Generelt

Dette er ord som er nyttige å kunne for nesten en hver laiv. Her finner du ikke ord som er tids- eller setting-spesifike. Dette er ord som de fleste nybegynnere lurer på, og som kan være nyttige å ha med seg fra starten av.

Afterlaiv Etter en laiv er det vanlig med en fest hvor man kommer i vanlige klær, kan møte personene bak rollene og få snakket ut om det som skjedde. Ettersom man ofte har sovet og spist lite de siste døgnene, og alkohol pleier å være til stede kan disse festene bli svært lystige.

Blankvåpen Våpen laget av metall, men uten spisse kanter. Disse er som regel ikke tillatt på laiver. Disse våpnene krever ekstra trening og kampregler.

Brems En mildere versjon av kutt-regelen. Man kutter ikke spillet, men ber de andre rundt seg om å ta det roligere. Hvis du føler at du har nådd din grense for hva du liker, kan du si brems og signalisere: "hit, men ikke lenger".

Intrige Et plott på det personlige plan. Et forhold mellom to eller flere personer som skaper noe å spille på og skal ofte løses iløpet av laiven.

Intrigeleder Ofte forkortet til IL. Dette er personen som har ansvar for intrigene på laiven og er som oftest den som skriver rollene.

Kampregler Regler for hvordan en kamp foregår. Disse varierer veldig fra laiv til laiv. Alt fra poengsystemer for styrke til at den som treffer først vinner. Disse kampsystemene kan som regel ikke kontrolleres under laiven, og man stoler på at spillerene ikke jukser.

Kostyme På en hver laiv vil du ha på deg et kostyme, klær som viser din status og stilling i samfunnet. Hva slags klær det er og hvor nøye man må være med dem, kommer an på laiven og arrangørene.

Kuttregel Når man føler at laiven har gått for langt, eller man av en annen grunn må gå ut av rolle skal man si kutt. Alle som hører dette må øyeblikkelig stoppe spillet, uansett hvor spennende det måtte være og ikke begynne igjen før det som var galt er ordnet. Man skal ikke bruke kuttregelen uten grunn, men man skal heller ikke nøle med å bruke den. Det er ingen skam å si kutt!

Mekke Lage ting til laiven. Dette begrepet omfatter også andre ting enn å sy kostymer, f. eks. lage ringbrynje, flette kurver, smi kniver etc.

Off Alt som ikke har med laiven å gjøre. Å gå ut av rolle er å offe eller gå off-laiv. Noen laiver har et off-rom, hvor man kan hvile. Å fortelle vitser, synge sanger etc. som får de andre spillerne til å tenke på sitt vanlige liv er også en type offing.

Pissepåle For at ikke utedoer skal fylles for fort og ikke inneholdet bli for flytende er det fint om gutter tisser andre steder. Dette steder blir som oftest markert med en pissepåle av et eller annet slag. Noen ganger er det også krav om at jenter tisser ute.

Plott Rollens mål for laiven. Det finnes mange forskjellige typer plott; alt fra å drepe det skumle monsteret og redde verdenen, til å få gifte seg med den man vil. Plott trenger ikke nødvendigvis å løses på laiven, men man kan legge grunnlaget for noe rollen ønsker å gjøre i fremtiden.

Pædde En myk gjennstand som ser ut som noe spesielt som man kan slå folk med uten at det gjør vondt. Alle våpen på laiv er som regel pædda. Det finnes også de som pædder andre ting; steiner, kjevler, stekepanner, oster. Alle pædda ting må godkjennes av arrangørene.

Relasjon Rollene har relasjoner til de andre på laiven. Man liker/misliker/hater/elsker forskjellige personer, og man spiller på det når man møter dem på laiven. Vannligvis har man noe i bakgrunnshistorien som forklarer hvorfor man føler dette overfor personen og gjør det morsommere å spille på.

Rolle På en laiv spiller du hele tiden en rolle. Du får utdelt rollen på forhånd og skal sette deg inn i dennes tenke- og være måte. Rollebeskrivelsen omhandler alt som har skjedd frem til laivens start, og det er opp til deg hva som skal skje videre. Forskjellige laiver har forskjellige typer roller. Man kan få alt fra bare navn og alder til fullstendig livshistorie som går over flere sider.

Saklig Utrykk som brukes om noe som er riktig innenfor den rammen arrangørene har lagt opp. Det er for eksempel saklig å gå med kostyme av kunststoff dersom arrangørene har sagt at det er OK, men alltid usaklig å snakke om ting som har med ens vanlige liv å gjøre.

SIS Står for Skummelt i Skogen. Dette betegner alle skumle vesner som er ment for å skremme spillerne. Disse vesnene er som regel ukjente og er veldig vanskelig å drepe.

Stemning Arrangørene pleier å legge opp til at laiven skal ha en spesiell stemning; lystig, dystert, preget av en nylig handling etc. Det er opp til spillerne å sørge for at denne stemmningen kommer frem.

Stæsj Ting man har med seg på laiv for å skape illusjonen av et annet sted. Dette inkluderer kostymet, spise-ting, pyntegjenstander, og alt annet man måtte trenge.

Stæsje Å lage stæsj.

Utgård Betegner noe som ikke er med i spillet. Denne tingen eksisterer ikke og skal ikke nevnes eller spilles på. Dett gjelder alle "usaklige" ting som tannbørster, klokker og ting som arrangørene bestemmer at ikke skal være med.

Utgårdspose En liten pose, gjerne hvit, som man har off-laiv stæsj i. Posen skal være merket med en tydelig utgårdsrune. Det er ikke lov å åpne andres utgårdsposer, og heller ikke lov til å gjemme ting der, ettersom denne "ikke eksisterer".

Utgårdsrune Et tegn som man setter på noe for å merkere at denne ikke er med i spillet.
Utgardsrune -Sirkel med mindre-enn-tegn


2003.

Av Karoline Wästberg
Publisert 12. des. 2011 14:56