Lokale lønnsforhandlinger 2020

Hovedoppgjøret og dermed de lokale lønnsforhandlinger 2020 ble utsatt på grunn av COVID-19 situasjonen. Rammen ble 1,7% med 0,45% avsatt til lokale forhandlinger. I lokale forhandlinger ved UiO ble det avtalt å benytte kun kollektive virkemidler uten innsending av individuelle krav i 2020.

De lokale partene ved UiO ble enige om at gjennomføring av årets forhandlinger uten innsending av individuelle krav er det som best ivaretar lønnsutvikling i tråd med tariffavtalen og lokal lønnspolitikk. Bakgrunnen for dette er at potten til forhandling i år er liten og at forhandlingsfristen er svært kort. Partene gjennomførte forhandlinger om fordeling av potten lokalt ved bruk av kollektive virkemidler.

Virkningstidspunktet for de lokale lønnsforhandlingene er 1. oktober 2020. Tidsfrist for de lokale lønnsforhandlingene var 30. november 2020.

Salary negotiations at UiO 2020

The national annual wage settlement 2020 states that local collective salary negotiations will be held in accordance with the basic collective agreement between the State and Akademikerne.

At UiO, the parties have agreed to negotiate without asking you to submit individual claims this year. This is because funds are limited and the negotiation deadline is very short. The parties enter negotiations on the distribution of funds through collective means, aiming to ensure salary development in accordance with the basic collective agreement and the local salary policy.

Salary adjustments will be effective as of October 1st, 2020. Negotiations will be completed by November 30th, 2020.

Hovedoppgjøret i 2020 ble utsatt fra våren til høsten på grunn av COVID-19. Statlig sektor, altså nasjonale forhandlinger, startet 1. september, med frist 15. september og gikk til brudd med mekling hos riksmekleren med frist 14. oktober.

Se nyhetssak hos Akademikerne-UiO (2020-09-15)

Forhandlingsresultatet fra de sentrale forhandlinger i statlig sektor ble klart 15. oktober med en ramme på 1,7%. Etter fradraget for overheng og glidning (effekt av fjorårets lønnsvekst på årsbasis) gir det 0,45 % av lønnsmassen til fordeling per 1.10.2020.

Se nyhetssak hos Akademikerne-UiO (2020-10-21)

Lokale forhandlinger ved UiO ble gjennonført uten bruk av individuelle krav på grunn av veldig korte tidsfrister og for å sikre alle ansatte noe lønnsutvikling. Det ble enighet om et generelt tillegg på 0,44% for alle i fast 100% stilling, og totalt 0,54% for ansatte med årslønn under 568 000 kr.

Se nyhetssak hos Akademikerne-UiO (2020-11-27)

Se nyhetssak hos UiO (2020-11-27)

Publisert 17. aug. 2020 11:50 - Sist endret 2. juni 2021 09:27