Program for Norsk Geologisk Forening -
Osloavdelingen, høsten 2019

Torsdag 28. november, Karenslyst Allé 2. Dørene åpner kl 18:30. Julemøte, foredrag ved Erling Vågnes (Equinor) : "Verdens første forsøk på å padle rundt det Skandinaviske Skjold i kajakk". Etterfølges av julemat. Sammendrag.

Egenandel: 300,- (betales ved ankomst, kontant eller via VIPPS)
Påmelding innen torsdag 21. november til h.a.nakrem@nhm.uio.no
NGFs medlemmer har fortrinnsrett, ikke-medlemmer havner på venteliste når julemøtet blir fulltegnet.

Torsdag 7. november kl 19:00, Institutt for geofag, Blindern. Jan Erik Lie, Lundin Norway, Lundin Norway: "The challenges of mapping and understanding fractured and weathered basement reservoirs." Mer info

Torsdag 17. oktober - kl 19:00 - Omvisning og foredrag på Observatoriet.

Geir Ramstad Sletvold vil gi oss en omvisning på Observatoriet, Universitetet i Oslos eldste bygg.
Deretter vil Vidar Enebakk (https://www.etikkom.no/Personer/Enebakk-Vidar-/) holde foredraget "Christopher Hansteen og jakten på jordmagnetismen"

Christopher Hansteen (1784-1873) var Norges ledende naturforsker i første halvdel av 1800-tallet. Han er mest kjent for sin virksomhet ved det astronomiske observatoriet, knyttet til kartleggingen av Norge i tid og rom.

Hansteens hovedinteresse var like fullt jakten på jordmagnetismen. Det var tema for hans hovedverk "Untersuchungen über den Magnetismus der Erde" (1819), og det var utgangspunkt for hans berømte reise gjennom Russland fra 1828 til 1830. Her skal vi se nærmere på Hansteen betydning på dette området både nasjonalt og internasjonalt: Hvordan forsket han på jordmagnetismen? Hvorfor var det viktig i samfunnet? Og hva var hans viktigste bidrag?

Hansteens forskning på jordmagnetismen har havnet i skyggen av hans virksomhet ved observatoriet. Det er også en utbredt oppfatning at "Hansteen tok feil". Hansteen hevdet nemlig at jorda hadde fire magnetiske poler, ikke bare to, og at den ene polen lå i Sibir. Så hva fant han egentlig der? Og hvordan ble hans innsats vurdering i samtiden? Tok Hansteen faktisk feil? Eller er det vi, i ettertid, som har tatt feil av Hansteen?

Geir Ramstad Sletvold er universitetslektor tilknyttet Det naturvitenskapelige fakultet, UiO, Naturfagsenteret / Observatoriet.

Vidar Enebakk er vitenskapshistoriker og har tidligere forsket på Hansteen og observatoriet. Nå skriver han bok om Christopher Hansteen og jakten på jordmagnetismen (Pax forlag 2020).

Finn fram til Observatoriet: https://www.uio.no/om/finn-fram/omrader/sentrum/se37/

Lørdag 7. september
Geologiens Dag
arrangeres i Botanisk hage på Tøyen. Temaet i år er "Astrogeologi og meteoritter -store, små "og mikro. Sammen med lidenskapelige geologer skapes en arena for nysgjerrighet, undring, fremtidstanker og geologiformidling. Et arrangement for hele familien. Les mer om aktivitenene (kommer i august)
Varighet: kl 11-15.

Geologien i Oslo sentrum

Opplev nye sider av Oslo sentrum
Møt opp på Aulatrappa på Universitetsplassen klokken 13.00, og bli med på en fasinerende vandring gjennom sentrum og bli kjent med nye sider av byen sammen med Tom Andersen, professor i geologi ved Universitetet i Oslo.

Oslo som andre storbyer, har brukt lokal stein til hus og bygninger, veier og gater. Norsk bygnings- og gatestein vitner om en stolt håndverkstradisjon av steinhuggere og murere.

Den lokale stein forteller også den fasinerende utviklingen i jordens historie som har formet landskapet her i perioder med tropisk grunt hav, bart land med elver og innsjøer, og episoder når vulkaner overøste området med steinsmelte. I Oslo sentrum ser man også tegn etter jordskjelv. Enorme forkastninger preger landskapet og gir Oslofjorden sitt særpreg.

Oppmøte: Aulatrappa, Universitetsplassen - Karl Johans gate 47, kl. 13:00. Turen varer ca 1,5 time. Les mer: https://geologiensdag.no/index.php/fylkesoversikt/oslo/394-geologien-i-oslo-sentrum

Søndag 15. september
NGF Oslo har også den glede av å kunne invitere til geologisk båttur på Indre Oslofjord. Takk til Morten Bergan som nok en gang stiller som geologisk guide på turen! Dette er en flott mulighet til å lære mer om det berømte Oslofeltet fra fjorden. Et arrangement for hele familien. Les mer om turen.

***

Dersom ikke annet er spesifisert så avholdes møtene på Institutt for geofag (Blindern), Auditorium 1, og starter kl. 19:00

Hvordan finne fram til Blindern, kart:

NPF har i tillegg egne møter der NGFs medlemmer kan delta,
les mer på deres internettsider: http://www.npf.no/

Vi har også et samarbeide med Society of petroleum engineers (SPE) -
les mer på deres nettsider: http://oslo.spe.org/

Samt AAPG http://www.aapg.org/regions/european.cfm

Naturhistorisk museum (Geologisk museum, Tøyen) har en rekke søndagskåserier, familiearrangement og utflukter med geologisk vinkling,
se å museets fullstendige arrangementskalender:

Les også : http://www.geologi.no/

Oppdatert: 14.11.2019