

Primærforeningene leser gjennom alle lønnskravene til sine medlemmer og prioriterer kravene. Prioriteringen blir gjort på bakgrunn av hva du har skrevet i lønnskravet, lønnsstatistikken til UiO, den lokale lønnspolitikken ved UiO og UiOs stillingsstruktur.

Lønnskravet ditt behandles konfidensielt og det er så få personer som mulig som er involvert i denne prosessen. Det kan være at foreningene har spørsmål til kravet ditt, og du vil kunne bli kontaktet for å gi ytterligere informasjon.

Verken Akademikerne-UiO, foreningene eller arbeidsgiver har lov til å gi noe informasjon når forhandlingene har begynt. Alt som sies under forhandlingene er konfidensielt, vi kan derfor ikke gi ut informasjon underveis. Dette betyr at etter du har sendt inn kravet ditt får du ikke mer informasjon før forhandlingene er ferdige.

Etter forhandlingene

Hvis du har fått endret lønn eller stillingskode, vil du bli informert om dette innen relativt kort tid etter forhandlingene er ferdige og protokoll er signert.

Hvis du har spørsmål om etterbetaling eller annen informasjon knyttet til den nye lønna, må du ta kontakt med arbeidsgiver.

I et normalt år er virkningstidspunkt (altså det tidspunktet årslønna og stillingskoden endres fra) 1. mai. I år vet vi ikke på nåværende tidspunkt om dette endres som følge av streiken.

Forhandlingene skal normalt sett være ferdige 31. oktober, men vi får etter all sannsynlighet en ny, senere frist som følge av streiken og behandlingen i Rikslønnsnemnda.

Publisert 24. okt. 2018 15:09 - Sist endret 28. juni 2024 15:29