Fast ansettelse svekkes også i staten

Regjeringen varslet denne uka en personalpolitisk reform ved universitetene og høyskolene. Kunnskapsministeren hevder reformen skal styrke kvaliteten i høyere utdanning. -Forslagene vil virke i motsatt retning. De kommer til å skape stor uro og usikkerhet blant vitenskapelig ansatte. Kampen om fast jobb blir tøffere, også her. Dermed ser vi en helt klar parallell til de øvrige endringene i arbeidsmiljøloven, sier John Leirvaag.

Samtidig presser statsråden fram fusjoner og nedleggelser av universiteter og høgskoler.

- Regjeringens reform vil trolig virke, men i helt motsatt retning av hva de hevder. De skrev i regjeringserklæringen at de skulle redusere bruken av ufrivillig deltid og midlertidighet i offentlig sektor. Når det kommer til handling blir dette tydeligvis glemt, sier Leirvaag.

Forslagene om endring av forskrift skal nå ut på høring, med høringsfrist 29.04.2015

Publisert 23. jan. 2015 12:00