Parats nyhetsbrev nr 2 - 2011

Avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA-avtalen) stiller store krav til partene i arbeidslivet. Vi skal alle bidra til å nå målene om redusert sykefravær, om å få seniorene til å være i arbeidslivet lenger og om å bidra til at personer med redusert funksjonevne kommer i arbeid.

Til nå er det delmålet om reduksjon i sykefraværet som har fått spesielt stor oppmerksomhet. De siste sykefraværstallene peker i riktig retning. Sykefraværet går ned. Det er bra, og kanskje naturlig med det fokuset dette delmålet har fått.
De to andre delmålene har dessverre ikke fått like mye oppmerksomhet. Det vil si, målet om å få seniorene til å stå lengre i arbeid før pensjonering, har hatt et jevnt og godt fokus over flere år. Også her skjer det stadig positiv utvikling. Sakte men sikkert peker pilene i riktig retning.

Det siste delmålet, som knytter seg til å få flere personer med redusert funksjonsevne i arbeid, har dessverre ikke blitt satt høyt nok på agendaen. Dette må vi endre på. Vi må bidra til at også utviklingen på dette området går i riktig retning. Personer med redusert funksjonsevne representerer en betydelig ubenyttet arbeidsevne, mange er høyt utdannet og besitter i tillegg en unik tilleggskompetanse opparbeidet gjennom sine personlige erfaringer. Samtidig vet vi at det å være i arbeid er helsebringende og gir et viktig sosialt nettverk. Vi må ha et arbeidsliv som er tilpasset alle.

Dessverre er det mye som tyder på at arbeidsgiverne i mye større grad fokuserer på begrensningene enn mulighetene. Med dagens teknologi og hjelpeverktøy er det få, om noen argumenter som er gyldige i forhold til ikke å ta deres arbeidsevne i bruk. På vår side må Parat, sammen med andre arbeidstakerorganisasjoner, bidra til å sikre at rekrutteringsprosesser gjennomføres på en forsvarlig måte, og at søkere til jobber generelt sett konkurrerer på bakgrunn av kvalifikasjoner og personlig egnethet, og ikke fysiske begrensninger. Samtidig har vi alle et ansvar for å ta et oppgjør med negative holdninger til mennesker med redusert funksjonsevnes plass i arbeidslivet.

Lønnsoppgjøret 2011
Årets oppgjør er et mellomoppgjør. Da forhandles det kun om lønnsjusteringer og andre spørsmål man er blitt enige om under hovedoppgjøret.

Mellomårsoppgjøret gjennomføres normalt som et sentralt, samordnet oppgjør. Det innebærer at LO/YS forhandler på sentralt nivå for alle sine forbund og bransjer. Partene har streikerett, men forhandlingsresultatet legges ikke ut til uravstemning.

Parats hovedstyre vedtar inntektspolitiske retningslinjer for oppgjøret den 1. mars og YS vedtar inntektspolitikk for årets oppgjør på representantskapsmøtet den 3. mars. Dokumentene vil bli lagt ut på www.parat.com under Tariff 2011.

Det er LO/YS og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) som innleder oppgjøret med forhandlinger for privat sektor. Bakgrunnen er partenes felles ønske om at den konkurranseutsatte delene av industrien skal sette rammer for lønnsoppgjøret i andre sektorer. Så langt er vi kjent med følgende datoer:

21. mars:        NHO-oppgjøret starter. Siste forhandlingsdag er 31. mars
  4. april:        HSH-oppgjøret starter
  4. april:        Oppgjøret i Spekter-området starter
27. april:        Oppgjøret i stat og kommune starter
14. juni:                HSH/HUK starter

Foreløpige tall fra det tekniske beregningsutvalget
Det tekniske beregningsutvalget la frem sin foreløpige rapport den 21. februar 2011. Nedenfor følger ett utdrag av tallene . Hele rapporten kan leses her

NHO-området
Arbeidere i NHO-bedrifter hadde en lønnsvekst på 3 ½ % mens industrifunksjonærenes vekst var på 4 ½ prosent. Dette utgjør et snitt på 4 %. Lønnsveksten er videre anslått til 3 prosent for hotell- og restaurantområdet, 4 prosent for arbeidere i byggevirksomhet og 3 ½ prosent for arbeidere i transportsektoren samlet.
Lønnsoverhenget til 2011 (helårsvirkningen av lønnstillegg som ble gitt et stykke ut i fjoråret) for alle lønnstakere under ett er i år anslått til 1 ¾ %. For industrifunksjonærer i NHO-området er overhenget beregnet til 1 ¾ % og for industriarbeidere 1 %.

