Parats sentrale nyhetsbrev nr. 1 - 2011

Parat vil i 2011 ha et spesielt fokus på medvirkning og medbestemmelse i norsk arbeidsliv. Dette er vår flaggsak og målet er at våre tillitsvalgte, gjennom økt kunnskap og kompetanse, skal bli enda bedre rustet i møte med arbeidsgiverne.

Norge er flere ganger kåret til verdens beste land å leve i. Det er det selvfølgelig mange årsaker til. En av årsakene er at vårt samfunn ikke inneholder store ulikheter mellom folk og grupper. De fleste har en grei lønn og i forhold til andre land har vi små lønnsforskjeller. Dette skyldes i stor grad forhandlingssystemet hvor trepartssamarbeidet er fremtredene. Det kommer blant annet til uttrykk gjennom regjeringens kontaktutvalg der regjeringen, arbeidsgiverorganisasjonene og arbeidstakerorganisasjoner møtes og blant annet diskuterer rammer for kommende lønnsoppgjør. Det er med på å bidra til en god, men også fornuftig lønnsutvikling som ikke truer andre områder av norsk økonomi, som for eksempel rentenivået. For mange er rentenivået viktig, endringer i rentenivået har stor betydning for vår økonomi. Vi kommer nærmere tilbake til dette når årets tariffoppgjør, som er et mellomårsoppgjør, nærmer seg.

Verdens beste lov- og avtaleverk knyttet til medvirkning og medbestemmelse er en annen viktig årsak til at Norge er et godt land å leve i. Gjennom lov- og avtaleverk reguleres samhandlingen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Både i forhold til arbeidets innhold og virksomhetens utvikling. Parats medlemmer får være med å påvirke sin arbeidssituasjon og jobbinnhold. Dette bidrar til jobbtilfredshet og god produktivitet. De som kjøper arbeidskraften, arbeidsgiverne våre, har en begrenset rett til å styre over sine arbeidstakere.

Så langt alt vel, og all mulig takk til våre forgjengere som har utformet de regler som legger rammene for dagens arbeidsliv.

Hvorfor setter Parat medvirkning og medbestemmelse så høyt på dagsorden når vi allerede har et godt regelverk? Jo, til tross for regelverket opplever mange av våre tillitsvalgte at arbeidsgivere i større og større grad utfordrer reglene. Det er stadig flere uenigheter knyttet til hvordan lov- og avtaleverk skal forstås. Utviklingen har flere årsaker. Kanskje har vi tatt våre rettigheter for gitt og ikke brukt de godt nok ovenfor våre motparter? Kanskje har en passiv posisjon fra vår side bidratt til en mer aktiv arbeidsgiver som vet å ta for seg? Kanskje har våre motparter blitt mer profesjonelle som arbeidsgivere?

En av de utfordringene og uenighetene vi oftest står ovenfor er forståelsen av arbeidsgivers styringsrett. I utgangspunktet burde det være enkelt å avgjøre hva som er innenfor arbeidsgivers styringsrett. Enkelt forklart er det alt som ikke lov- og avtaleverk regulerer som rettigheter for arbeidstakere og/eller tillitsvalgte. Men det er åpenbart ikke enkelt. For hva gjør vi når uenigheten er en realitet? Er verktøyene vi har for å løse uenighetene gode nok?  Verktøyene, som er ulike i de ulike sektorene og for ulike type saker.

Dette og en nærmere undersøkelse av hvorvidt en nærmere avgrensning og klargjøring av hva som er arbeidsgiver styringsretten er blant de sakene Parat ønsker å se nærmere på i løpet av dette året.

Ny telefonløsning i Parat
Fra og med 31. januar 2011 går Parat over fra fasttelefoner til mobil telefonløsning. Dette betyr at alle henvendelser til Parat skal rettes til den enkeltes mobiltelefonnummer. Sentralbordnummeret er 21 01 36 00 og vil fortsatt være betjent. Alle henvendelser via sentralbordet blir rutet videre til den enkeltes mobiltelefonnummer. Telefonnummer til Parats ansatte/politikere

Viktig seier til tannhelsesekretærene
Etter mange års kamp har trygderetten nå gitt to tannhelsesekretærer medhold i at de er yrkesskadde som følge av kvikksølveksponering. Gerd Bang-Johansen, leder for Tannhelsesekretærenes Forbund i Parat, har vært en viktig pådriver for at disse to endelig har fått gjennomslag. Men det er fortsatt mange som har fått avslag fra NAV, til tross for medhold hos yrkesmedisinerne. I begynnelsen av januar måned ble Gerd Bang-Johansens innsats hedret av Parat. Les mer

