Hvordan skal lokale forhandlinger 2011 foregå?

I årets mellomoppgjør ble det avsatt 0,25% til lokale forhandlinger etter Hovedtariffavtalens pkt. 2.3.3. Dette er den prosentvis laveste potten jeg har sett i mine 10 år som tillitsvalgt/hovedtillitsvalgt ved UiO. Selv om det nok kommer til å dreie seg om noe over 7 millioner blir beløpet lite når det deles mellom 7000 ansatte.

Det kan virke som om mange, både arbeidsgivere og medlemmer har merket seg dette, fordi søknadene til 2.3.4-forhandlingene i juni strømmer inn. Man kan søke i disse forhandlingene hvis man har vesentlig endringer i stillingsinnhold.  Se: http://foreninger.uio.no/parat/lonn-forhandlinger/

Når det gjelder høstens 2.3.3-forhandlinger avholdt fagforeningene og arbeidsgiver nylig et møte for å diskutere hvordan forhandlingene kan foregå i praksis. Bakgrunnen er å finne en hensiktsmessig forhandlingsmodell for den historisk lave potten. På møtet kom det opp minst 7 ulike alternativer til forhandlingsmåte. Alt fra et justeringsoppgjør i miniatyr, hvor visse stillingskoder får lønnsopprykk, til forhandlinger på individnivå med forhandlinger på alle fakulteter.

Partene ved UiO har ikke konkludert om hvilken forhandlingsmodell vi ender på, men jeg kommer tilbake med nærmere informasjon når ting blir bestemt.

Foto: Jan Unneberg

Av Ole Martin Nodenes
Publisert 31. mai 2011 11:48 - Sist endret 31. mai 2011 12:03

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere