Program for Norsk Geologisk Forening -
Osloavdelingen, våren 2021

Geologiens dag går som planlagt, med flere aktiviteter i Osloområdet, sjekk på de offisielle nettsidene:

Oslo: https://www.geologiensdag.no/index.php/fylkesoversikt/oslo

Viken: https://www.geologiensdag.no/index.php/fylkesoversikt/buskerud

Torsdag 3. juni kl 19:00: Farrokh Nadim (NGI): Risk Management for Hydro-Met Hazards: "Dike Effect" and Other Emerging Challenges.

The presentation will discuss the emerging challenges and new paradigms in risk management for hydro-meteorological hazards. In particular, the importance of recognising the dynamic nature risk in making risk management decisions, the stress-testing approach for managing the risk of extreme events, and new paradigms like Nature-based Solutions (NBS) and stakeholder involvement in the decision-making process will be discussed.

Foredraget går via zoom:

Torsdag 8. april, kl 19:00 (digitalt, via ZOOM): Tine L. Angvik og Rolv Dahl (NGU): "Vei og kontor eller istidsspor?"
Vi har alle opplevd at våre geologiske jordbærsteder forsvinner fordi samfunnet ikke kjenner verdien av dem. Tine og Rolv vil gi deg et innblikk i hvordan både du og jeg kan gjøre en forskjell slik at utbyggere faktisk må ta hensyn til dem.

Se også: https://www.ngu.no/prosjekter/gnist-prosjektet

NGFs medlemmer vil få tilsendt en Zoom-link før møtet. Andre interessert kan sende oss en epost (h.a.nakrem@nhm.uio.no), så får dere oppgitt adressen.

Ut fra gjeldende forhold så antar vi at alle foredragene vil gå digitalt. Link sendes ut til medlemmene før møtet.

Tidligere møter våren 2021:

Torsdag 4. mars: Årsmøte. Kl. 19:00, digitalt via ZOOM (link sendes til medlemmene)
Foredrag v/Sverre Planke (VBPR, CEED, Universitetet i Oslo): Geologiske ekspedisjoner til De sibirske trappene for å studere vulkanisme og massedød ved slutten av jordens oldtid

Sammendrag:
Store områder av det nordlige Sibir er dekket av lavabergarter og intrusive gangbergarter i Tunguskabassengets sedimentlag. Siden 2004 har vi drevet feltarbeid i denne delen av Sibir for å forstå sammenhengen mellom dannelse av De sibirske tappene og massedøden for 251 millioner år siden (perm-triasgrensen). I dette foredraget vil jeg vise noen høydepunkter fra seks feltsesonger i Sibir, de vitenskapelige resultatene fra dette arbeidet, samt hvordan resultatene kan brukes til å forstå bassengutvikling på Svalbard på denne tiden.

***

Dersom ikke annet er spesifisert så avholdes møtene på Institutt for geofag (Blindern), Auditorium 1, og starter kl. 19:00

Vi følger myndighetenes smitteregler,
hold deg hjemme hvis du ikke er 100% frisk.

Hvordan finne fram til Blindern, kart:

NPF har i tillegg egne møter der NGFs medlemmer kan delta,
les mer på deres internettsider: http://www.npf.no/

Vi har også et samarbeide med Society of petroleum engineers (SPE) -
les mer på deres nettsider: http://oslo.spe.org/

Samt AAPG http://www.aapg.org/regions/european.cfm

Naturhistorisk museum (Geologisk museum, Tøyen) har en rekke søndagskåserier, familiearrangement og utflukter med geologisk vinkling,
se å museets fullstendige arrangementskalender:

Les også : http://www.geologi.no/

Oppdatert: 25.03.2021

Lokal webmaster: Hans Arne Nakrem, epost: