NTL har laget brosjyre om bestiller-utførermodellen

Ledelsen ved UiO sier at de ikke ønsker å innføre BUM gjennom IHR, og det er selvfølgelig veldig bra! Allikevel mener NTL at summen av endringene som foreslås i den nye organisasjonsmodellen til SA5, legger opp til en organisering av arbeidet etter de samme prinsippene som ligger i BUM.

De bruker ikke lenger ordet «tjenesteleveranser», men skriver i stedet at «de gjensidige forpliktelsene bør formaliseres i en klar ansvars- og ­oppgavefordeling slik at samspillet er refleksivt og baseres på tillit framfor kontroll». Enhetene skal bestemme hva og hvor mye sentraladministrasjonens produksjonsavdelinger skal gjøre, og enhetene skal få økonomisk gevinst ved innsparinger på utgiftene til administrasjon. Modellen er den samme, og BUM-prinsippet ligger fast.

NTL UiO mener at det fortsatt er viktig å kjempe mot at bestiller-utfører-modellen skal være utgangspunkt for organisering av arbeidet i offentlig sektor. Derfor gir vi ut denne brosjyren.

Papirversjonen blir distribuert til alle ansatte, i mellomtiden kan den leses her.

Publisert 1. mars 2013 12:27 - Sist endret 24. mars 2024 06:25