Paratmedlemmer i artikler og på TV om pensjonsreformen

Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud takker i nyhetsbrev nr. 9/2011 alle medlemmer som har engasjert seg i artikler og på tv i høst i forbindelse med konsekvensene av avtalen om fleksibel alderspensjon for offentlig ansatte.

"Flere av dem som er brukt som eksempler i pressen har vært Paratmedlemmer", sier han. Det nye systemet medfører en rekke nye utfordringer, og Parat har engasjert seg sterkt i behovet for endringer i offentlig tjenestepensjon, slik at den harmonerer med ny fleksibel alderspensjon. Det gjør den ikke i dag.

Les resten av nyhetsbrevet nedenfor

Leder
Parat er godt i gang med forberedelsene av neste års hovedtariffoppgjør. Tidligere i høst sendt vi ut et debatthefte hvor vi oppfordret tillitsvalgte til å diskutere prioriteringer med sine medlemmer og sende oss innspill. De rekordmange tilbakemeldingene vi har fått tyder på stort engasjementet om det kommende hovedoppgjøret. Vi er veldig takknemlig for det engasjementet dere har vist og lover å bearbeide deres innspill på en god måte i den videre forberedelsesprosessen.

I disse dager gjennomføres det møter i Parat sine utvalg for privat, spekter, kommune og statlig sektor. Her diskuteres de innspillene vi har fått og hvilke prioriteringer Parat skal ha inn mot YS sine sektorer. I staten er det hovedsammenslutningen YS Stat som forhandler på vegne av Parats medlemmer. I kommunesektoren er Parat selvstendig part og beslutter sånn sett hvilke prioriteringer vi legger inn og hvilket resultat vi kan akseptere. Vi har imidlertid valgt en praktisk løsning som innebærer at vi gjennomfører forhandlingene, sammen med andre YS forbund, gjennom YS kommune. Derfor er vi avhengig av å prioritere Parat sine krav i kommunal sektor ovenfor YS kommune. I Spekter er situasjonen den samme. Når det gjelder privat sektor er det opp til YS Privat å beslutte om vi skal forhandle samlet (alle forbundene i privat sektor i YS) eller om vi skal ha et forbundsvist oppgjør som innebærer at vi forhandler hver for oss. Dette avgjøres på nyåret, men vanligvis gjennomføres hovedtariffoppgjøret som forbundsvise oppgjør med mindre det er store gjennomgående saker på dagsorden som krever en mest mulig samlet fagbevegelse bak kravet. Vi ser ikke den type saker i det kommende lønnsoppgjøret.

Den siste tiden har det igjen vært offentlig debatt om ny fleksibel alderspensjon fra folketrygden. Vi begynner nå å se konsekvensene av de beslutningene som er gjort og hvordan arbeidstakere posisjonerer seg i forhold til de nye reglene. Som dere vet har Parat vært engasjert i pensjonssaken og hadde sågar pensjon som flaggsak i 2010. I flere av de nyhetsoppslagene som har vært i media i høst har personene som er brukt som eksempler i artikler og TV-innslag vært Parat-medlemmer. Jeg ønsker å takke disse for at de har stilt opp slik at vi på best mulig måte for vist frem de utfordringene det nye systemet medfører.

Målet med pensjonsreformen er to-delt. Det viktigste er å få arbeidstakere til å jobbe lengre enn i dag. Det er nødvendig på grunn av den demografiske utviklingen i befolkningen. Det andre er at pensjonskostnadene må reduseres eller bremses. Ny fleksibel alderspensjon skulle bidra til det. Vi ser nå at arbeidstakere begynner å ta ut sin alderspensjon tidligere enn antatt. Det i seg selv er ikke problematisk dersom vi ser denne utviklingen over en lengre tidsperiode. Den nye pensjonsreformen gjør jo at den enkelte har sin egen personlige pensjonsbeholdning. Denne kan de velge å ta ut tidlig eller sent. Tas den ut tidlig blir årlig beløp mindre enn om en tar ut pensjonen sent. Sluttsummen skal bli den samme. Problemet oppstår først dersom arbeidstakere slutter å jobbe når de tar ut sin pensjon fra 62 år. Målet med de nye reglene var nemlig at folk gjerne skulle kunne ta ut pensjon tidlig, bare de valgte å jobbe videre. Det er dette politikerne må ta tak i dersom utviklingen fortsetter, ikke innstramminger i muligheten for å ta ut alderspensjonen tidlig.

Fra Parat vil sin side vi oppfordre til å ha is i magen, og la ordningen virke en stund før vi konkluderer. Unntaket er om det viser seg at arbeidstakere taper økonomisk på å kombinere uttak av alderspensjon med arbeid pga skatteregler e.l. Da må stortinget gjennomføre justeringer som stimulerer til at målene med pensjonsreformen nås.

Parat har engasjert seg sterkt i behovet for endringer i offentlig tjenestepensjon for å gjøre tilpasninger i denne, slik at den harmonerer med ny fleksibel alderspensjon. Dette er ikke er tilfelle i dag. For tiden har vi en pågående prosess i YS med mål å finne en felles plattform for det videre arbeidet. Det er mitt håp at dette arbeidet konkluderes snart og at vi kan legge felles krefter inn på å få gjennomført nødvendige endringer.

Parats Facebookside
Nå har vi snart 1400 tilhengere på Facebook, men vi er sikre på at det er mange av Parats medlemmer som ikke har trykket ”liker” ennå. Målet med vår tilstedeværelse på facebook (og på andre sosiale medier) er å få en enkel plattform for dialog med medlemmer og tillitsvalgte. Dette kommer selvfølgelig i tillegg til de allerede etablerte plattformene.
Vi ser at stadig flere av medlemmer og tillitsvalgte legger ut saker av interesse. Det er fint. Alle kan legge ut saker på Parats Facebookside. På den måten er det mulig å dele interessante saker og erfaringer med andre som har de samme interessene.

Temadager: Fagorganisert 2011
Til nå har om lag 150 Parattillitsvalgte deltatt på temadager rundt omkring i landet. Tema er: ”fagorganisert i 2011 – har vi mer å kjempe for? Har det noe for seg? Foredragsholder er Rolf Utgård. Er du bosatt i nærheten av Drammen har du fortsatt mulighet til å få med deg det glimrende foredraget til Utgård. Den 8. november arrangeres siste møte. Du kan melde deg på til ost@parat.com , eller via kursportalen .

Nye Parat plakater
I disse dager sendes det ut nye plakater til alle tillitsvalgte/kontaktpersoner. Vi håper disse blir hengt opp på arbeidsplassene så raskt som mulig, slik at Parat blir mer synlig på arbeidsplassene. Vi sender ut plakatene i A4 format, de finnes også i A5 format og i en engelsk versjon. Dersom du ønsker slike plakater, ta kontakt med nærmeste regionkontor. Plakatene finnes også på Parats hjemmeside

Ny faktabok om arbeidsmiljø og helse i Norge
Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) og Nasjonal overvåkning av arbeidsmiljø og helse (NOA) har lansert en ny faktabok om arbeidsmiljøtilstanden i Norge. Sammen med faktaboken lanseres et nettbasert overvåkningsverktøy som gir mulighet til målrettede uttrekk av fakta og data tilpasset brukerens eget behov. For mer informasjon

Gjenvalg i ParatMedia
På ParatMedias representantskapsmøte den 20. oktober ble Liz Ovesen gjenvalgt som leder for en ny treårsperiode. Ny nestleder ble Rune Berge fra FINN torget. Representantskapsmøtet vedtok også å øke aktiviteten overfor eksisterende og nye medlemmer.

Luftfartskonferansen
Parat Luftfart avholdt sin årlige konferanse den 25. og 26. oktober på Gardermoen. Parat Luftfart er med sine 3500 medlemmer den største sammenslutningen av ansatte i luftfartsektoren i Norge. Om lag 60 tillitsvalgte deltok på konferansen. Parat Luftfarts leder hadde invitert Ryanairs sjef Michael O’Leary til konferansen. Hvordan han avslo invitasjonen, og mer om konferansens første dag kan du lese her.
På konferansens annen dag sto miljøutfordringene på dagsorden, mer om dette kan du lese her

Parat i Politi- og lensmannsetaten
For å styrke Parat i politi- og lennsmannsetaten har Parats Arbeidsutvalg satt ned en ressursgruppe. Ressursgruppen består av tillitsvalgte fra ulike politidistrikt og skall bistå Parats hovedtillitsvalgt og være bidragsyter på områder som vekst og rekruttering, videreutvikling av tillitsvalgtsapparatet, og i forbindelse med ulike prosjekter innenfor etaten. Ressursgruppens aktiviteter skal ha som mål en fremtidig etablering av et formelt styre for Parat i politiet, med ansvar for bl.a. gjennomføring av valg, rekruttering, utvikling av lokalt tillitsvalgtsapparat og oppnevning av Parats hovedtillitsvalgt.

Opplæringsmidler til medlemsgruppene
Vi minner om at de som har fått tildelt opplæringsmidler for 2011 må sende inn kvitteringer til Parat. Midlene blir først utbetalt når kvitteringene er sendt inn.
Vi minner også om at opplæringsmidlene ikke kan overføres til neste år. Dette innebærer at opplæringsmidlene som er tildelt i år må benyttes i 2011.
Eventuelle spørsmål om dette kan rettes til opplæringsansvarlig Tove Løhne, tove.lohne@parat.com .

Labourstart.no
Et lite tips for deg som er interessert i fagforeningsarbeid og viktige saker for norsk og internasjonal fagbevegelse. Gå inn på http://www.labourstart.org/no/ . Der vil du finne viktige nyheter. Her kan du også registrere deg slik at du får tilsendt nyheter. På denne siden har du også mulighet til å vise solidaritet med forfulgte fagforeningsledere og medlemmer i andre land.

Tips og tilbakemeldinger:
Kontakt kommunikasjonsrådgiver Lill J. Fischer, e-post lill.fischer@parat.com , mobil 908 81 007

Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud
Nestleder i Parat, Vegard Einan