HSH-området
For ansatte i HSH- bedrifter i varehandelen er årslønnsveksten beregnet til 3,6 prosent. Overhenget er beregnet til 1,2 %.

Statlig sektor:
For ansatte i staten kan lønnsveksten foreløpig anslås til henholdsvis om lag 4½ prosent og 3⅔ prosent. Denne årslønnsveksten inkluderer ny arbeidstidsavtale for politi- og lensmannsetaten med et bidrag på 0,6 prosentpoeng og omlegging av beregningsmetode som anslås å ha bidratt med inntil ½ prosentpoeng.
Overhenget i staten ser ut til å bli ca. 2 ¼ %.

Kommunal sektor:
De foreløpige tallene for kommunesektoren viser en lønnsvekst på ca 3 2/3 %. Overhenget er beregnet til 2 ½ prosent. I KS området ble det under oppgjøret i 2010 enighet om å avsette 0,25 prosent av lønnsmassen til lokale forhandlinger ihht hovedtariffavtalens kapittel 4 punkt 4.1. A med virkningsdato 1. januar 2011.

Spekter-området:
Årslønnsveksten i Spekter-bedriftene ekskl. helseforetakene anslås til 3 ½ %. Anslag på årslønnsveksten i helseforetakene kommer TBU tilbake til i mars. Overhenget i Spekter-bedrifter utenom helseforetakene er anslått til 1 prosent.

I helseforetakene er lønnsveksten anslått til 3 ¾ prosent på grunnlag av Spekters lønnsdannelsesmateriale. Statistisk sentralbyrå har på grunnlag av lønnsstatistikk for helseforetakene beregnet lønnsveksten til 3,1 prosent. Overhenget til 2011 for helseforetakene er anslått til 1 ¾ prosent på grunnlag av Spekters lønnsdannelsesmateriale, og til 2,2 prosent på grunnlag av Statistisk sentralbyrå lønnsstatistikk for helseforetakene.

Parat med innspill til SV om statsbudsjettet 2012
Parat har gitt SV innspill på saker vi er opptatt av og som bør prioriteres i statsbudsjettet. Det er SV som har bedt oss om innspillene. Bevilgningene i statsbudsjettet har stor betydning for mange av våre medlemmer. Les Parats innspill til SV

Kvikksølvssaken
Den 1. februar kom to viktige rapporter for tannhelsesekretærene i Parat. Den ene var Navs granskning av seg selv og behandlingen av kvikksølvssakene, den andre var en rapport fra Kunnskapssenteret, hvor forskningen om kvikksølvskader var samlet. Nav tar i rapporten selvkritikk. I rapporten fra Kunnskapssenteret slås det fast at kvikksølv er helseskadelig kvikksølveksponeringen har gjort mange tannhelsesekretærer syke. Les mer.

Stortingsbehandling av kvikksølvssaken
Den 10. februar ble kvikksølvssaken og Navs behandling av kvikksølvssakene behandlet i Stortinget. Det var KrFs Laila Dåvøy som hadde fremmet en interpellasjon til arbeidsminister Hanne Bjurstrøm. Politikere fra alle partier var svært kritiske til Navs behandling av sakene, og tannhelsesekretærene i Parat og Gerd Bang Johansen, fikk ros fra Stortingets talerstol for den jobben de har gjort. Les mer.

Videoopptak av debatten i Stortinget (et par minutter ut i sendingen)

Utdanningsstipend
Parat har en ordning hvor medlemmer kan søke om utdanningsstipend. Stipendet er ment som et bidrag til medlemmer som tar etter- og videreutdanning. Søknadsfristen for stipend er 1. april og 1. oktober hvert år.
Retningslinjer og søknadsskjema:

Tilbud i Paratbutikken
Trenger du en ny koffert? Nå er prisen på kofferten i Paratbutikken satt ned med 30%, og den koster nå 389 kroner. Dersom du har vervepoeng ”koster” kofferten 3 poeng. Tilbudet varer frem til 29. april. Les mer i Paratbutikken, tilbudstorget.

