Publisert 22. mars 2013 09:39

"Det må være hevet over enhver tvil at alle fagforeningene stod og fremdeles står sammen mot ledelsens fremgangsmåte. Den er ekstremt uklok" sier fagforeningene i et felles svar på leserinnlegget til rektor og universitetsdirektør i Uniforum 21. mars.

Publisert 21. mars 2013 20:31

Rektorkandidatene Torkil Vederhus og Ole Petter Ottersen møttes til duell onsdag 19. mars. Parat stilte selvfølgelig med spørsmål til begge kandidatene.

Publisert 1. mars 2013 11:19

- Når fagforeningene på UiO arrangerer debattmøte om IHR på mandag, håper de medlemmene i Universitetsstyret sitter i salen. Tilliten til prosjektlederen for omorganiseringen på UiO er for høy, frykter de (Uniforum 28. februar 2013)

Les hele artikkelen i Uniforum

Publisert 19. feb. 2013 11:21

Fredag 8. februar la IHR-sekretariatet frem utkast 1 til plangrupperapport for organisering av SA5. I den forbindelse inviterte vi våre medlemmer til fellesmøte onsdag 13. for å diskutere utkastet.

Publisert 29. aug. 2012 09:50

Parat UiO har vært bekymret for at UiOs ambisjoner om å bli et grønt universitet ikke skal lykkes. Derfor vedtok Parats årsmøte 2012 følgende resolusjon:

«UiOs ambisjoner om å bli et grønt universitet må lykkes. De ansatte bevisstgjøres til å gjøre grønne valg»

Parat UiO ser nå at universitetsledelsen er på rett vei og har sendt et brev med ønske om å diskutere veien fremover. Samtidig gir vi mange forslag til hvordan vi mener ambisjonen skal lykkes.

Publisert 4. juni 2012 12:04

YS stat, LO stat og Akademikerne ble natt til 2. juni enige med staten om ny hovedtariffavtale i staten. Det ble oppnådd en økonomisk ramme på om lag 4,1 prosent. Oppgjøret har en innretning som sikrer alle økt kjøpekraft.

Publisert 1. juni 2012 09:44

Onsdag 30. mai er en dag jeg sent kommer til å glemme. På denne dagen skulle de streikende fra Parat UiO marsjere fra Det odontologiske fakultet på Geitmyrsveien til Blindern. Deretter delta i felles markering til støtte for streiken på Frederikkeplassen. Før vi skulle kjøre t-bane med 50 streikende til Nationalteateret for å delta på YS-streikemarkering.

Det ble en begivenhetstrik dag som her er dokumentert med bilder av vår fotograf Jan Unneberg!

Publisert 31. mai 2012 15:26

I går onsdag gikk de streikende tannhelsesekretærene i samlet flokk fra Det odontologiske fakultet på Geitmyrsveien til de tre streikende foreningenes felles streikemøte på Frederikkeplassen.

Det ble en flott markering, der det ble holdt appeller fra hver av organisasjonene. Parats leder, Hans-Erik Skjæggerud, som marsjerte med oss fra odonten til Blindern, holdt appell på vegne av YS-Stat.

Se Uniforums omtale av appellene

Publisert 31. mai 2012 12:41

Parats nyhetsbrev er denne gang naturlig nok preget av streiken i offentlig sektor. I sin leder skriver Hans-Erik Skjæggerud forklaringer om frontfagsmodellen og andre forhold som kan være vanskelige å forstå for vanlige medlemmer, og gir gode begrunnelser for hvorfor denne streiken er verd innsatsen.

Publisert 28. mai 2012 22:19

Vi har mottatt denne uttalelsen fra en av de streikende ved Det odontologiske fakultet:

" Det er god stemningen blant de streikende tannhelsesekretærene ved det odontologiske fakultetet i Oslo. Engasjerte tannhelsesekretærer med stå på vilje og stor streikevilje. Tilbakemeldinger fra forbipasserende er utelukkende positive, enten i form av vink, klapping eller utrop som STÅ PÅ!"

Vi i Parat UiO er enige, STÅ PÅ!

Publisert 24. mai 2012 13:34

I forbindelse med Paratdagene 2012 avholdt Parat UiO åpent møte om IHR-prosessen ved UiO og om hvilke rettigheter de ansatte har når det gjelder omstilling.

Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe stilte på møtet sammen med IHR-prosjektleder Ingar Pettersen, og de viste både engasjement og interesse for de fremmøttes spørsmål og problemstillinger.

HR-direktør Anita Sandberg var også til stede og hennes foredrag om hvordan omstilling bør foregå var oversiktlig og klart.

Publisert 2. mai 2012 13:25

I lederen for Parats nyhetsbrev nummer 4 er løse tilsettingsopphold i søkelyset, hvordan arbeidsgivere bruker vikarer og innleid arbeidskraft i stedet for å ansette i fast stilling.

Midlertidige ansettelser er også tema på UiO der de hovedtillitsvalgte nylig hadde møte med UiOs ledere for å se på måter å få ned bruken av denne typen tilsettinger.