Påmeldingskompendium for Urlinns øy

Anne Innes
Karoline Wästberg
med støtte fra URL

Last ned kompendiet i pdf-format

En gang, i Legendenes tid, I Tiden Før,

var vi et mektig folk, vi bygget byer av skinnende sten som kneiste inn i himmelen, vi temmet jorden og havet og la alt under oss. Vi var tallrike som gresstråene på de tapte steppene i øst, der støvet nå blåser over en gold ørken. Landet var fruktbart og fløt av melk og honning. Da var alt land et rike, helt fra vesthavet vi nå bor ved til verdens ende i det fjerne øst. Men menneskene vokste seg arrogante og hensynsløse i sin makt og velde, og det kom en tid da de forkastet sine guder og i sitt hovmod trosset naturens orden og brøt den store pakten. Gudenes vrede var veldig som himmelhvelvingen, og menneskenes makt ble gjort til intet. Og for å straffe menneskeslekten sendte gudene Føniks. Og det sies at Føniks svevde over verden, og natt ble til dag. Jorden vred seg i kramper og revnet mens himmelen falt, og over verden raste en brann slik ingen kan forestille seg, og alt ble svidd til aske. Utallige er de som døde, både i brannen og i årene uten sommer som fulgte, men vi overlevde. Og ledet av Kvinnene Som Husker vandret vi i flere mannsaldre hit til Urlinns øy, som er det første stedet Føniks landet, og det første hvor livet atter oppsto. Her fant vi nye guder som beskytter oss, og deres prester som leder oss. Kvinnene Som Husker verner oss, og fører oss bort fra syndene som ødela våre forfedre i Legendenes tid, i Tiden Før.

Etter Siana av "Kvinnene Som Husker"

Hva slags simulering er dette?

Urlinns øy er en simulering hvor spillet foregår i URLs middelalder/fantasiverden. Det er første gang det holdes en simulering basert på denne verdenen. Urlinns øy er en stemnings- og samfunnssimulering, som først og fremst fokuserer på samfunnskonflikter. Det vil si at det blir mye gruppekonflikter og diskusjoner, men aksjonsnivået skal ikke være alt for lavt heller! Simuleringen er ikke basert på den "ene og riktige" plottløsningen. Hvis noen av spillerne allikevel ønsker seg et plott med en "skatt i skogen", er det mulig å få et personlig plott.

Ritualet

De viktigste prester og samfunnsmedlemmer på Urlinns øy kommer hvert tiende år sammen for å gjennomføre et stort ritual på et hellig sted, for å sikre balansen mellom de store kreftene (varme og kulde). I dette året skal det igjen skje og du er en av dem som skal være med. Men denne gang skjer noe som aldri har skjedd før: På ritualstedet dukker noen fremmede opp - hvem er de og hva vil de?

Roller

Bare de aller viktigste personene på Urlinns øy kan være med under ritualet. Mange av de rollene er derfor presteroller til de fire hovedgudene (Kirrin = solgudinnen, Gamvin = måneguden, Belin = skogsguden og Myrvin = havgudinnen), men hver prest på Urlinns øy har i tillegg et yrke som for eksempel kan være:

• Bonde
    Jeger
    Fisker
    Håndverker
    Gjeter

•

I tillegg er det noen roller som ikke er knyttet til samfunnet på Urlinns øy. Hvis du kan tenke deg å ha en rolle som kommer utenfra, så si fra, så får du mer informasjon om dette!

Vi skal hjelpe deg med å lage en rolle, men det er fint hvis du selv har noen idèer om hva slags personlighet du vil spille. Prøv å finne noen personlighetstrekk du kan spille på, som for eksempel:
omtenksom,
maktbevisst,
nysgjerrig,
engstelig,
pågående.

Det praktiske:

1. Hvis du melder deg på får du et kompendium med mer informasjon om Urlinns øy.

2. Vi skal hjelpe deg med å forberede deg, dvs at vi arrangerer sykvelder og andre forberedelsesmøter.

De første møtene er:

1. Felles tur for å kjøpe stoff til kostymer: torsdag 2. mars 2000, oppmøte 16:30 på Egertorget.
    2. Sykveld hos Sonja Erlenkamp, Hjelmsgate 6c, tirsdag 7. mars 2000 kl. 18:00.
  3. Forberedelsene foregår i en gruppering. Hvis du ønsker å spille sammen med en bestemt person, så si fra, hvis du ikke ønsker å spille sammen med en bestemt person gjelder det samme.

4. Ettersom mye av kommunikasjonen foregår via e-post er det viktig at vi får din e-postadresse. Men fortvil ikke, hvis du ikke har, finner vi en annen løsning.

5. Deltageravgiften blir NOK 200,- som betales til Urls konto

Husk å skrive navnet ditt, adressen din og "Urlinns øy" på giroen!

Inkludert i deltageravgiften er:

• Transport til og fra simuleringen.
    • Informasjon om Urlinns øy.
    • Et kompendium.
    • Fellesstæsj som må leies/kjøpes.

Deltageravgiften inkluderer ikke:
    • Utgifter for mat.
    • Utgifter for kostymet ditt (regn med minst NOK 400,- i tillegg for kostymer).
    • Utgifter for alt personlig utstyr du har behov for på simuleringen.
  6. Alle som skal være med på Urlinns øy må være medlem i URL i vårsemesteret 2000. Medlemskap i URL koster 20 kroner i semesteret og kommer i tillegg til liveavgiften.
  7. Sted: er ikke bestemt ennå, det samme gjelder transporten, som enten blir buss, tog eller bil.
  8. Det er viktig å sette av tid i uken mellom de to spillhelgene, så du får forberedt deg.

Überurl Sist endret: Mandag 10. april 2000

Publisert 19. juli 2009 16:55 - Sist endret 26. juni 2014 10:03