Omvisninger i Botanisk hage

Botanisk hages Venner har et stort guidekorps, som er i sving med omvisninger hele sommersesongen. Omvisningene er et samarbeid mellom venneforeningen og Naturhistorisk museum. Våre guider er medlemmer av Botanisk hages Venner og ikke fagbotanikere. De har inngående kjennskap til hagen og alle guider har gjennomgått kurs og opplæring. Vi arranger både åpne publikumsomvisninger og omvisninger for private grupper.

Åpne omvisninger

I månedene mai, juni, juli og august arrangerer Botanisk hages Venner gratis omvisning hver søndag kl 14.00. Våre dyktige og entusiastiske guider gleder seg til å vise deg rundt i hagen. Det er ingen påmelding. Fremmøte ved trappen til Lids hus.

Omvisningen varer ca. én time og gir en generell innføring i Botanisk hage og de ulike avdelingene som hagen består av.

Omvisning på engelsk

Guidegruppen i Botanisk hages Venner tilbyr i år faste, gratis omvisninger på engelsk alle søndager i juli og august. Oppmøte ved trappen til Lids hus kl 14.00.

Bestilte omvisninger

Representerer du en gruppe, forening eller et firma som har lyst på en omvinsing i hagen?

En omvisning tar ca en time. Den gir en generell innføring i hva Botanisk hage er, dens inndeling i ulike avdelinger, hagens historie, litt om Tøyen hovedgård, samt selvsagt om trær, blomster og andre vekster med vekt på det som er mest aktuelt for årstiden. Hvis dere har ønske om å få omvisning i utvalgte deler av hagen eller vil bli guidet på et annet språk enn norsk, send en forespørsel, så forsøker vi å skreddersy omvisningen.

Omvisninger for grupper inntil 20 personer koster 1500 kr. Større grupper deles i to (eller flere) med hver sin guide - 1500 kr per gruppe.

Les mer om bestilte omvisninger på Botanisk hage sine sider her:

For bestilling av omvisning, send e-post tilnhm-guiding@nhm.uio.no

Guidekurs

Botanisk hages Venner holder i samarbeid med Botanisk hage kurs for guider, med to til tre års mellomrom. For å delta på guidekurs, må du være medlem av Botanisk hages Venner. Siste guidekurs ble holdt i 2018.

Arrangementer

Det skjer ofte noe spennende i Botanisk hage, følg med på aktualitetskalenderen til Naturhistorisk museum: http://www.nhm.uio.no/besokende/hva-skjer/

Bievandring

Guidegruppa består av mange entusiastiske og dyktige guider. Her har Siggen med seg en gruppe på en spennende og lærerik bievandring i Botanisk hage.

Foto:Marianne Lange Karlsen