Program for Norsk Geologisk Forening -
Osloavdelingen, høsten 2018

29. november, Julemøte:

Synnøve Elvevold (Norsk Polarinstitutt, Tromsø):
"Geologer på sydentur - Antarktiske opplevelser"

Sted: Fugro-kantinen, Karenslyst allé 2.
Foredraget starter kl 19:00 - dørene åpner kl 18:30
Julemat serveres etter foredraget.
Vi vil også ha "tombola" - loddsalg, med fine geologiske premier.
Egenandel: 300,- (betales ved ankomst, kontant eller via VIPPS)
Påmelding innen torsdag 21. november til h.a.nakrem@nhm.uio.no
evt via vår Facebookside
NGFs medlemmer har fortrinnsrett, ikke-medlemmer havner på venteliste når julemøtet blir fulltegnet.

Plakat PDF / JPG . Sammendrag.

Torsdag 8. november: Richard A. Fortey (Natural History Museum, London) and David L. Bruton (Natural History Museum, Oslo) - "Living with trilobites before, on, and after Spitsbergen". Both speakers have had the privilege of having the late Harry Whittington as supervisor at Cambridge (Harvard), USA (DLB) and Cambridge, England (RAF). In 1968 the latter joined a party from Cambridge University and collected trilobites from Ordovician rocks along the shores of Hinlopen Strait, Spitsbergen, and in 1971 he joined DLB on an expedition from the former Palaeontology Museum, University of Oslo, to the same sites. They have since produced publications on fossils from Spitsbergen and numerous other parts of the world and will relate how these, and associated fossils, have dominated their scientific careers.

Torsdag 18. oktober: Henrik Friis (Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo)
"Ivigtut kryolittgruve - hvorfor studere en uttømt forekomst?"
Kryolittforekomsten ved Ivigtut i Sørgrønland har en lang historie som inkluderer en amerikansk invasjon, det første naturråstoff menneskeheten har uttømt, en unik tennisturnering, grunnlaget for at vi flyr til Syden på ferie og selvfølgelig mye spennende og rar geologi.

Lørdag 8. september
Geologiens Dag
arrangeres i Botanisk hage på Tøyen. Temaet i år er "Jordskjelv", med tanke på filmen "Skjelvet" som har premiere i august. Sammen med lidenskapelige geologer skapes en arena for nysgjerrighet, undring, fremtidstanker og geologiformidling. Et arrangement for hele familien. Les mer om aktivitenene (foredrag, turer) (PDF), plakat (PDF), og kart over området (PDF)
Varighet: kl 11-15.

Søndag 9. september
NGF Oslo har også den glede av å kunne invitere til geologisk båttur på Indre Oslofjord. Takk til Morten Bergan som nok en gang stiller som geologisk guide på turen! Dette er en flott mulighet til å lære mer om det berømte Oslofeltet fra fjorden. Et arrangement for hele familien. Les mer om turen.

Torsdag 27. september: Conrad Lindholm (NORSAR) - "Skjelvet" - hva kan skje?
Oslo kan bli rammet av kraftige jordskjelv også i fremtiden, og vi er kanskje dårligere forberedt enn vi ønsker. Erfaringer fra likartede geologiske regioner viser med tydelighet at store jordskjelv ikke kan utelukkes. Jordskjelvet i 1904 førte bl. a. til at Johanneskirken i Oslo ble revet og mange bygninger fikk mindre skader.  Ett nytt skjelv av tilsvarende eller større styrke og en lokasjon nærmere hovedstaden vil ha et betydelig skadepotensial. Et teoretisk scenario gir enorme skader inklusive tap av menneskeliv.
Conrad Lindholm er NORSARs jordskjelvekspert og en inspirasjonskilde for filmen Skjelvet. Hans foredrag vil gi oss et innblikk i jordskjelvgeologien.

***

Dersom ikke annet er spesifisert så avholdes møtene på Institutt for geofag (Blindern), Auditorium 1, og starter kl. 19:00

Hvordan finne fram til Blindern, kart:

NPF har i tillegg egne møter der NGFs medlemmer kan delta,
les mer på deres internettsider: http://www.npf.no/

Vi har også et samarbeide med Society of petroleum engineers (SPE) -
les mer på deres nettsider: http://oslo.spe.org/

Samt AAPG http://www.aapg.org/regions/european.cfm

Naturhistorisk museum (Geologisk museum, Tøyen) har en rekke søndagskåserier, familiearrangement og utflukter med geologisk vinkling,
se å museets fullstendige arrangementskalender:

Les også : http://www.geologi.no/

Oppdatert: 29.08.2018