Lønn og forhandlinger

Hovedtariffoppgjør

Systemet rundt lønnsforhandlinger i Staten er tredelt og foregår i form av hovedtariffoppgjør, sentrale justeringsforhandlinger og lokale forhandlinger. Alle er forankret i ”Hovedtariffavtalen i staten” (HTA) og omhandler alle virksomheter i staten.

I hovedtariffoppgjøret forhandler de sentrale partene i staten; KMD – Kommunal og moderniseringsdepartementet, YS – Yrkesorgansisasjonenes Sentralforbund, Unio, LO og Akademikerne. YS Stat ivaretar Parat-medlemmene i disse forhandlingene. Forhandlingene i 2016 resulterte i to separate tariffavtaler. En mellom staten og YS, LO og Unio, og en annen mellom staten og Akademikerne.

I 2022 gikk UNIO over til Akademikerne sin avtale. 16. juni 2022 vedtok stortinget at de uorganiserte skal følge den største avtalen i den enkelte virksomhet. Det betyr at de uorganiserte ved UiO er avhengig av forhandlingene mellom arbeidsgiver, UNIO og Akademikerne sine lokallag ved UiO.

Gjeldende hovedtariffavtale gjelder fra 1. mai 2022 – 30. april 2024. Hovedtariffavtalen inneholder lønns- og arbeidsvilkår for alle statsansatte.

I hovedtariffoppgjøret settes det av sentrale tillegg til alle statsansatte. Tillegget kan gis som et kronetillegg eller prosenttillegg. For 2023 ble følgende generelle tillegg gitt med virkning fra 1. mai 2023:

• Et generelt lønnstillegg på 31 000 kr for hvert enkelt medlem i YS-Stat og LO-stat.

Det ble også avsatt en pott på 0,85 % til lokale forhandlinger i 2023. Frist for forhandlingene er satt til 31. oktober 2023.

Parats sentrale sider finner du lenker til lønn og forhandlinger, med informasjon om lønnsoppgjørene i offentlig sektor.

2.5.1 – Lokale forhandlinger

I hovedtariffoppgjøret settes det av midler til lokale forhandlinger, eller forhandlinger etter HTAs punkt 2.5.1. For 2023 er det satt av 0,85 % til lokale forhandlinger.

Kravfrist 2023 er 10. august. Ikke send krav på papir.
Nettskjema: https://nettskjema.no/a/120905

I lokale forhandlinger gjelder UiOs lønnspolitikk:

og UiOs stillingsstruktur:
Teknisk-administrative stillinger: http://www.uio.no/om/regelverk/personal/teknisk-administrativt/stillingsstruktur.html
Vitenskapelige stillinger: https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/profil/sprak/stillingsbetegnelser/

19. juni 2023 hadde vi besøk av Truls Bjørhei som ga råd om hvordan man skriver et godt lønnskrav. Se https://foreninger.uio.no/parat/aktuelt/arrangementer/2023/lonnskrav.html

Det ble gjort opptak av foredraget og alle medlemmer har fått tilsendt dette og presentasjonen.

2.5.3 - Særlige grunnlag

Hvis en ansatt har fått vesentlig endret stillingsinnhold kan det lokalt på UiO føres forhandlinger etter HTAs punkt 2.5.3.

Det samme gjelder hvis en arbeidstaker har fått tilbud om en stilling utenfor UiO – ”rekruttere og beholde”, eller en arbeidstaker har ytt en ”ekstraordinær arbeidsinnsats”. De to sistnevnte forhandlinger har ikke tvisteløsning, dvs. at organisasjonene ikke kan bryte forhandlingene, og arbeidsgivers siste tilbud i saken vil da gjelde. Disse bestemmelsene er hjemlet i HTA punkt 2.5.3 – 2.

Med hjemmel i HTA punkt 2.5.3-2 kan det også gis opprykk for personer som har fylt 62 år i henhold til UiOs seniorpolitikk, punkt 6, med begrunnelse i å beholde viktig kompetanse lengre.

Vi anbefaler at du tar kontakt med parat@uio.no hvis du får endret innholdet i din stilling vesentlig, eller ønsker råd etter andre bestemmelser innenfor 2.5.3.

-------------------------------------------------

Se også: Parat UiOs søknadsskjemaer for 2.5.1- og 2.5.3-forhandlinger med frister.

Publisert 4. apr. 2013 13:58 - Sist endret 4. juli 2023 12:38