"Én ansatt - én stemme" vedtatt i Parats representantskap!

Et mål om "én ansatt - én stemme" ved valg i universitets- og høgskolesektoren ble vedtatt i Parats representantskap i møte i november 2011! Parat mener at bestemmelsen om ulik stemmevekting mellom ansattegrupper er udemokratisk og ikke ivaretar prinsippet om likebehandling av ansatte slik man har det ellers i norsk arbeidsliv.

Saken startet med at Parat UiO i sitt årsmøte 2011 vedtok en resolusjon om at Parat UiO skal jobbe langsiktig for å oppheve vektingen av stemmer mellom teknisk-administrativt ansatte og vitenskapelig ansatte, slik at stemmer fra alle ansattegrupper skal telle likt ved valg.

<p>Parats representantskap i m&oslash;te. <em>Foto: Parat</em></p>

Parat UH (Universiteter og høgskoler) vedtok å fremme saken for Parats representantskap som en felles sak for universitets- og høgskolesektoren i oktober 2011. Esben Moy ved Universitetet i Agder, som leder Parat UH, sier at det er på tide at disse stemmevektingsreglene, som er hjemlet i Universitets- og høgskoleloven, endres og blir forenlige med dagens samfunn og arbeidsliv. "Dette er en viktig regelendring, som vil berøre alle våre 2500 medlemmer i Parat UH-sektoren", sier han.

Ole Martin Nodenes, hovedtillitsvalgt i Parat UiO, gleder seg over vedtaket. "Men veien til en eventuell lovendring er ennå lang", sier han. Parat må nå vurdere hvordan arbeidet skal legges opp videre, og dette skjer på nyåret, mener han. "Men det er svært gledelig at Parat i Universitets- og høgskolesektoren, og nå også hele Parat står sammen om dette", avslutter han.

Les Parats representantskaps resolusjon (.pdf)

Hvem er Parats representantskap

Se også Parats nyhetsoppslag om saken

Publisert 4. apr. 2013 13:58