Oslo rundt med streikevest og banner

Onsdag 30. mai er en dag jeg sent kommer til å glemme. På denne dagen skulle de streikende fra Parat UiO marsjere fra Det odontologiske fakultet på Geitmyrsveien til Blindern. Deretter delta i felles markering til støtte for streiken på Frederikkeplassen. Før vi skulle kjøre t-bane med 50 streikende til Nationalteateret for å delta på YS-streikemarkering.

Det ble en begivenhetstrik dag som her er dokumentert med bilder av vår fotograf Jan Unneberg!

<p>&quot;Min tanke er fri&quot; <em>Foto: Jan Unneberg</em> Se ogs&aring; Unnebergs bilder nedenfor.</p>

30. mai Kl 1000

Oppmøte foran Det odontologiske fakultet. Informasjon om dagen, utdeling av utstyr og øving på sangene. Her er det dyp konsentrasjon under innøving av "Din tanke er fri"!  (Foto: Jan Unneberg)

Dyp konsentrasjon under innøving av "Din tanke er fri!"

Kl 1020

Tid for avmarsj mot Blindern. Vi tok ruta Geitemyrsveien, Kirkeveien og Blindernveien, før vi svingte opp Moltke Moes vei og ankom Nils-Henrik Abels hus. Her ved oppstarten ved Det odontologiske fakultet. (Foto: Jan Unneberg)

Langs Kirkeveien (Foto: Jan Unneberg)

Forbi Ullevål sykehus (Foto: Jan Unneberg)

Vi krysset Kirkeveien på grønt lys (stort sett i alle fall). (Foto: Jan Unneberg)

Her har vi ankommet Blindern-området og avventer klarsignal på å marsjere inn på Frederikkeplassen (Foto: Jan Unneberg)

Kl 1100

Innmarsj på Frederikkeplassen - hva skjer tenker de intetanende lunsjgjestene! (Foto: Jan Unneberg)

Nå er det alvor. Forsangere med malmfulle røster under "Din tanke er fri"; Ole Martin Nodenes (Parat), Kristian Mollestad (Forskerforbundet) og Ulrik Sverdrup (Ntl)

(Foto: Jan Unneberg)

Parats leder, Hans-Erik Skjæggerud, holder appell og angriper både regjering, stat og organisasjonen Akademikerne.

(Foto: Jan Unneberg)

Stemningsbilde fra Frederikkeplassen (Foto: Jan Unneberg)

Etter streikekaffe og boller, bar det avsted med t-bane til Nationalteateret stasjon. Men først måtte t-banebrua på Blindern forseres med plakat og banner. Da er det ikke like lett å holde orden i rekkene. (Foto: Jan Unneberg)

I Parat tenker vi grønt, og på bane 5 mot Vestli ble vi veldig synlige (Foto: Jan Unneberg)

Kl 1200

Vi ankommer 7. juniplassen foran Utenriksdepartementet i Vika (Foto: Jan Unneberg)

Lederen i YS, Tore Eugen Kvalheim, ønsker oss varmt velkommen til YS streikemarkering (Foto: Jan Unneberg)

Vi var godt synlige, helt fremst foran talerne! (Foto: Jan Unneberg)

Leder i YS-Stat, Pål Arnesen, holdt appell på vegne av de streikende (Foto: Jan Unneberg)

Takk for en strålende streikedag med solskinn og blide streikende!

Ole Martin Nodenes

Hovedtillitsvalgt Parat UiO