Medlemssamling 24.november 2016

Interessant innblikk i universitetets kjellere!

Foto: Kristian Omnes og Elisabeth Aronsen

De fremmøtte medlemmer fikk en glitrende presentasjon av alskens skatter (og litt skrot) i form av mikroskoper,  lamper og instrumenter og "dingser" med vanskelige navn. Foredragsholderne Anne Vaalund og Ann-Helén Rønning fra Museum for universitets- og vitenskapshistorie tok oss gjennom historien, bruksområdet og materialet gjenstandende består av. Vi fikk høre om forholdet mellom forskere og teknikere i konstruksjon og bruk av forskningsapparater. Om gjenstander laget på våre egne verksteder og om den mangfoldige bruken av masseproduserte standardapparater. MUV arbeider nå intenst med å få oversikt over hva som finnes og trenger vår hjelp til dette! Resultatet blir en levende database som skal gi et så representativt bilde som mulig. Museet har fra før en stor fotodatabase og med dette tilskuddet får vi sikret kunnskap og eierskap til vår felles historie. Det er allerede mye gjenstandshistorie å les på museets rikholdige nettside - se "Tingenes tilstand"

Mye å studere men ikke røre..

En stor takk og velkommen igjen!

Emneord: MUV, Medlemssamling, Parat
Publisert 1. des. 2016 10:23 - Sist endret 1. des. 2016 13:58