Nytt fra Parats representantskap og Parat-konferansen

Uke 46 var en veldig viktig uke for Parat som organisasjon og meg som hovedtillitsvalgt med flere verv i forbundet. Her kommer et kort resyme.

Parat-konferansen (15/11):

Parat-konferansen hadde "Løse ansettelsesforhold" som tema.

I tillegg til advokater fra Parat inneholdt programmet statssekretær Jan-Erik Støstad fra Arbeidsdepartementet, Stortingsrepresentant fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen, forsker fra FAFO og avdelingsdirektør Nina Melsom fra NHO.

Selv holdt jeg foredrag om bruk av midlertidig tilsetting i universitets- og høyskolesektoren. Dette er jo et av satningsområdene for oss i Parat UiO og det overrasket svært mange at universiteter og høyskoler har nærmere 20% midlertidige ansatte, i tillegg til stipendiater og postdoctorer som er midlertidige i sin natur.

Nærmere 200 tillitsvalgte i Parat deltok på konferansen.

Som en konsekvens av seminaret vedtok Representantskapet, Parats høyeste organ, en resolusjon som krever at ulovlig midlertidige ansettelser må opphøre.

Representantskapet (16-17/11):

Hovedsaken på årets representantskap var overgang fra årlige representantskap til treårige landsmøter. Representantskapet i 2009 vedtok en intensjon om dette. Årets representantskap vedtok det endelig ved å vedta et helt nytt vedtektssett, gjeldende fra 2012.

Landsmøtet blir stort, kanskje opptil 350 delegater, men vil gjøre det lettere for flere tillitsvalgte og medlemsgrupper å være med i utviklingen av Parat. Det styrker sånn sett medlemsdemokratiet i Parat.

Parats første landsmøte blir arrangert i Trondheim høsten 2012:

Resolusjon om valgte ledere ved universiteter og høyskoler:

Parat UiO vedtok på sitt årsmøte i mars 2011 at vi vil jobbe langsiktig for at valgte ledere ved universiteter og høyskoler velges etter prinsippet om "en ansatt - en stemme".

I forkant av representantskapet hadde vi fått støtte av Parat ved de øvrige universitetene og sendt inn et eget resolusjonsforslag om saken. Representantskapet stilte seg bak resolusjonsforslaget og vi har nå hele Parat i ryggen i det videre arbeidet. Dette vil jeg komme tilbake til i senere blogger.

Av Ole Martin Nodenes
Publisert 24. nov. 2011 09:54 - Sist endret 24. nov. 2011 10:21

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere