Vil du jobbe hos oss?

JURK er et studentdrevet rettshjelptiltak som gir rettshjelp til alle som identifiserer seg som kvinner, og som har et udekket behov for rettshjelp. Som saksbehandler hos oss får du en unik mulighet til å jobbe med jussen i praksis, lære om likestilling i Norge i dag og bidra til å bedre rettssikkerheten til utsatte grupper.

Det er 24 jusstudenter som jobber hos oss til enhver tid. I tillegg har vi en daglig leder og en fagrådgiver som begge er ferdigutdannede jurister.

Vi ansetter 12 nye saksbehandlere hvert halvår. Hvis du vil være en del av neste saksbehandlerkull som begynner i august 2024, må du sende inn en søknad innen 1. mai.

Hva innebærer det å være saksbehandler hos oss?
Som saksbehandler i JURK jobber du ett år på fulltid. Arbeidsoppgavene hos oss er svært varierte, men går i korte trekk ut på å gi rettshjelp i konkrete saker, spre rettighetsinformasjon og jobbe rettspolitisk for å endre rettstilstanden til det bedre for vår klientgruppe.

Stillingen er delvis lønnet, delvis basert på frivillig innsats og delvis basert på studiepoeng.

Etter ett år som saksbehandler i JURK kan du få innvilget 30 studiepoeng ved de juridiske fakultetene i Oslo og Bergen. Arbeidet hos JURK gir fritak fra kravet om engelsk valgfag.

Når du er ferdig med året ditt som saksbehandler, får du mulighet til å jobbe deltid som møteleder, hvor du har ansvar for å kvalitetskontroll av saksbehandlingen og får utbetalt timelønn. Jobben som saksbehandler gir deg også mulighet til å søke om sommerjobb i JURK.

Hvorfor jobbe hos oss?
Vi jobber innen et bredt spekter av rettsområder, og som saksbehandler vil du få fordypet deg i ett eller flere av disse. Vi jobber blant annet med familierett, husleie- og pengekravsrett, utlendingsrett og trygderett, straffegjennomføringsrett, arbeids- likestillings- og diskrimineringsrett og voldsoffererstatning.

Du får ansvar for klienter. Dette innebærer å utrede juridiske problemstillinger, gi klienter juridisk veiledning og bistå som prosessfullmektig med både privatpersoner, advokater og det offentlige som motpart. Vi representerer våre klienter i forliksråd, Husleietvistutvalget, forhandlingsmøter med mer.

Du får også jobbe rettspolitisk med engasjerende tema for å endre rettstilstanden til det bedre for utsatte grupper. Dette innebærer blant annet å skrive artikler og medieutspill, utarbeide høringssvar, gå i politikermøter og arrangere debatter.

Du får bidra til å spre rettighetsinformasjon og jobbe oppsøkende opp mot grupper i samfunnet som trenger kunnskap om egne rettigheter og plikter for å få hevdet sin rett.

Du får også bidra til driften på andre måter, og får delta på spennende seminarer, arrangementer og sosiale tilstelninger. Ikke minst får du ta del i et hyggelig og inkluderende arbeidsmiljø.

Er du nysgjerrig på hverdagen som saksbehandler hos oss, og ønsker å se mer av hva vi gjør, anbefaler vi å sjekke ut vår Instagram-profil: @jurkno. Ring gjerne til oss på 94 89 00 40 om du har spørsmål, eller send en e-post til leder@jurk.no.

Krav til deg som søker

• Du må ha bestått andre studieår på master i rettsvitenskap.
  • Du må være i et aktivt studieløp.
  • Både menn og kvinner oppfordres til å søke!

Vi legger særlig vekt på personlig egnethet og engasjement. Karakterer har ikke avgjørende betydning.

Hvordan søker jeg?
Send søknad, CV, karakterutskrift og attester til vår daglig leder Petrine på leder@jurk.no. Slå gjerne sammen filene til én PDF-fil, og merk e-posten med «søknad» i emnefeltet.

Vi ansetter 12 nye medarbeidere hvert semester. Søknadsfristen er 1. mai for vårsemesteret og 1. november for høstsemesteret.

Publisert 14. sep. 2023 12:37 - Sist endret 29. jan. 2024 11:09