Parat Nyhetsbrev nr 8- 2010: YS har "Samfunnsansvar" som et hovedsatsningområde

Dette og mye annet kan du lese i Nyhetsbrev fra parat nr. 8 - 2010

Nyhetsbrev fra Parat nr. 8 - 2010                                         28. oktober 2010

Nyhetsbrevet sendes kun til tillitsvalgte og vi ber om at innholdet videreformidles til medlemmene. Nyhetsbrevet kan også leses på Parat.com/nyhetsbrev . Dersom du ikke får opp linkene i nyhetsbrevet kan du kopiere dem og lime adressen inn i nettleseren din.

Leder
Et av YS sine hovedsatsningsområder dette året er samfunnsansvar. Dette er et område som kan favne både vidt og bredt, men for Parat har det blant annet handlet om å ta et solidarisk ansvar utover det som relaterer seg til medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår. Som medlem av Parat går fem kroner av din årlige kontingent til ulike tiltak som spenner fra bidrag til den årlige TV-aksjonen, Amnesty, jordskjelv katastrofen på Haiti og flomkatastrofen i Pakistan. Dette er en del av dette samfunnsansvaret som YS og Parat tar.

Et annet engasjement område som kan relateres til å ta et samfunnsansvar er hovedstyret sitt vedtak om at Parat sine tillitsvalgte og ansatte ikke skal fly med Ryanair når de er på oppdrag for Parat. Bakgrunnen for vedtaket er at Parat er opptatt av at grunnleggende menneskerettigheter overholdes. Ryanair anerkjenner ikke fagforeninger og respekterer dermed ikke den frie foreningsretten. Ryanair sin fagforeningsfiendtlige holdning innebærer at de konkurrerer på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår. Siden hovedstyrets vedtak har mange andre arbeidstakerorganisasjoner sluttet seg til og vedtatt det samme. Både hovedorganisasjonen YS, hovedsammenslutningen YS-Stat, en rekke enkeltforbund i YS og til og med LO-forbund har gjort dette. Nå håper vi at resten av landets arbeidstakerorganisasjoner kommer etter. Dersom dette engasjementet, og oppmerksomheten det har fått også i media, kan bidra til at den enkelte reisende i Norge tenker seg om før man bestiller sin reise, og tar et aktivt valg i forhold til om man vil være med å understøtte et selskap som kan tilby sine reisende tilnærmet gratisreiser fordi de konkurrerer på sine ansattes lønns- og arbeidsvilkår, ja da har Parat lyktes med å ta et samfunnsansvar.

Ny ledertrio i YS
På YS’ representantskapsmøte ble Tore Eugen Kvalheim enstemmig gjenvalgt som leder av YS. Valgene av nestlederne ble mer spennende. Som 1. nestleder ble Jorunn Berland (Finansforundet) valgt og som ny 2. nestleder er Inger-Lise Rasmusssen (YS-privat) valgt. Den nye ledertroikaen er valgt for fire år. Les mer..

Parat og Ryanair
Som medlem i den internasjonale transportføderasjonen, ITF, støtter Parat kampanjen ”Ryanair Be Fair. Målet med denne kampanjen er å tvinge Ryanair til å anerkjenne flygende personells rett til å organisere seg.
Den 2. september fattet Parats hovedstyre et vedtak som innebærer at ansatte og tillitsvalgte som er på tjenestereise for Parat ikke får bruke Ryanair. Etter dette har YS, YS-stat, Finansforbundet, Negotia, Maskinistforbundet og Handel og kontor reiseliv fattet tilsvarende vedtak. Parat mottar stadig støtteerklæringer for vedtaket, og det er forventet at flere følger etter.
Parats vedtak har også blitt omtalt internasjonalt. Dette har blant annet ført til at vår nestleder Vegard Einan har blitt intervjuet av det nederlandske TV-selskapet, Channel 2. TV-kanalen har sendt et dokumentarprogrammer om Ryanair. I programmene settes det kritisk søkelys på selskapets forretningsmetoder og personalpolitikk.

Medlemsfordeler i Gjensidige
Vi minner om samarbeidsavtalen vår med Gjensidige som gir medlemmene gunstige tilbud på forsikring, lån og sparing. I disse dager har Gjensidige en kampanje om Familieulykkesforsikringen. Les mer..

Parat Luftfart med i arbeidsgruppe
Flygende personell er unntatt fra arbeidsmiljølovens arbeidstidsbestemmelser. Etter lange forhandlinger fikk de i 2008 nye felleseuropeiske regler. Disse skal nå evalueres, og Oddbjørn Holsether fra Parat Luftfart får en viktig rolle i dette arbeidet. Parat Luftfart er den største sammenslutningen for ansatte i luftfartsbransjen i Norge. Les mer..

Tariffoppgjøret
Spekter Helse
Lønnsoppgjøret for Parats medlemmer i helseforetakene ble avgjort ved Rikslønnsnemndas kjennelse den 21. oktober. Partene kom ikke til enighet i oppgjøret tidligere i år. Oppgjøret havnet derfor i megling med streik og tvungen lønnsnemnd som følge. Vi mener at det ikke var grunnlag for en tvungen lønnsnemnd. Vi mener samtidig at en streik var nødvendig for å markere at vi ikke er fornøyd med det vi ble tilbudt. Resultatet av nemndas kjennelse øker skjevhetene mellom lavtlønnsgrupper i Spekter Helse, sammenliknet med kommunal sektor. Det er selvsagt ikke Parat fornøyd med. Resultatet ble i hovedsak som følger:

- Alle får et generelt tillegg på kr. 11.000 med virkning fra 1. oktober 2010
- Arbeidsledere i stillingsgruppe 5, gis et generelt tillegg på kr. 14.000
- Ledere, der flertallet av arbeidstakerne man leder er i stillingsgruppe 4 og 5 gis et tillegg på kr 16.000

Gjenstående oppgjør
Flere av Parats avtaler er fortsatt gjenstand for forhandlinger. Det gjelder:
Forskningsoverenskomsten
Oslo Internasjonale skole
Pilotavtalen SAS
Pilotavtalen Norwegian
Pilotavtalen Bristow
Kabinavtalen SAS
Kabinavtalen Norwegian
Kabinavtalen TUI Fly Nordic
Flyavtalen A + B
Flyoverenskomsten
VGG Veritas-avtalen
Vekteroverenskomsten

IA-konferanser
Bor du i nærheten av Trondheim? Da har du fortsatt mulighet til å delta på YS tillitsvalgtskonferanse om inkluderende arbeidsliv. Den siste konferansen arrangeres den 2. november i Trondheim.
Tidligere i høst er tilsvarende konferanser avholdt i Bergen, Oslo, Tromsø, Bodø og Kristiansand. Målsettingen med konferansene er å gi informasjon om den nye IA-avtalen og diskutere den tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet på virksomheten. For mer informasjon og påmelding:

Luftfartskonferansen
Den årlige konferansen for Parat Luftfarts medlemmer ble avholdt på Gardermoen 19.-20. oktober. Tema for konferansen var helse, miljø og sikkerhet i luftfarten. De omlag 100 deltakerne fikk høre både Samferdselsministeren, luftfartsdirektøren og ikke minst krigshelten Gunnar "Kjakan" Sønsteby som avsluttet konferansen med krigshistorie.

Gjennom ulike foredrag fikk deltakerne blant annet belyst hvorfor skiftarbeidere har høyere risiko for hjerte- og karsykdommer enn andre arbeidstakere. Årsaken er kosthold og ujevn døgnrytme. Løsningen er en sunn livsstil, der du selv kan påvirke skiftplan kombinert med riktig kosthold og trening, sa Göran Kecklund fra Universitetet i Stockholm. Han hevdet videre at den ideelle skiftordning er maksimalt fem sammenhengende skiftdager, der ingen arbeidsdag overstiger ti timer. Videre at det å samle opp og ta flest mulig fridager i sammenheng ikke er noen god helsemessig løsning.  Årets konferanse var den 6. i rekken.

Fra medlemsregisteret
Vi minner om at alle henvendelser om medlemsregisteret rettes til e-postadresse:
medlem@parat.com

Oppdatering av medlemsregisteret
Parat er opptatt av å gi tillitsvalgte og medlemmer rett informasjon til rett tid. Som miljøfyrtårn benytter vi oss av elektroniske informasjonskanaler så ofte som mulig. Men fortsatt mangler vi mange e-postadresser og mobiltelefonnummer.

Disse opplysninger kan det enkelte medlem endre i medlemsportalen. For å bruke medlemsportalen trenger en medlemsnummer og passord. Dersom du ikke kjenner medlemsnummeret ditt, ta kontakt med den tillitsvalgte, eller sendt en e-post til medlem@parat.com

Tips og tilbakemeldinger:
Kontakt kommunikasjonsrådgiver Lill J. Fischer, e-post lill.fischer@parat.com , mobil 908 81 007

Hans-Erik Skjæggerud, leder
Vegard Einan, nestleder
Trond R. Hole, generalsekretær

Av hensyn til miljøet ber Parat om at du vurderer nødvendigheten med papirutskrift

Denne e-posten er skannet for virus og spam, og funnet fri for spam og virus! Denne meldingen kan inneholde fortrolig eller konfidensiell informasjon som ikke skal offentliggjøres. Hvis du ikke er den tiltenkte mottaker av meldingen, eller ikke har fått fullmakt av opprinnelig mottaker, kan du ikke bruke, kopiere eller videresende meldingen og evt. vedlegg. Hvis du har mottatt denne meldingen ved en feiltakelse, ber vi deg informere avsender og slette meldingen fra din e-post konto.

Publisert 4. apr. 2013 13:58