Forhandlingspartene opptrådte forsvarlig!

I sin leder for nyhetsbrev nummer 5/2011 skriver Hans-Erik Skjæggerud at vi i lønnsforhandlingene fikk utbytte av verdiskapningen i offentlig og privat sektor, samtidig som forhandlerne tok hensyn til den økonomiske situasjonen i verden. Oppgjøret endte med enighet mellom partene. Dersom også årets oppgjør hadde endt opp hos meglingsmannen ville det vært grunnlag for å stille spørsmål ved hele forhandlingssystemet, sier han.

I nyhetsbrevet omtales også økningen i grunnbeløpet i folketrygden (G), og hva som skjer med Paratmedlemskapet når du blir pensjonist. Les hele nyhetsbrevet nedenfor.

 

Leder
Mai 2011 skiller seg fra tidligere år. Ingen av de store mellomårsoppgjørene gikk til megling! Det har nemlig vært det vanlige de siste årene. Å oppnå resultater gjennom forhandlinger har vært tilnærmet uvanlig både i mellom- og i hovedårsoppgjør. Dersom også årets oppgjør hadde endt opp hos meglingsmannen ville det vært grunnlag for å stille spørsmål ved hele systemet for forhandlinger og megling. Nå slapp vi heldigvis det, og det skulle blott bare mangle. 2011 ble året hvor partene i arbeidslivet nok en gang opptrådte forsvarlig. Vi fikk utbytte av den verdiskapningen som skjer i offentlig og privat sektor, samtidig som vi tok hensyn til den økonomiske situasjonen som råder internasjonalt.

Er vi så fornøyd med resultatet? Ikke helt, men slik vil det alltid være. Arbeidstakersiden vil alltid mene det er grunnlag for å få mer, mens arbeidsgiverne alltid vil mene lønnsoppgjøret ble for dyrt. Men da er vi vel omtrent der vi burde være. Neste år venter et hovedoppgjør. Da skal vi ikke kun forhandle om lønn. Vi kan også forhandle om alle bestemmelsene i tariffavtalene. Om det da lar seg gjøre å komme frem til et resultat gjennom forhandlinger og dermed unngå megling og streik får vi vente og se. Men at det vil bli et mer krevende oppgjør enn i år er det ingen tvil om.

På tampen av mai fikk vi nok en påminnelse om naturens lunefulle sider som noen ganger truer vår måte å leve på. Island, med sine vulkaner, denne gangen Grimsvötn, kom igjen på alles munner og minnet oss på kaoset i flytrafikken som mange opplevde i 2010.. I dagens samfunn er flyreiser noe alle gjennomfører fra tid til annen, særlig i forbindelse med fritid og ferie. Jeg vil bare anta at mange de siste dagene har spekulert rundt hvorvidt dette vulkanutbruddet får konsekvenser for kommende reiser. I skrivende stund ser det ut til at konsekvensene denne gangen blir betydelig mindre enn de var i 2010, men det gir likevel grunnlag for bekymring og uro. Nå er det ikke noe nytt at Island er en vulkansk øy og fra tid til annen har utbrudd, og at Norge ligger nært Island og sånn sett har store muligheter for å bli berørt. Sånn har det alltid vært. Utfordringen nå til dags er at vårt levesett i større grad påvirkes av denne type naturhendelser enn tidligere. Spesielt gjelder dette i forhold til reisemønstret vårt. For ikke å snakke om alle de som arbeider innenfor reiseliv i Norge.

Flyselskapene, som allerede er presset til det ytterste, har små marginer for sin drift. Mange Paratmedlemmer har sitt daglige arbeid i flyselskaper, og deres arbeidsforhold er direkte truet av vulkanutbrudd. Det samme gjelder alle de som jobber i reiselivsbransjen forøvrig. I forbindelse med utbruddet i 2010 engasjerte Parat seg sterkt i forhold til at både myndigheter og flyselskaper måtte forbedre beredskapen ved slike naturkatastrofer. For de ville komme igjen. Og det gjorde det, tidligere enn vi hadde trodd. Det synes som om beredskapen var bedre denne gangen, og at det har vært en positiv utvikling på flere av de områdene vi tok opp i 2010. Vi registrerer imidlertid at det fortsatt er forhold vi var opptatt av da som ikke er løst, eller ikke er ønsket løst. Spesielt knytter det seg til en forenkling av byråkratiet rundt permitteringer på grunn av naturkatastrofer. Nå ser det ut til at vi slapp unna permitteringer i denne gangen, men mest sannsynlig vil vi måtte forholde oss til flere vulkanutbrudd på Island i årene som kommer. Naturhendelser som garantert vil påvirke oss, på grunn av måten vi lever våre liv på i 2011. Da må også disse utfordringene være løst.

