Styremøte 29. mai 2018

Tekna-UiO styremøte tirsdag 29. mai 2018 klokken 10:00 til 11:30, Ole-Johan Dahls hus: Møterom 10167 i 10. etasje.

Saksliste for styremøte tirsdag 29. mai 2018 klokken 10:00 til 11:30.

Ole-Johan Dahls hus: Møterom 10167 i 10. etasje, UiO campus Forskningsparken

Sak 1: Oppdatering om status for sentrale lønnsforhandlinger.

Sak 2: Status frem mot høstens lokale 2.5.1 lønnsforhandlinger.

Sak 3: Oppdaterte vedtekter for Akademikerne-UiO (informasjon).

Sak 4: Fordeling av roller og oppgaver i Tekna-UiO styret.

Sak 5: Ansettelsespolitikk ved UiO, prinsipper, diskusjon (introduksjon av Heidi).

Sak 6: Eventuelt. Meld inn andre saker dere ønsker å diskutere.

Referat fra styremøte tirsdag 29. mai 2018 klokken 10:00 til 11:30.

Tilstede i møtet: Dag Endresen, Terje Grønås, Frøydis Schulz, Stein Michael Storleer, Heidi Tømmerdal, Elisabeth Ytterdal
Meldt frafall: Øystein Prytz

Sak 1: Oppdatering om status for sentrale lønnsforhandlinger.

Resultat 2,8% av lønnsmassen (KPI 2018 per 9.mai 2,4%, HKPI 2,6%).

Lokale forhandlinger ved UiO ferdig innen 31. oktober 2018.

Avtale om pensjon forhandlet ferdig i mars 2018, behandling lokalt, før avklaring sentralt innen 1. juli 2018.

Sak 2: Status frem mot høstens lokale 2.5.1 lønnsforhandlinger.

Medlemsmøte for Akademikerne-UiO preliminært planlagt 19. juni 2018 klokken 14.

Tekna-UiO-styret vurderer å arbeide for en strategi med en sterkt kollektiv profil for årets (2018) lokale lønnsoppgjør ved UiO. Styret vurderer at det er viktig at alle medlemmer av Teknas etatsforening ved UiO får gode og reelle resultater i egen lønnsutvikling nå med den aktuelle og pågående overgangen til ny modell med betydelig sterkere vekt på lokale lønnsforhandlinger. Det er viktig å sikre en ansvarlig ivaretagende av allew medlemmer ved 2.5.1 forhandlinger. Det er muligheter for å behandle og belønne ekstraordinær innsats ved 2.5.3 forhandlingene (5-6 ganger per år). Noen medlemmer av Tekna-UiO styret fremmet støtte til en mest mulig jevn fordeling av lønnspotten på 2,8% til flest mulig/alle medlemmer. Andre medlemmer av styret fremmet støtte til en slik strategi i år med en lavere lønnspott, men at det med årets noe større lønnspott må være handlingsrom for å også behandle individuelle tillegg. Tekna-UiO styret ønsker å diskutere forhandlingsstrategi videre i oppfølgende styremøter før sommerferien.

Tekna-UiO vil forhandle samlet sammen med Akademikerne-UiO ved årets lokale 2.5.1 lønnsforhandlinger ved UiO i høst.

Sak 3: Oppdaterte vedtekter for Akademikerne-UiO (informasjon).

Akademikerne-UiO har behandlet og oppdatert nye vedtekter i henhold til regler og krav med aktuell formell registrering som forening i Brønnøysundsregisteret.

Sak 4: Fordeling av roller og oppgaver i Tekna-UiO styret.

Alle styremedlemmer har tilgang til å redigere i etatsforeningens websider og bidra til aktuelle nyhetssaker og korrigering av informasjon ved behov. Spesifikke medlemshenvendelser vil i større grad fordeles blant styremedlemmene. Vi vil benytte epostlisten vår mere aktivt, men også vurdere muligheter for en kryptert chat-diskusjons-kanal for sensitive informasjoner som vi bør være varsom med å dele med epost.

UiO praktiserer tilsynelatende ikke alltid tilsettingsprosesser tilstrekkelig enhetlig. Ved noen av UiOs enheter praktiseres det ingen fortrinnsrett til stillinger i "professor-stigen" (førsteamanuensis - professor) uavhengig av om overtallige UiO ansatte har tilstrekkelig formelle kvalifiksjoner. Men i andre prosesser har det forekommet at UiO tilsynelatende har praktisert slik fortrinnsrett. Tekna-UiO styret mener at praktisering bør harmoniseres på tvers av hele UiO og også bli mere åpen og transparent.

Se forøvrig også Underdalsutvalgets rapport om stillingsstrukturer ved norske universiteter og høyskoler (2018-05-14). Rapporten anbefaler å supplere professor-stigen med en forsker-lektor og en fagstøtte-stige, samt å fase ut dosent-stigen. Rapporten er også meget kritisk til hvordan postdoktor stillingskoden benyttes (benyttes for alt mye) og anbefaler en kraftig endring med etablering av flere faste stillinger innen forsker-lektor stigen for mange av de oppgaver som utføres av forskere i postdoktor-koden. Se også kritisk kommentar i Universitetsavisa her.

Sak 6: Eventuelt. Ingen saker ble meldt inn under eventuelt.

Arrangør

Tekna-UiO