NTL UiO:Arbeidsgiver tar ikke ansvar i lokale forhandlinger

NTL-tillitsvalgt Ellen Dalen på Universitetet i Oslo mener lokale arbeidsgivere ikke klarer å håndtere ansvaret for statens lønnsutvikling. – Lokale forhandlinger ivaretar kun et lite mindretall og kvinnene kommer dårlig ut, sier hun.

KRITISK: Leder Ellen Dalen i NTL Universitetet i Oslo mener arbeidsgivere lokalt ikke kan ha ansvaret med å sikre alle statsansatte en skikkelig lønnsutvikling.

Foto: Ole Palmstrøm

NTL Universitetet i Oslo (UiO) gjennomførte de lokale forhandlingene i oktober. Leder Ellen Dalens oppsummering er at arbeidsgiver ikke er opptatt av å sikre alle en lønnsutvikling, selv om ansvaret i stor grad er flyttet lokalt.

– De fleste er enige om at vi skal ha små forskjeller og en sammenpresset lønnsstruktur. Da kan ikke lokal arbeidsgiver sitte her og sloss for at kun noen få skal få penger mens resten får redusert kjøpekraft. Og ignorere at kvinner år etter år får mindre enn sin andel.

Les hele saken i NTL-magasinet

Publisert 13. nov. 2017 10:34