Parat vant saken mot Gate Gourmet om virksomhetsoverdragelse
Eidsivating lagmannrett har slått fast at overtakelsen av cateringtjenestene fra LSG Sky Chefs til Gate Gourmet var en virksomhetsoverdragelse. Dette innebærer at de ansatte beholder sine rettigheter og plikter ved overgangen til Gate Gourmet. Retten har også gitt medhold i at Parats medlemmer ble diskriminert som følge av deres fagforeningsmedlemskap.  Dommen er ikke rettskraftig før ankefristen har gått ut eller saken ankes. Frist for anke er 3. februar 2011. Les mer

Ryanairs skattepraksis
Parat og Parat Luftfart sendte den 12. desember i fjor et åpent brev til finansministeren der vi stilte en del spørsmål om Ryanairs skattepraksis i Norge. Vi har nå fått beskjed om at vi kan regne med å få svar om lag fire uker. Les brevet fra Parat

Ny brosjyre
I løpet av februar måned vil det blir trykket opp nye Paratbrosjyrer med nytt og spennende design. Brosjyren vil kunne bestilles fra hovedkontoret eller fra ditt regionkontor, og den vil også kunne lastes ned fra våre hjemmesider. Brosjyreteksten vil gjøres tilgjengelig på engelsk.
For større grupper vil det være mulig å få laget egne innstikk til brosjyen. Dersom din gruppe ønsker innstikk med mer spesifikk informasjon om Parat i din virksomhet/gruppe, ta kontakt med Margrete Heim, margrete.heim@parat.com

Overføringer til gruppene
Gruppene i Parat kan søke om driftstilskudd og om opplæringsmidler fra Parat. Ved å ha felles søknadsfrister, får vi en mer helhetlig behandling av søknadene. Søknadsfristen i 2011 er 1. mars
Driftstilskudd til gruppene
Driftsstøtten utbetales etter søknad til grupper med minimum 5 fullt betalende heltids/deltidsansatte medlemmer. Midlene skal brukes til lokal aktivitet blant medlemmene.
Opplæringsmidler til gruppene
Gruppene kan også søke om opplæringsmidler fra Parat. Vi gjør oppmerksom på at den primære målgruppen for opplæringsmidler er tillitsvalgte. Les mer

Utlysning av prosjektmidler til tiltak for å fremme likestilling i arbeidslivet
Det er mulig å søke om midler til å iverksette tiltak for å fremme likestilling i forhold til kjønn, nedsatt funksjonsevne, alder, seksuell orientering og etnisitet, religion mv. Det er Likestillings- og inkluderingsdepartementet som lyser ut 1,7 mill kroner til tiltak for å fremme likestilling i arbeidslivet.
Søknadsfrist er 15. februar 2011.
Mer informasjon om utlysning og søknadsskjema finnes her

Compendia – et nyttig verktøy
Som medlem i Parat har du tilgang til Compendia, en arbeidsrettslig kunnskapdatabase. Her vil du finne svar på mye av det du lurer på når det gjelder rettigheter og plikter i arbeidslivet. Compendia gir også svar på en rekke andre juridiske og økonomiske spørsmål du måtte ha. Når du logger deg inn på våre hjemmesider vil Compendia komme opp i venstremenyen.

Kontingent 2011
Kontingenten til Parat er 1,2 %, maksimalt 370 kroner per måned. For medlemmer i BYEM (Parat Media, Tannhelsesekretærenes Forbund, og Parat NAV) er kontingenten 1,4 %, maksimalt 432 kroner per måned. Kontingenten skal trekkes av all lønn og faste tillegg, men overtid skal ikke være med i trekkgrunnlaget.

For ikke yrkesaktive og ikke yrkesaktive pensjonister er kontingenten 250 kroner per år. Lærlinger og studenter betaler ikke kontingent.

Vi ber om at dere kontakter lønningskontoret og informerer om de nye satsene.

Fra medlemsregisteret
Vi minner om at alle henvendelser om medlemsregisteret rettes til e-postadresse:
medlem@parat.com

Oppdatering av medlemsregisteret
Parat er opptatt av å gi tillitsvalgte og medlemmer rett informasjon til rett tid. Som miljøfyrtårn benytter vi oss av elektroniske informasjonskanaler så ofte som mulig. Men fortsatt mangler vi mange e-postadresser og mobiltelefonnummer.

Disse opplysninger kan det enkelte medlem endre i medlemsportalen. For å bruke medlemsportalen trenger en medlemsnummer og passord. Dersom du ikke kjenner medlemsnummeret ditt, ta kontakt med den tillitsvalgte, eller sendt en e-post til medlem@parat.com

Parat har samarbeidsavtaler med Gjensidige og DnB. For å informere om medlemsfordelene får de tilgang til våre medlemslister. Dersom du ønsker å reservere deg i mot dette, ta kontakt med medlemservice@parat.com

Tips og tilbakemeldinger:
Kontakt kommunikasjonsrådgiver Lill J. Fischer, e-post lill.fischer@parat.com , mobil 908 81 007

Hans-Erik Skjæggerud, leder
Vegard Einan, nestleder