Med ønsker om en strålende første sommermåned!

Lønnsoppgjøret 2011                                                
Mellomårsoppgjøret 2011 begynner å nærme seg slutten. Oppgjøret startet i mars med privat sektor. Etter dette har de ulike sektorer fulgt på. For Parat er det noen avtaler innenfor luftfart og seismikk, samt oppgjøret i HSHs HUK (Helse, Utdanning, Kultur) som gjensår. HUK-oppgjøret starter den 16. juni.

Oppgjøret for SAS-kabin i havn
Ett år på overtid er endelig oppgjøret for de kabinansatte i SAS i havn. Forhandlingene har vært svært kompliserte. For Parats medlemmer har forutsigbarhet når det gjelder arbeidstid vært et viktig krav. Dette fikk vi gjennomslag for. Mer om oppgjøret for SAS-kabin

Enighet i Oslo kommune
Oppgjøret i Oslo kommune endte hos meklingsmannen. Alle ansatte i Oslo kommunen får et lønnstillegg på minst 12 700 kroner fra 1. mai. Mer om oppgjøret i Oslo kommune

Enighet i oppgjøret med Spekter Helse
Oppgjøret vil gi alle ansatte et generelt tillegg på 2,4 prosent, minimum 8000 kroner. I tillegg ble det satt av midler til kompetansetillegg. Mer om oppgjøret med Spekter Helse

Lokale forhandlinger
Mange av Parats tillitsvalgte i privat sektor er nå i lokale forhandlinger.  Forhandlingsavdelingen og regionskontorene gir råd til de tillitsvalgte. Vi har så langt ikke fått inn noen tvistesaker, noe som kan tyde på at det går relativt greit i forhandlingene lokalt. Så langt tyder tilbakemeldingene på at man kommer til enighet de aller fleste steder

Nytt grunnbeløp i folketrygden
Gunnbeløpet(G) øker fra 75 641 kroner til 79 216 kroner fra 1. mai 2011. Dette er en økning på 3 575 kroner eller 4,73 prosent. Gjennomsnittlig grunnbeløp for 2011 blir da 78 024 kroner.
6 ganger grunnbeløpet utgjør etter endringen 475.296 kroner.

Snart pensjonist?
Selv om du går av med pensjon nyter du godt av Paratmedlemskapet og medlemsfordelene. Om du ikke lenger har behov for bistand i arbeidsforholdet, er det andre medlemsfordeler som det kan være viktige å ha. Dersom du benytter deg av medlemsfordelene for eksempel på bank og/eller forsikring, vil du fortsatt ha dette som pensjonistmedlem. Du vil også kunne få fritt rettsråd innenfor en time i året.

Når du ikke lenger er yrkesaktiv blir du ikke utmeldt men blir pensjonistmedlem. Melding om endring av medlemsstatus sendes medlem@parat.com , eller du kan ringe oss på 21013600 og spørre etter medlemsregisteret. Pensjonistmedlemskapet koster 250 kroner per år. For dette får du som nevnt tilgang til medlemsfordelene. Du får medlemsbladet tilsendt. I tillegg vil du få tilbud fra en av våre lokale pensjonistgrupper som arrangere ulike aktiviteter rundt i landet.

Du finner mer informasjon om Parat Pensjonist på våre hjemmesider



Kurs og opplæring av tillitsvalgte
Parat arrangerer en rekke kurs høsten 2011. Informasjon om alle kursene finnes i vår kurskalender, parat.com → kurs og udanning → kurs og aktivitetskalender . Du kan allerede nå melde deg på i kurs og aktivitetskalenderen. Påmelding og spørsmål om kurs sendes til kurs@parat.com .

Noen av kursene som skal gjennomføres denne høsten er:

Fordypningskurs i lokale forhandlinger for statlig sektor
Kurset vil ta for seg forhandlingsprosedyren og gå spesielt inn på årets oppgjør. Kurset som er av en dags varighet arrangeres i: Bergen: 1. september, Tromsø: 7. september, Trondheim: 9. september, Oslo: 12. september og Tønsberg: 13. september

Mer informasjon om kursene finnes i vår kurs og aktivitetskalender

Eksamensrettet kurs grunnleggende arbeidsrett (15 studiepoeng)
Parat arrangerer to kurs i grunnleggende arbeidsrett, i samarbeid med Høgskolen i Buskerud. Fagplanen har et omfang på 15 studiepoeng. Dette er et av de obligatoriske kursene i ”Årsenhet for tillitsvalgte”.
Alle samlingene er lagt til NITOs kurslokaler i Lakkegt. 3, Oslo. Overnatting på Thon Hotell Spektrum.

Målgruppen for kurset er tillitsvalgte i Parat, som tidligere har vært gjennom grunnopplæringen i Parat (eller har tilsvarende kompetanse) og som har erfaring som tillitsvalgt.

Eksamensrettede kurs i Parat er svært populære kurs. Det har vært lange ventelister, og mange er godt kvalifiserte søkere. Vi kan derfor anbefale deg å sende en kort søknad med informasjon om hvilket verv du har, om du har tatt grunnopplæringen, hvor mange medlemmer du er tillitsvalgt for, og hvor lenge du har vært tillitsvalgt.

Praktisk informasjon kurs 1:
·        1. samling 3. - 6. oktober 2011
·        2. samling 5. - 8. desember 2011
·        Innlevering av obligatorisk oppgave: 15. november 2011
·        Eksamen: 20. - 23. januar 2012

Praktisk informasjon kurs 2:
·        1. samling 12. – 15. oktober 2011
·        2. samling 12. – 15. desember 2011
·        Innlevering av obligatorisk oppgave: 15. november 2011
·        Eksamen: 20. - 23. januar 2012

Mer informasjon om kursene finnes i vår kurs og aktivitetskalender

Ny brosjyre
Vi minner om den nye brosjyren. Den, samt et engelsk innstikk kan bestilles på Parats kontorer. Brosjyren kan også lastes ned her.

For større grupper vil det være mulig å få laget egne innstikk til brosjyren. Dersom din gruppe ønsker innstikk med mer spesifikk informasjon om Parat i din virksomhet/gruppe, ta kontakt med Margrete Heim, margrete.heim@parat.com

Fra medlemsregisteret
Vi minner om at alle henvendelser om medlemsregisteret rettes til medlem@parat.com

Oppdatering av medlemsregisteret
Parat er opptatt av å gi tillitsvalgte og medlemmer rett informasjon til rett tid. Som miljøfyrtårn benytter vi oss av elektroniske informasjonskanaler så ofte som mulig. Men fortsatt mangler vi mange e-postadresser og mobiltelefonnummer.

Disse opplysninger kan det enkelte medlem endre i medlemsportalen. For å bruke medlemsportalen trenger en medlemsnummer og passord. Dersom du ikke kjenner medlemsnummeret ditt, ta kontakt med den tillitsvalgte, eller sendt en e-post til medlem@parat.com

Parat har samarbeidsavtaler med Gjensidige og DnB. For å informere om medlemsfordelene får de tilgang til våre medlemslister. Dersom du ønsker å reservere deg i mot dette, ta kontakt med medlemservice@parat.com


Tips og tilbakemeldinger:
Kontakt kommunikasjonsrådgiver Lill J. Fischer, e-post lill.fischer@parat.com , mobil 908 81 007



Vennlig hilsen
Hans-Erik Skjæggerud, leder
Vegard Einan, nestleder
Trond R. Hole, generalsekretær



Vennlig hilsen
Lill Jacqueline Fischer
kommunikasjonsrådgiver
____________________________________________
Parat, Brugata 19, P.b. 9029 Grønland, N-0133 OSLO
Tel. +47 21 01 36 00, Faks +47 21 01 38 00
Mobil +47 90 88 10 07
lill.fischer@parat.com
www.parat.com

Av hensyn til miljøet ber Parat om at du vurderer nødvendigheten med papirutskrift.

Publisert 4. apr. 2013 13:58