Program for Norsk Geologisk Forening -
Osloavdelingen, høsten 2019

Lørdag 7. september
Geologiens Dag
arrangeres i Botanisk hage på Tøyen. Temaet i år er "Astrogeologi og meteoritter -store, små "og mikro. Sammen med lidenskapelige geologer skapes en arena for nysgjerrighet, undring, fremtidstanker og geologiformidling. Et arrangement for hele familien. Les mer om aktivitenene (kommer i august)
Varighet: kl 11-15.

Geologien i Oslo sentrum

Opplev nye sider av Oslo sentrum
Møt opp på Aulatrappa på Universitetsplassen klokken 13.00, og bli med på en fasinerende vandring gjennom sentrum og bli kjent med nye sider av byen sammen med Tom Andersen, professor i geologi ved Universitetet i Oslo.

Oslo som andre storbyer, har brukt lokal stein til hus og bygninger, veier og gater. Norsk bygnings- og gatestein vitner om en stolt håndverkstradisjon av steinhuggere og murere.

Den lokale stein forteller også den fasinerende utviklingen i jordens historie som har formet landskapet her i perioder med tropisk grunt hav, bart land med elver og innsjøer, og episoder når vulkaner overøste området med steinsmelte. I Oslo sentrum ser man også tegn etter jordskjelv. Enorme forkastninger preger landskapet og gir Oslofjorden sitt særpreg.

Oppmøte: Aulatrappa, Universitetsplassen - Karl Johans gate 47, kl. 13:00. Turen varer ca 1,5 time. Les mer: https://geologiensdag.no/index.php/fylkesoversikt/oslo/394-geologien-i-oslo-sentrum

Søndag 15. september
NGF Oslo har også den glede av å kunne invitere til geologisk båttur på Indre Oslofjord. Takk til Morten Bergan som nok en gang stiller som geologisk guide på turen! Dette er en flott mulighet til å lære mer om det berømte Oslofeltet fra fjorden. Et arrangement for hele familien. Les mer om turen.

Båtturen er allerede (primo august) halveis fulltegnet, så etternølere bør nå registrere sin interesse!

Andre arrangementer blir annonsert i august (møter og foredrag).

***

Dersom ikke annet er spesifisert så avholdes møtene på Institutt for geofag (Blindern), Auditorium 1, og starter kl. 19:00

Hvordan finne fram til Blindern, kart:

NPF har i tillegg egne møter der NGFs medlemmer kan delta,
les mer på deres internettsider: http://www.npf.no/

Vi har også et samarbeide med Society of petroleum engineers (SPE) -
les mer på deres nettsider: http://oslo.spe.org/

Samt AAPG http://www.aapg.org/regions/european.cfm

Naturhistorisk museum (Geologisk museum, Tøyen) har en rekke søndagskåserier, familiearrangement og utflukter med geologisk vinkling,
se å museets fullstendige arrangementskalender:

Les også : http://www.geologi.no/

Oppdatert: 20.08.2019