Gjensidig avhengighet

"Programutvalget er rett og slett like avhengig av deg, som du som student er av oss – og sammen skal vi skape en heidundrende studietid."

Marie Talleraas, leder i programutvalget for samfunnsgeografi. Foto: Torstein S. Throndsen

Studentengasjement er viktig. Det er noe alle kan si seg enige i. Det er frivilligheten, "den engasjerte studenten", som gjelder når det kommer til studentenes velferd – at noen ønsker å bruke tid og krefter på å sørge for en best mulig hverdag for mange hundre medstudenter. Hvert år avsettes det tusenvis av kroner på Universitetet i Oslo for at vi som studenter skal kunne ha råd til å skape en sosial plattform hvor vi kan møtes – et rom utenom forelesninger og den litt for stille lesesalen. Likevel ser det ut til at det generelle engasjementet hos den gjennomsnittlige student har sviktet de siste årene. Frivilligheten og iveren blant studentene til å skape denne sosiale plattformen, er det jeg hevder er det som er avgjørende for en vellykket studietid.

Når man besøker Trygve kaffebar på Eilert Sundts hus, henger det en plakat på sideveggen som illustrerer studentengasjement i praksis; hvordan flokken av programutvalg og fagutvalg linker til Student-utvalget på SV, og hvordan dette videre kobler seg opp mot Studentutvalgene på de andre fakultetene og Studentparlamentet og Velferdstinget. Engasjementet er tydelig på papir, men likevel en prosess som foregår langt unna de fleste studenters hverdag. På Samfunnsgeografi er vi heldige; vi har en liten studentmasse med takknemlige og engasjerte studenter som er interesserte i å diskutere, stille vanskelige spørsmål og bidra til utvikling. Mye av dette kan skyldes fagets karakter, men også at de som velger å studere Samfunnsgeografi er individer som ønsker å forandre, formidle og reflektere.

Da jeg ble valgt til leder for programutvalget vårt i september 2012, tenkte jeg mange ting. Først ble jeg glad for tilliten, men så ble jeg litt nervøs; hvordan skal man gå frem for å lede an en liten tropp av tapre studenter som ønsker å være med på å skape noe for resten av studentene på Samfunnsgeografi? Etter et halvt år som leder er jeg nå mer klar over hvilke ressurser vi som studenter sitter på, og for dette er jeg takknemlig. Vi i Programutvalget og festforeningen Terra har fått penger og tillit til å arrangere og planlegge lunsjer, frokoster, fester, studieturer, hytteturer og seminarer. Vi kan stille med middag for en fattig studentlommebok, og vi kan henge opp plakater og sende mail og arrangementsinvitasjoner i hytt og pine. Vi gjør kanskje halve jobben, men det er faktumet at studentene på samfunnsgeografi som stiller opp på arrangementene, og som bidrar til å gjøre dem vellykket, som gjør alt strevet verdt det. Men det kan alltid bli bedre.

Programutvalget jobber aktivt for å gjøre din hverdag optimal på samfunnsgeografi, og det skal vi fortsette med. Vi har lyst til å høre det dersom du ikke blir hørt av seminarlederen, vi vil ta tak i det dersom du ønsker at det skal være flere måter å oppnå en god karakter selv om du ikke er helt pigg på eksamen. Vi håper du kommer med tidenes forslag til en fest vi kan arrangere, og vi gjør vårt beste for at du som student føler deg ivaretatt på alle nivåer, for vi er i den posisjon at vi faktisk kan forandre det du er misfornøyd med. Vi kan videreformidle det du er fornøyd med. Det er gjensidigheten som er viktig. Programutvalget er rett og slett like avhengig av deg, som du som student er av oss – og sammen skal vi skape en heidundrende studietid.

Av Marie Talleraas
Publisert 8. apr. 2013 19:00 - Sist endret 12. apr. 2013 13:57

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere