Lønn og forhandlinger

Hovedtariffoppgjør

Systemet rundt lønnsforhandlinger i Staten er tredelt og foregår i form av hovedtariffoppgjør, sentrale justeringsforhandlinger og lokale forhandlinger. Alle er forankret i Hovedtariffavtalen i staten” (HTA) og omhandler alle virksomheter i staten.

Hovedtariffavtalen er grunnlaget for lønnsdannelsen for statens ca 170 000 ansatte. UH-sektoren er den største sektoren i staten og har nærmere en tredjedel av statsansatte.

I hovedtariffoppgjøret forhandler de sentrale partene i staten; DFD – Digitalisering- og forvaltningsdepartementet som representerer arbeidsgiversiden, og YS – Yrkesorgansisasjonenes Sentralforbund, Unio, LO og Akademikerne som sammen representerer arbeidstakersiden. YS Stat ivaretar Parat-medlemmene i disse forhandlingene.

Årets oppgjør

I år var det et hovedoppgjør. Et mål for staten, LO-stat og YS-stat var å få en hovedtariffavtale igjen. YS-stat mener at ved å ta med seg de beste elementene fra de to avtaleområdene i staten, vil summen bli en bedre avtale enn den vi har i dag.

Det har vært et klart ønske fra ledere i mange av statens ca 210 virksomheter at, partene igjen skal få en likelydende avtale.

YS-Stat og Parat har som mål å ivareta alle våre medlemmer. Vi mener at den nye tariffavtalen setter oss i stand til det.

Hva har vi fått?

Det er en del som ikke er på plass ennå, da kun 25 % av tarifftillegget er delt ut. Dette er gitt som et generelt prosenttillegg på 0,75 % av den enkeltes lønn.

Tjener du 500 000 kr har du hittil fått 3750 kr (lønn x 0,0075= sentralt tillegg) Tjener du 600000 vil tillegget være på 4500 og så videre.

Tillegget utbetales ikke før til høsten, siden vi venter på en løsning for de andre hovedsammenslutningene.

En endring i år, er at lønnstrinnene er borte. Nå får vi kun oppgitt lønna i kroner.

Lokale forhandlinger

I årets lokale forhandlinger skal 75 % av tarifftillegget fordeles. Innretningen på de lokale forhandlingene er en forhandlingssak mellom partene. Det er viktig at vi jobber oss fram til en innretning som vi kan forhandle utfra.

Med innretning mener vi hvordan pengene skal fordels. Et rent kronetillegg gir et størst prosentvist løft for dem med lavest lønn, og virker utjevnende. Fordeles pengene via et prosenttillegg, får de best lønnede flest kroner. Innretningen kan bestå av at deler av tillegget gis i kroner til enkelte grupper og i prosent til andre grupper. Vi kan også gi alle et generelt tillegg, og samtidig sette av midler til individuelle forhandlinger.

Et eksempel på innretning er:

Vi tar utgangspunkt i at UiO får 15000 pr ansatt til lokal fordeling (Denne summen er for eksemplets skyld, og ikke det reelle tallet, det får vi fra departementet).

Av disse 15 000 kr, setter vi av 7500 kr i et generelt tillegg. Vi fordeler så de resterende 7500 kr pr ansatt, til individuelle forhandlinger. Da vil 25 % kunne få et gjennomsnitt på 21 000 kr hver, fordelt etter UiO sin lønnspolitikk.

Når de lokale forhandlingene starter, vet vi ikke ennå, men det kan fort bli i desember. Rikslønnsnemnda starter sin jobb i oktober.

Parat UiO vil etter at resultatet fra rikslønnsnemnda foreligger, sende ut en spørreundersøkelse. Med denne ønsker vi å se hvilke innretning medlemmene våre ønsker, og bruke undersøkelsen som et grunnlag for vår forhandlingsposisjon

I lokale forhandlinger gjelder UiOs lønnspolitikk:

og UiOs stillingsstruktur:
Teknisk-administrative stillinger: http://www.uio.no/om/regelverk/personal/teknisk-administrativt/stillingsstruktur.html
Vitenskapelige stillinger: https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/profil/sprak/stillingsbetegnelser/

2.5.3 - Særlige grunnlag

Hvis en ansatt har fått vesentlig endret stillingsinnhold kan det lokalt på UiO føres forhandlinger etter HTAs punkt 2.5.3.

Det samme gjelder hvis en arbeidstaker har fått tilbud om en stilling utenfor UiO – ”rekruttere og beholde”, eller en arbeidstaker har ytt en ”ekstraordinær arbeidsinnsats”. De to sistnevnte forhandlinger har ikke tvisteløsning, dvs. at organisasjonene ikke kan bryte forhandlingene, og arbeidsgivers siste tilbud i saken vil da gjelde. Disse bestemmelsene er hjemlet i HTA punkt 2.5.3 – 2.

Med hjemmel i HTA punkt 2.5.3-2 kan det også gis opprykk for personer som har fylt 62 år i henhold til UiOs seniorpolitikk, punkt 6, med begrunnelse i å beholde viktig kompetanse lengre.

Vi anbefaler at du tar kontakt med parat@uio.no hvis du får endret innholdet i din stilling vesentlig, eller ønsker råd etter andre bestemmelser innenfor 2.5.3.

-------------------------------------------------

Se også: Parat UiOs søknadsskjemaer for 2.5.1- og 2.5.3-forhandlinger med frister.

Publisert 4. apr. 2013 13:58 - Sist endret 11. juni 2024 08:42