urlinns øy - stemning

STEMNING PÅ URLINNS ØY

Klærne man går i og utstyret man bruker har mye å si for følelsen av at "Nå er vi på Urlinns øy". Teknologisk sett er vi i middelalderen, så da må vi prøve å utstyre oss deretter:

Urlinns øy er en nybegynnerlive, og foregår i en fantasiverden, så det er meningen at det skal være enkelt å finne passende kostymer og utstyr.
Hvis du liker å sy eller har lyst til å prøve deg, arrangerer vi tre sykvelder med tema: Vams/kjole, kappe og struthette. Vi ønsker at alle i det minste skal lage seg vams/kjole, for vi mener at forberedelser er en viktig del av live-opplevelsen, dessuten er det en ypperlig måte å treffe de andre på.
Hvis du ikke får anledning til å lage så mye, kan du snakke med arrangørene, vi har nok noe passende å låne bort.

Er du usikker på kostymet ditt eller utstyret ditt kan du vise det til en av arrangørene.

Kostymer

Det fineste er selvfølgelig om folk syr seg enkle middelalderklær i ull - men det er absolutt ikke noe krav!
Mannsdrakten kan fint være en ullvams eller en bomullstrøye over en nøytral bomullsbukse, og kvinnedrakten kan være en vams med et enkelt skjørt eller en bukse - eller kanskje en enkel kjole (Det er mye fint i klesbutikkene). Vanlige (militær)støvler er ypperlig.

Tenk på hvilken rolle du skal ha når du lager deg kostyme: En jeger kler seg på en annen måte enn en bonde eller en fisker. Hva er praktisk for en som skal løpe rundt i skogen og være usynlig for dyr, og hva er praktisk for en som skal arbeide på gård hele dagen?

I URLs kostymekompendium finner du enkle middelalderkostymer som passer fint til Urlinns øy.

Det viktigste når du skal skaffe deg kostymer er hvordan klærne ser ut, ikke hvilket stoff de er laget i!

Fint og bra: Ondt og vederstyggelig:
Nøytrale og duse jordfarger som brun, beige, grå, grønn Skrikende farger og glorete mønstre
Snøring, knyting og enkle knapper Glidelåser
Stoffer som føles og ser ut som ull, bomull etc. Skinn. Stive, knitrende polyester/nylonstoffer
Militærstøvler, enkle støvler med spenner eller snøring Joggesko, sko i knæsje farger, platåsko, fottøy med glidelås

Blått er en reservert farge, så unngå blått om ikke rollen din krever det.

Utstyr

Utstyret vi bruker skal forestille middelaldersk utstyr. Hovedregelen er: Plast er forbudt! Som for klær gjelder det å finne nøytrale, uglorete ting i tre, keramikk og glass til å spise av og ha maten i. Kurver er ypperlige til mat eller småting.

For å få en god stemning på liven anbefales:

Plast er ondt og vederstyggelig. Bruk glass, tre, tøyposer, matpair og kurver. Hvis du har mat du må ha i plast, må du ta den ut av plasten inni teltet.

Glidelåser er onde og vederstyggelige. Ingen ting som synes av kostymet ditt får ha glidelås.

Telt skal fortrinnsvis være i nøytrale farger, og i hverfall ikke med digre plastvinduer og rosa blomster!

Sovepose og liggeunderlag holder vi inni teltene.

Ryggsekk kan brukes. Har du en nøytral sekk av "Ola Nordmann"-typen er det kjempefint. Sekken står uansett inni teltet.

Fyrstikkesker er greit, men putt dem vekk etter bruk.

Røyking er å snakke med gudene, og det gjør man i ensomhet.

Vasking/hygiene: Hvis du vil vaske deg må du bruke håndkle i nøytral farge (jordfarge). Toalettsakene kan du gjerne putte i små glasskrukker, hvis ikke, må du være diskre.

Solkrem, myggmiddel etc tas på "i skjul" og viftes ikke med. Vær diskret med kontaktlinser, medisiner og doruller.

Kulde: Du kan godt ha vanlig ullundertøy under kostymet ditt når det blir kaldt - bare det ikke synes. Det blir kaldt.

Lys: Bruk stearinlys. Pass på brannfaren, bruk lukket lykt (telyslykt) inne i teltet.

Kakao, te og kaffe kan du godt drikke, men husk å ha den i en liten boks eller pose. Tesilen bør helst ikke se ut som et hus eller en joggesko, men heller gammeldags ut. På Black Cat får du kjøpt tesil av siv til 9 kroner (Hint). Ta hensyn til at kaffe setter smak på gryter.

Überurl

Sist endret: mandag 27. mars 2000