Sentrale forhandlinger

Universitetet i Oslo er en del av statlig sektor, og Hovedtariffavtalen i staten gjelder på UiO. De sentrale forhandlingene finner sted hvert år mellom de sentrale partene i arbeidslivet, dvs. LO Stat (som NTL er en del av) på arbeidstakersida og staten v/ Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet på arbeidsgiversida.

Figur: møteVed de sentrale forhandlingene har LO Stat streikerett. Streikeretten er viktig fordi den gir oss makt til å forhandle lønn på vegne av medlemmene våre. Ved lokale forhandlinger på UiO har vi ingen streikerett, og dermed har vi gitt bort mye av forhandlingsmakta vår til arbeidsgiver.

I 2024 er det et såkalt hovedoppgjør. Det betyr at det forhandles om innholdet i hele Hovedtariffavtalen i staten. De siste årene har hovedtariffavtalen vart i to år, og året imellom er det såkalte mellomoppgjør.

I årets hovedoppgjør har medlemmene i en uravstemning avvist LO Stats enighet med staten. Mandag 17. juni satte styret i LO Stat medlemsdemokratiet til side og ba om frivillig lønnsnemnd. Les mer om hva som skjer nå på NTLs hjemmesider.

NTL er opptatt av å bruke sentrale, generelle tillegg til å sikre reallønnsvekst, redusere lønnsforskjellene og utjevne ulikelønn. Derfor har NTL i sin tariffpolitiske uttalelse 2024 krevd et oppgjør som både sikrer reallønnsvekst og gir en utjevnende effekt. Dette sikres best gjennom størst mulig generelle kronetillegg på sentralt nivå.

Generelle tillegg

• forhandles frem sentralt i tariffoppgjørene
  • gis som krone- eller  prosenttillegg til alle i vår tariffavtale
  • øker verdien av lønnstrinnet
  • øker lønnsnivået i staten permanent
  • er ikke noe du trenger å søke på

Det hender at det gis sentrale justeringer, f.eks i form av ett ekstra lønnstrinn til en eller flere stillingsgrupper.

De siste årene har de sentrale forhandlingene satt av penger til lokale forhandlinger, men det er ingen automatikk i dette.

Lønnsoppgjøret de siste åra

Lønnsoppgjøret 2023