Ny avtale om medlemsfordeler mellom Gjensidige og YS
Det er nå inngått en ny samarbeidsavtale mellom YS og Gjensidige. Avtalen skal gi medlemmene gode tilbud på forsikring og bankprodukter. Nytt i år er at man nå kan få sikkerhetsrabatter på innboforsikringen, YS har en ny reiseforsikring og en ordning med rabatt på bilforsikring for unge medlemmer. Les mer.
Gjensidige har laget en oversikt over hvor mye medlemmer kan spare. Se her.

Temadager: Parat Ung vil tenke sjæl
Parat Ung vil ha ta med en venn temadager i Oslo (10. mars), Bergen (17. mars) og i Trondheim (23.mars). Målgruppen er medlemmer under 35 år med venn. Det er Trond Viggo Torgersen som holder foredraget ”Tenke sjæl”

Ryanairs skattepraksis
Parat og Parat Luftfart sendte den 12. desember i fjor et åpent brev til finansministeren der vi stilte en del spørsmål om Ryanairs skattepraksis i Norge. Vi har nå fått beskjed om at vi kan regne med å få svar om lag fire uker. Les brevet fra Parat

Ny brosjyre
Den nye brosjyren, og et engelsk innstikk, er ferdig i løpet av neste uke. Brosjyren, og innstikket, kan bestilles på Parats kontorer.
For større grupper vil det være mulig å få laget egne innstikk til brosjyen. Dersom din gruppe ønsker innstikk med mer spesifikk informasjon om Parat i din virksomhet/gruppe, ta kontakt med Margrete Heim, margrete.heim@parat.com

Kontingent 2011
Kontingenten til Parat er 1,2 %, maksimalt 370 kroner per måned. For medlemmer i BYEM (Parat Media, Tannhelsesekretærenes Forbund, og Parat NAV) er kontingenten 1,4 %, maksimalt 432 kroner per måned. Kontingenten skal trekkes av all lønn og faste tillegg, men overtid skal ikke være med i trekkgrunnlaget.

For ikke yrkesaktive og ikke yrkesaktive pensjonister er kontingenten 250 kroner per år. Lærlinger og studenter betaler ikke kontingent.

Vi ber om at dere kontakter lønningskontoret og informerer om de nye satsene.

Fra medlemsregisteret
Vi minner om at alle henvendelser om medlemsregisteret rettes til e-postadresse:
medlem@parat.com

Oppdatering av medlemsregisteret
Parat er opptatt av å gi tillitsvalgte og medlemmer rett informasjon til rett tid. Som miljøfyrtårn benytter vi oss av elektroniske informasjonskanaler så ofte som mulig. Men fortsatt mangler vi mange e-postadresser og mobiltelefonnummer.

Disse opplysninger kan det enkelte medlem endre i medlemsportalen. For å bruke medlemsportalen trenger en medlemsnummer og passord. Dersom du ikke kjenner medlemsnummeret ditt, ta kontakt med den tillitsvalgte, eller sendt en e-post til medlem@parat.com

Parat har samarbeidsavtaler med Gjensidige og DnB. For å informere om medlemsfordelene får de tilgang til våre medlemslister. Dersom du ønsker å reservere deg i mot dette, ta kontakt med medlemservice@parat.com

Tips og tilbakemeldinger:
Kontakt kommunikasjonsrådgiver Lill J. Fischer, e-post lill.fischer@parat.com , mobil 908 81 007

Hans-Erik Skjæggerud, leder
Vegard Einan, nestleder
Trond R. Hole, generalsekretær

Lill Jacqueline Fischer
kommunikasjonsrådgiver
____________________________________________
Parat, Brugata 19, P.b. 9029 Grønland, N-0133 OSLO
Tel. +47 21 01 36 00, Faks +47 21 01 38 00
Mobil +47 90 88 10 07
lill.fischer@parat.com

Av hensyn til miljøet ber Parat om at du vurderer nødvendigheten med papirutskrift.

Publisert 4. apr. 2013 13:58