NTL UiO inviterer til faglig-politisk uke 7.-9. oktober

Kom og hør Gerd Liv Valla prate om lønn. Lær om det kommende hovedtariffoppgjøret. Bli med på paneldebatt på Dattera til Hagen om fagbevegelsens politiske rolle, krav og faglig-politisk samarbeid fremover.

NTL UiO inviterer medlemmer og ikke-medlemmer til diskusjoner og faglig påfyll om lønn, tariffoppgjør og fagbevegelsens politiske rolle.

Hva bestemmer lønna di? Kan lønnsutvikling forenes med dagens miljøutfordringer? Skal lønn være fordeling eller individuell belønning? Hva skal fagbevegelsens prosjekt være, og hvem skal vi samarbeide med? Skal fagforeningen være en serviceorganisasjon, eller er vi en politisk bevegelse? Dette er spørsmål som står på plakaten når NTL UiO inviterer til faglig-politisk uke onsdag 7. til fredag 9. oktober.

Vi håper alle våre medlemmer setter av datoene, og blir med på fruktbare diskusjoner og faglig påfyll. Meld deg på og del arrangementet med venner og kollegaer:

Program for uka er som følger:

ONSDAG 7. oktober

Tariff eller trynefaktor – hva bestemmer lønna di?

Tidligere LO-leder Gerd Liv Valla diskuterer lønnsdannelse, lønnspolitikk og miljøperspektiver, arbeidstidsreformer og utfordringer fremover med NTL UiOs leder Ellen Dalen. Innledning om lønnspolitikk ved nestleder Natalia Zubillaga.

Tid: kl. 14:00-15:30
Sted: Auditorium 4, Vilhelm Bjerknes hus

Arrangementet er åpent for alle.

TORSDAG 8. oktober

Hovedtariffoppgjøret på 1 – 2 – 3.

Kortkurs i hva det forhandles om og hva som vil bli viktige saker i kommende hovedtariffoppgjør.
Kursholder: Thomas Sandvik, NTL

Tid: kl. 11:00-13:00
Sted: Seminarrom U36, Helga Engs hus

NB! Kun for medlemmer. Kurset krever påmelding.
Lenke: https://nettskjema.no/a/68007.html

NTL Ung: Student og ny i arbeidslivet?
- vi gir deg tips og råd til hvordan du din fremtid kan bli!

NTL Ung serverer pizza, mens to grepa folk tar deg igjennom arbeidslivet!

Tid: kl. 17:00-20:00
Sted: U1 (SV-kjelleren)

For studenter og NTL Ung-medlemmer.

FREDAG 9. oktober

Paneldebatt: Fagbevegelsen som politisk prosjekt?

Har fagbevegelsen har gått fra å være en politisk premissleverandør til å være en serviceorganisasjon for enkeltmedlemmer? Trengs det en politisering av fagbevegelsen? Har det faglig-politiske samarbeidet basert seg på konsensus der partipolitikk er blitt fagbevegelsens politikk, og ikke omvendt? Og har dette svekket fagbevegelsen som politisk premissleverandør? Å fremme krav er viktig, men ikke nok. Kan mer politikk aktivisere medlemsmassen og organisere flere?

Panelet består av Jan Olav Andersen (forbundsleder EL og IT), Trine Lise Sundnes (forbundsleder Handel og Kontor) og Anne Cecilie Bergene (forskningsleder, AFI). Ordstyrer for debatten er Anita K. Solhaug.

Tid: kl. 17:00-19:00
Sted: Dattera til Hagen (2. etasje), Grønland

Arrangementet er åpent for alle.

Lenke til egen event på Facebook:

Publisert 23. sep. 2015 15:53 - Sist endret 2. okt. 2015 12:58