Jubileumsutgave ute!

Bedre sent enn aldri er Samfunnsgeografens jubileumsutgave fra våren 2014 tilgjengelig som pdf på nettsiden vår.

Følge på Svartisen i Nordland, fotografert av Axel Lindahl. Tatt i 1892 eller tidligere. Et bilde som viser til vår felles arv med naturgeografi.

Klikk her for å lese pdf-filen av jubileumsutgaven.

I denne utgaven feirer vi at det er 100 år siden den første faste stillingen i kulturgeografi (som det het den gangen) ble opprettet ved Universitetet i Oslo. Vi feirer også at det er 20 år siden at samfunnsgeografi ble en del av det samfunnsvitenskapelige fakultetet.

Les for eksempel professor Jan Hesselbergs artikkel om vår historie på Blindern.

Professor Kristian Stokke veileder deg gjennom de tre store vendingene i faget.

Tuva Krogh Widskjold spør folk og fe om den vedvarende geografiske identitetskrisen.

Brit Kjerschow Jevne skriver om en av de største profilene innen norsk geografi, den kvinnelige pioneren Aadel Brun Tschudi.

Tora Hope hjelper deg med å finne ut hva som finnes av berømte samfunnsgeografer i Norge, og virke masteroppgaver som er verdt å huske.

Torstein S. Throndsen skriver om hvordan samfunnsgeografi må bli det kritiske GIS-faget.

Elling Aronsen Oftedal kommer med de fire hovedargumentene til professor Karen O'Brien om hvorfor og hvordan samfunnsgeografi kan spille en sentral rolle i fremtidig klimaforskning.

Håvard Aagesen tar en spørrerunde med forskerne for å finne ut hvilken retning samfunnsgeografien på Blindern bør utvikle seg videre.

Torstein S. Throndsen skriver om ekskursjon til svensk pappindustri.

Leder i studentenes programutvalg, Hans Petter Jakobsen, forteller hva de har gjort for å bedre studentenes hverdag.

Marit Dahl Hjort forteller hvordan hun har fått prøvd ut pensum i praksis gjennom et semester i Sentral-Afrika.

Du kan også se hvilke masteroppgaver som er blitt levert i det siste innen samfunnsgeografi.

Og sist, men ikke minst, du kan se bilder fra studieturen til Island!

Publisert 10. jan. 2015 16:47 - Sist endret 10. jan. 2015 16:47
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere