Velkommen til båtbasert familieekskursjon på Tyrifjorden (Ringerike),
søndag 11. august
(avhengig av vannstand/flom i Tyrifjorden)

PRELIMINÆR PLAN:

Familieekskursjon med båten "Dronning Tyra" på Tyrifjorden, Ringerike, ledet av Bjørn Tore Larsen. Avreise kl 11:00 fra Sundvollen brygge (og retur til samme sted), Steinsfjorden (god parkering ved brygga, og 15 min å gå fra busstopp Sundvollen E16).

Buss fra Oslo bussterminal, rute 200 til Hønefoss, med avgang kl 09:40 passer med båtens avreise.

Guide: Praktisk informasjon, samt en samling av kart, sider fra utvalgte artikler og noen bilder av områdene vi skal besøke (PDF).

Planlagt reiserute:
Avreise fra Sundvollen brygge:

Båten går til Braksøya (i Steinsfjorden) og vi ser på klippene der, med sedimentære bergarter og korallrev fra silur (Braksøyaformasjonen). Ikke ilandstigning.

Deretter under E16 inn i Holsfjorden. Neste lokalitet er Limovnstangen tilhørende Ryttarager gård. Vi går i land her, og ser på Sælabonn- og Rytteråkerformasjonen (nedre silur). Regner med at denne stoppen tar en times tid.

Vi seiler videre langs Svartøyene, ser på geologien der fra båten, og går videre til Frognøya. Der går vi i land og spiser (medbragt) lunsj, og bruker tid på å studere geologien (øvre ordovicium) og finne fossiler (koraller). Her er det lov å ta med seg fossilene hjem (ikke fredet).

Planen videre er å gå inn i Nordfjorden, og opp Storelva og se på kvartæravsetningene der. Dette avhenger litt av tidsbruken og vannstanden i Tyrifjorden.

Deretter sørover mot Utøya, og via Geitøya og Storøya tilbake til Sundvollen.

Praktisk informasjon:

Vi regner altså med med en rundt 4-5 timers tur med ilandstigning to steder der vi kan spise egen medbragt lunsj, og finne noen fine fossiler. Det vil være mulig å kjøpe kaffe, boller, brus og pølser på båten.

Det er begrenset antall plasser på båten og turen krever påmelding. Meld deg/dere på så snart som mulig, så er du/dere sikret plass (send epost til h.a.nakrem@nhm.uio.no). Egenandel kr 200,- for medlemmer/partnere, kr 400,- for ikke-medlemmer (innmelding i NGF). Barn under 16 år gratis. Påmelding er bindende, og deltakeravgift må betales via Vipps en uke før turen. Båten krever navn og mobilnummer til alle deltakerne.

Deltakerne på turen får en "handout" som gir mer detaljert informasjon om geologien langs båtruta.

Deltakerne må SELV sjekke bussavganger (rute 200 mot Hønefoss), tidene under her er innhentet fra Ruter pr 3. mai.

Avreise fra Oslo bussterminal kl. 09:40, busstopp for turen er "Sundvollen E16"

Bussretur fra Sundvollen kl 16:19 (ankommer Oslo bussterminal 17:20)

Oppdatert: 24. mai 2024. Lokal webmaster: Hans Arne Nakrem, epost: