Endringer i postdoktorers arbeidsplikt?

Den 23. mai drøftet NTL arbeidsgivers forslag til endringer i postdoktorenes pliktarbeid. Arbeidsgiver ønsker å endre UiOs retningslinjer slik at man kan øke pliktarbeidet fra 10 til 25% av stillingen på tre år.

NTL støtter ikke forslaget og mener det føyer seg inn i mange saker hvor arbeidsgiver bruker eget undervisningsbehov til å stramme inn på de ansattes rettigheter. Dersom post doc. perioden økes til 4 år, mener NTL det er greit med 25% pliktarbeid. Men ved treårige kontrakter - som er dagens standard - må 10% fortsatt være grensen. Forskningsprogresjonen må skjermes.

NTL mener at dagens situasjon der fakultetene selv velger om de vil følge UiOs retningslinjer eller ikke er uholdbar. Fakultetene som har gått utover den øvre grensen på 10% bør endre praksis.

Dagens retningslinjer finner du her.

Arbeidsgivers endelige standpunkt er foreløpig ikke kjent, men blir publisert når det er avklart.

Publisert 5. juni 2013 11:13 - Sist endret 5. juni 2013 11:15