"Sørg for å ta ut folketrygden og pensjonen fra pensjonskassen samtidig!"

Dette var en av de meldingene som kom i Parat UiOs åpne møte for UiO-ansatte om pensjon for statsansatte den 28.11.11. Parats advokat Andreas Grunde Rabben Moen sa at dersom man begynner å ta folketrygden og pensjon fra Statens Pensjonskasse ut til ulik tid kan man lett gå i en felle og tape penger.

Parats leder, Hans-Erik Skjæggerud, presiserte i sitt innlegg at YS vil avklare endelig sin holdning til de gjeldende pensjonsordningene i Staten på nyåret 2012, men at tema uansett vil være politikermat i flere år framover. Pensjonsreformens forhold til uføreytelser og etterlattepensjoner er således fremdeles uløst i det systemet vi har nå.

<p>Ole Martin Nodenes overrekker blomster som takk&nbsp;til Hans-Erik Skj&aelig;ggerud (t.h.) og Andreas Moen. <em>Foto: B. Skov</em></p>

Det var rundt 50 fremmøtte til det åpne møtet ved Universitetet i Oslo om offentlige tjenestepensjoner og pensjonsreformen som Parat UiO arrangerte den 28.11.11.

Advokat Andreas Grunde Rabben Moen guidet tilhørerne igjennom dagens system og det var mange spørsmål fra salen både til ham og til forbundsleder Hans-Erik Skjæggerud. Et annet poeng var at dersom du jobber til fylte 75 år blir utbetalingen fra Statens Pensjonskasse null. Grunnen til dette er at med pensjonsreformen, der det skal lønne seg å stå lenger i arbeid, vil folkepensjonsdelen øke for hvert år man jobber og tilskuddet fra Statens Pensjonskasse vil da synke tilsvarende inntil den blir null ved fylte 75 år. Dette er vel å merke fordi Pensjonskassens regler ikke er endret og tilpasset pensjonsreformen. Tabeller for dette kan ses i Moens presentasjon (se lenke nedenfor).

Moen la fram det kompliserte temaet "Pensjon for offentlig ansatte" på en god og pedagogisk måte, og la ikke skjul på at temaet er vanskelig selv for folk som jobber med disse spørsmålene til daglig. Etterpå uttalte en av tilhørerne: "Det var veldig bra å få denne typen oversikt over pensjon for offentlig ansatte, men jeg synes nesten jeg ble enda mer forvirret enn før."

Parat UiO må si seg enig - det er veldig mange vanskelige begreper og nesten like mange ordninger som det er pensjonister og årskull, det er en egen overføringsavtale mellom kommunal og statlig pensjonskasse, samordningsregler mellom folketrygden og offentlig tjenestepensjon, og det er forskjell på hvor mange års opptjening du har i forhold til hva som lønner seg å ta ut av pensjonsytelser.

De som ønsker å vite mer og se eksemplene kan bla igjennom Moens presentasjon som en .pdf-fil.

Publisert 29. nov. 2011 13:42 - Sist endret 30. nov. 2011 10:25