English version of this page

Uravstemning i staten - NTL anbefaler sine medlemmer å stemme nei.

Resultatet i årets tariffoppgjør i staten er nå på uravstemning. For at medlemmene selv skal få bestemme om dette resultatet skal godkjennes eller om vi skal ut i streik, må minst 2/3 avgi stemme. Vi anbefaler alle våre medlemmer i staten å delta i uravstemningen. Våre medlemmer utgjør over to tredjedeler av medlemsmassen som kan stemme i uravstemningen.

Fristen for å stemme i uravstemningen er torsdag 13. juni ved midnatt. Fristen for å melde resultatet av uravstemmingen til Riksmekleren er satt til 20. juni.

Ikon med personer med pc og papirer

Illustrasjon: Rosa Johansen, Inventas

Vi vil sende ut informasjon til våre medlemmer så fort resultatet av uravstemningen er offentliggjort, i løpet av 20. juni.

Hvis flertallet sier nei, kan det bety at forbundet kommer i en konfliktsituasjon og LO Stat er i streik fra tidligst 21. juni.

Hvis mange nok stemmer og flertallet av de som stemmer sier ja, er avtalen godkjent, og lønnsoppgjøret er over for denne gang.

Hvis det ikke er nok stemmer, vil resultatet blir rådgivende for LO Stat som da vil avgjøre om resultatet aksepteres eller ikke.

Hvorfor anbefaler NTL medlemmene å stemme nei?

Før årets lønnsoppgjør krevde NTL likelydende avtaler i staten, men ikke for enhver pris. Selv om det er viktig for NTL å komme tilbake på likelydende avtaler, trenger vi å beholde kollektive elementer som gjør avtalen vår mer solidarisk og jevner ut forskjeller. Med det mener vi at tariffavtalen må inneholde sikringer for at alle ansatte skal få lønnsutvikling og hvordan det skal skje, og ikke overlate all lønnsutvikling til lokale forhandlinger.

Med statens tilbud ble prisen rett og slett for høy. NTL kunne ikke si ja til en avtale som fratar oss viktige rettigheter vi har kjempet hardt for å oppnå. Selv om like avtaler er viktig for oss, må vi ha en reell mulighet til å føre en solidarisk lønnspolitikk.

NTL mener statens tilbud i for stor grad legger opp til at lønna skal fordeles i lokale forhandlinger, ute i de enkelte virksomhetene i staten. Der har fagforeningene mindre makt over lønnsfordelingen.

I tariffavtalen staten har tilbudt oss, er lønnstabellen og lønnstrinn fjernet, uten at det har kommet inn noen erstatning. Lønnstrinn og tabell har vært viktige virkemidler for å sikre en varig heving av lønnsnivåer. Dermed har staten fjernet det viktigste sentrale virkemiddelet vi har i dag for å sikre alle en forutsigbar lønnsutvikling. Dette kan vi ikke akseptere.

I staten har de aller fleste høyere utdanning, også NTLs medlemmer. Alle grupper i staten trenger å sikres lønnsutvikling, uansett utdanningsnivå. Derfor vil vi ha sentrale tillegg som sikrer alle ansatte på tvers av virksomheten lønnsutvikling. I denne avtalen mener vi det er for dårlige sikringer for det.

Ta kontakt med oss i NTL UiO hvis du har spørsmål.

Publisert 16. mai 2024 10:31 - Sist endret 13. juni 2024 09:59