Program for Norsk Geologisk Forening -
Osloavdelingen, høsten 2022

Julemøte: 24/11 (kl. 18:30-23:00). Årets julemøte/julebord vil vi ha i kantinen i Karenslyst allé 2 (der vi har hatt julemøter flere ganger tidligere). Vi retter en stor takk til Fugro som sponser arrangementet vårt.
Foredrag: Tormod Slettemeås (Schlumberger) vil presentere droneprosjektet de har på Svalbard i samarbeide med AkerBP: "AkerBP-SLB Analog to Digital collaboration - Svalbard"
Sammendrag

Det vil bli servert julemat / "juletapas" - god mat og god drikke. NGF dekker mesteparten av dette, men det er en egenandel på kr 300,- pr person, betales kontant/VIPPS ved ankomst.
Påmelding til h.a.nakrem@nhm.uio.no - det er begrenset antall passer så det gjelder å være tidlig ute. NGFs medlemmer har førsterett til dette. Det er fortsatt (pr 12/11) ledige plasser, så bare meld deg/dere på!
Påmeldingsfrist: Onsdag 16. november kl 16:00

Tdligere møter:

10. november: Annique van der Boon (Post Doc, Institutt for geofag, UiO): «A magnetic shield from Earth’s outer core – What can the magnetic field teach us about the history of our planet?» Abstract

Torsdag 20. oktober, kl. 18 til ca 20:30. NGFs medlemmer (m. familie) inviteres til en eksklusiv omvisning i de nye geologiske utstillingene på Tøyen (Naturhistorisk museum, i bygningen Geologisk museum). Dere som ikke har besøkt utstillingene på noen år vil få et positivt "sjokk" !
Les mer om utstillingene: https://www.nhm.uio.no/utstillinger/geologiske/index.html

Media er også imponert:

En video fra utstillingene:

Arrangementet er nå fulltegnet, men vi har en venteliste ....

Send en epost til h.a.nakrem@nhm.uio.no og signaliser din interesse (antall barn/voksne). Nærmere info sendes da til de som melder seg på (portene inn til Botanisk museum vil være stengt fra kl 17, men påmeldte vil slippes inn etter avtale).

Tdligere møter:

Torsdag 22. september kl 19:00, Blindern, Institutt for geofag:
Steve Thomas (Lundin Energy): "Some observations and thoughts about the structural and stratigraphic evolution of the Utsira High". Abstract.

Lørdag 10. september. Geologiens Dag på Tøyen (inni Botanisk hage). Kl. 11-15.

Noen av aktivitetene du kan delta på utendørs (alt er gratis!):

• Hjelp paleontologene å sette sammen en dinosaur
  • Ta med fossiler og mineraler som Steinoraklet identifiserer
  • Geo-quiz og andre oppgaver for barna med studenter fra Institutt for geofag
  • Utforsk mineraler i et mikroskop
  • Se hvordan man preparerer fossiler. Maximo Alfonso fra Naturhistorisk museum demonstrerer
  • Forskning rundt CO2: Hva bruker vi CO2 til? CO2 lagring i stein (porøsitet, permeabilitet), hvordan kan vi sprenge en ballong ved hjelp av C02?
  • Meteorittekspert Morten Bilet viser fram og forteller om romsteiner

Innendørs: Denne dagen kan barna prøve steinmaling i vårt nye bibliotek i kjelleren. Det blir også omvisning i mineralsalen med PhD-stipendiat ved NHM Emil Gulbransen kl.13 og kl.14. Aktivitetene innendørs krever inngangsbillett.

Geologiens dag arrangeres hvert år av Norsk Geologisk forening i samarbeid med Naturhistorisk museum og Institutt for geofag. Målet med dagen er å formidle geologi til barn og unge, lage en arena for nysgjerrighet, undring og geologiengasjement for hele familien.

Disse står på stand på Geologiens dag: Fornebubanen, Ingeniørgeolog Martin Haugsand, Oljeselskapet Lundin, Paleontologisk Museums Venner, Geologisk Museums Venneforening, Oslo og omegn Geologiforening, Institutt for geofag, Studentforening GÆA-Norvegica og Geofaglig fagutvalg ved UiO og Universitetsbiblioteket.

Det er vanligvis enkel servering (pizza og forfriskninger) etter møtene.

***

Dersom ikke annet er spesifisert så avholdes møtene på Institutt for geofag (Blindern), Auditorium 1, og starter kl. 19:00

Facebook: https://www.facebook.com/ngfoslo

Vi følger myndighetenes smitteregler,
hold deg hjemme hvis du ikke er 100% frisk.

Hvordan finne fram til Blindern, kart:

NPF har i tillegg egne møter der NGFs medlemmer kan delta,
les mer på deres internettsider: http://www.npf.no/

Vi har også et samarbeide med Society of petroleum engineers (SPE) -
les mer på deres nettsider: http://oslo.spe.org/

Samt AAPG http://www.aapg.org/regions/european.cfm

Naturhistorisk museum (Geologisk museum, Tøyen) har en rekke søndagskåserier, familiearrangement og utflukter med geologisk vinkling,
se å museets fullstendige arrangementskalender:

Les også: http://www.geologi.no/

Oppdatert: 31.10.2022

Lokal webmaster: Hans Arne Nakrem, epost: