Publisert 30. apr. 2019 12:17

Om du tar et kjapt nettsøk på «pensjon» er beskjeden internett gir deg ganske klar: Det handler om sparing, banker og forsikringsordninger, og det er om å gjøre å spare mest mulig. Denne artikkelen har en annen innfallsvinkel. Vi skal se på pensjon som en kostnad – for arbeidskjøperne.

Tekst: Jorunn Folkvord, tillitsvalgt i Utdanningsforbundet med stort engasjement for pensjon

Publisert 30. apr. 2019 12:06

Klassebegrepet er på vei til å spore av fra sin tilknytning til arbeidet og vi snakker stadig sjeldnere om arbeiderklassen som et politisk subjekt. Knut Kjeldstadli tar til orde for å bygge fellesskap og identitet på bakgrunn av ens posisjon i arbeidsprosessen.

Tekst: Yngve Heiret, masterstudent i samfunnsgeografi

Publisert 25. apr. 2019 09:08

Migration, exploitation and agency in the Italian agricultural sector

This article highlights the working conditions of migrant labourers in the Italian agricultural sector and discusses what kind collective action workers can take in a context of extreme exploitation and hardship.

Text: Davide Bertelli, master student in Human Geography

Publisert 8. apr. 2019 10:34

Frida Hambro Angell skriver om LOs kompromiss om å støtte konsekvensutredning i LoVeSe, til tross for at flertallet under LO-kongressen i mai 2017 ville verne området mot oljeboring.

Tekst: Frida Hambro Angell, master i Samfunnsgeografi

Publisert 24. nov. 2018 12:53

Tekst: Ann Cecilie Bergene, forsker ved Fafo

Jeg vil i denne artikkelen argumentere for at fenomenet og begrepet «arbeid» kan tilføre geografien enda mer om det gis ytterligere rom enn det den til nå har fått gjennom å være en underdisiplin innen økonomisk geografi. For å oppnå dette vil jeg avslutningsvis foreslå en mer konsolidert politisk-økonomisk geografi.

Text: Karen O'Brien, professor in Human Geography

Cartoon characters in 2100 will probably parody 21st Century thinking. But just as the Flintstone’s world did not end for lack of stones, the Fossil’s world will not end by running out of fossil fuels.

Tekst: Alf Jørgen Schnell

På vei tilbake til Nord-Norge fra klimatoppmøte i Bonn har Berit Kristoffersen tid til en liten samtale om olje. Timingen er god, for en rekke av temaene hun har tatt opp i sin forskning på oljeutvinning i nordområdene kom rekende som isflak ned til Oslo med det da pågående klimasøksmålet.

Tekst: Julie Christina Rødje, masterstudent i samfunnsgeografi

Afrikas mest folkerike land, Nigeria, er sterkt preget av det som gjerne omtales som verdens største oljekatastrofe. Området sør i landet, Nigerdeltaet, har blitt rammet av oljesøl like store som ved Exxon Valdez-ulykken i USA hvert år siden 1960-tallet.

Publisert 2. juni 2020 15:29

Hva skjer når du tar et 30-poengskurs, fjerner tradisjonelle forelesninger og seminarer, legger til en del innovativ pedagogikk, og blander alt dette i en studio-setting med lærere tilgjengelig hele dagen? Da sitter du igjen med CityStudio Oslo.

Publisert 8. mai 2020 20:27

Kairo omtales på folkemunne blant egyptere som “oum-al-dunya” - verdens mor. Siden fordums tid har nabolagene rundt Nilen og omegn vært kjent for yrende liv til alle døgnets tider, bilhorn, proklamerende røster og diskusjoner blant kunstnere og intellektuelle på kafeer. Familiebedrifter bak samme persienner i årtier, gatemat-vogner og vannpipe på hjørnet. Men noe rører seg Kairos sømmer.

Publisert 8. mai 2020 20:19

Nye tall viser at Boligsparing for ungdom (BSU) brukes mindre. Samtidig vokser kritikken av ordningen. Senest ute er sjeføkonom i NBBL, Christian Frengstad Bjerknes som i slutten av mars mente at «BSU må bli mer treffsikker». Der misnøyen er svært betimelig, er den likevel uttrykk for en skinndiskusjon. Hverken å spisse eller å vrake BSU fjerner den paternalistiske spareideologien.

Publisert 8. mai 2020 20:14

I sitt essay “Economic Possibilities Of Our Grandchildren” fra 1930, dristet John Maynard Keynes seg til å spå at vi om hundre år kun ville trenge å jobbe 15 timer i uka. Selv om ikke filofaksen viser 2030 enda, virker det høyst usannsynlig at vi om drøyt ti år kun kommer til å jobbe 15 timer i uka. Så hva var det Keynes overså?