Nytt HR-system ved UiO

Uniforum skriver i dag om BOTT-universitetene er ett skritt nærmere anskaffelsen av nytt HR-system. NTL UiO frykter mer kontroll og styring og mer rapportering på individnivå.

Bilde: Ola Sæther/Uniforum

Saken er skrevet av journalitst Helene Lindqvist og publisert i Uniforum 7. januar 2019.

Universitetsdirektørene i BOTT-samarbeidet sa fredag ja til å gå videre i arbeidet med å anskaffe felles HR-systemløsninger. Dermed går universitetene videre fra en såkalt konseptfase og inn i en planleggingsfase.

Potensialet i nytt system skal være stort. I utredningsrapporten direktørene hadde som underlag til møtet, framheves det at de nye løsningene kan gjøre universitetene bedre i stand til å nå sine strategiske mål.

Dette blant annet gjennom nye muligheter til å sammenstille og analysere informasjon om ansatte.

– Slik det ønskede HR-systemet beskrives i arbeidsgrupperapporten, skal det innføres flere indikatorer på individnivå, noe som igjen vil føre til mer rapportering på individnivå, mer kontroll og mer styring, oppsummerer Zubillaga.

Allerede har fagforeningen blitt kontaktet av medlemmer som har fått nyss om planene og som er bekymret for hvilke konsekvenser innføringen av de nye systemene vil få for arbeidshverdagen. Fagforeningslederen har full forståelse for uroen:

– De ansatte på UiO har høy kompetanse og mye selvstendighet i stillingene. Det nye systemet vil derimot begrense muligheten til å påvirke eget arbeid. For det er ledelsen som setter målene og bestemmer når og hvordan, påpeker hun.

Les hele saken i Uniforum

Flere saker om BOTT

Uniforum 28. januar 2018: Frykter for arbeidsplassene til et høyt antall UiO-ansatte

Uniforum 19. juni 2018: UiO-styret behandler omstridt BOTT-forslag