Styremøte juni 2023

Tekna-UiO styremøte mandag 5. juni 2023, (Zoom, fysisk GSH undervisningsrom 1)

Utkast til referat, behandles i neste styremøte

Referat fra styremøte mandag 5. juni 2023

Møterom: Georg Sverdrups hus, undervisningsrom 1, zoom

Tidspunkt: Mandag 5. juni klokken 11:00

Deltagere: Cheau Ling Poon, Dag Endresen, Gunvor Annette Hesla-Halvorsen (online), Morsal Saba (observatør, online), Per Eugen Kristiansen (online), Robin Benjamin Zweigel (vara), Terje Grønås, Simona Kavaliauskiene (vara, online), Stein Michael Storleer

Ikke til stede: Lasse Moer (vara)

Referent: Cheau Ling Poon

Fritatt fra styreverv: Øystein Prytz er midlertidig fritatt styreverv fra september 2022 til september 2023. Anne Schad Bergsaker er fritatt for styreverv i 2023 på grunn av ny lederstilling.

Saksliste

• Sak 1: Godkjenning av referat fra forrige møte.
  • Sak 2: Årets lokale 2.5.1 lønnsforhandlinger

• Sak 3: Eventuelt

Sak 1: Referat fra forrige styremøte

Referat fra forrige styremøte i mai 2023 ble sluttført.

Sak 2: Årets lokale 2.5.1 lønnsforhandlinger

Vi opplever et økende antall medlemshenvendelser både på epost og telefon. Mange medlemmer ønsker en samtale med tillitsvalgte før lønnssamtale med deres nærmeste leder. Vi observerer også at mange ansatte nå får en aktiv epost med tilbud om lønnssamtale fra deres nærmeste leder. Dette er vi meget glad for (!), men tror også at disse epostene kan forklare den store økningen av medlemshenvendelser. Akademikerne-UiO kontoret vårt observerer også et økende antall medlemmer (fra Tekna og andre primærforeninger) som kommer til kontoret for å be om en slik samtale. Akademikerne-UiO kontoret vårt oppfordrer oss til å henvise medlemmer om å ta kontakt per epost først og ikke bare møte opp på kontoret deres.

Vi noterer at websidene hos Akademikerne-UiO med informasjon om de lokale lønnsforhandlingene ikke er oppdatert og fortsatt beskriver lønnsforhandlingene ifjor (2022) inkludert lenker til kravskjemaet fra i fjor med frist 2022-08-19. Denne informasjonen bør oppdateres med aktuell informasjon om årets lønnsforhandlinger.

Tidligere år har Akademikerne-UiO kontoret hjulpe oss med å organisere medlemsmøter med informasjon om de lokale lønnsforhandlingene både før og etter sommeren (ett medlemsmøte i juni og to-tre møter i august).

Det ble i møtet drøftet følgende om årets 2.5.1-forhandling:

• Hvordan forholde til ny minste lønn for stipendiater, der stipendiater som har begynt før 1. mai får tettet gapet uten at gapet tas fra 2.5.1 potten? Formidle til Akademiker-kontoret om midler fra arbeidsgiver.
  • De som har startet de siste 12 md. bør tas i 2.5.5. Dette er kommunisert med Akademiker-kontoret
  • Sammenligne med prosent satsen fra i fjor, og benytter noe av tallene for sammenligningsgrunnlag og vurdering

Handlingspunkt: Dag sender epost til Akademikerne-UiO kontoret vårt for å be om at websidene med informasjon om lokale lønnsforhandlinger 2.5.1 oppdateres. Og at Akademikerne-UiO vurderer muligheten for å planlegge medlemsmøter med informasjon om årets lønnsforhandlinger også i år.

Sak 3: Eventuelt

Vi utsetter planlegging av høstens møtedatoer til etter 15. august.

Dato for neste styremøte

Neste møte: Mandag 7. august. Ling sender kalenderinnkalling og reserverer eventuelt møterom.

Alle oppforderes til å bidra med å oppdatere årshjulet vårt med aktiviteter i 2023!

Se kalenderinnkalling for (eventuell) Zoom lenke til styremøtet.

Arrangør

Tekna-UiO styret