Allmøte om internt handlingsrom i Sentraladministrasjonen

Tjenestemannsorganisasjonene ved UiO inviterer alle ansatte til debattmøte om de foreslåtte endringene for sentraladministrasjonen.

Til ansatte ved UiO

Universitetsstyret vil få fremlagt forslag til endret organisasjonsmodell for sentraladministrasjonen (SA5: Organisasjons- og personalavdelingen, Økonomi- og planavdelingen, Studieavdelingen, Forskningsadministrativ avdeling og Kommunikasjonsavdelingen) til sitt møte 12. mars.

Organisasjonene skal forhandle modellen 5. mars.

Hovedlinjene i forslaget til ny organisasjonsmodell er:

• utvidelse av ledelsens stab for å ivareta strategiske oppgaver
  • formalisering av dekannettverket
  • opprettelse av Administrativ støtte som skal ivareta noen av oppgavene fra dagens OPA og ØPA
  • samling av interne administrasjonsoppgaver i sentraladministrasjonen
  • sammenslåing Studie- Forskning og Kommunikasjonsavdelingen skal utredes videre
  • samarbeidet mellom enhetene skal være gjensidig forpliktende

Organisasjonene er bekymret for at de foreslåtte modellene ikke svarer på utfordringene til UiO. Våre medlemmer melder inn at de ikke ser at deres innspill gjenspeiles i forslagene. Vi er også redde for at skillet mellom drift og strategi vil redusere de ansatte i driftsenhetene til utførere uten påvirning på egen arbeidshverdag.

I møtet ønsker vi å diskutere om hverdagen til fakultetene blir bedre med de foreslåtte endringene. Blir ansvarsfordelingen tydeligere og blir det mer nærhet? Er bestiller-utførermodellen i realiteten parkert?

Innledninger kl 14 - 15

• Ole Martin Nodenes, Parat og medlem av plangruppe for SA5
  • Paul Bjerke, DeFacto
  • Fredrik Engelstad, professor i sosiologi og leder av OLA programmet
  • Astrid Waaler Kaas, kontorsjef på Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Debatt fra salen kl 15 - 16

• Ordstyrer: Andreas Christensen, Forskerforbundet
  • Oppsummering ved Ellen Dalen, NTL

Universitetsledelsen var inviterte til å presentere sitt forslag men ønsket ikke å delta.

Endringene vil påvirke alle nivåer ved UiO og vi inviterer derfor alle ansatte til å være med på diskusjonen.

Vel møtt!

Hilsen