Minikompendium

Urlinns logo

MINIKOMPENDIUM FOR  URLINNS ØY

INNLEDNING

Det er praktisk med noen felles regler for å få ting til å gå greit slik at alle får en positiv (førstegangs) liveopplevelse på Urlinns øy. Med dette lille kompendiet vil vi oppsummere det vi må huske på.
For noen kan dette virke veldig banalt, men arrangørene har opplevd flere ganger at andre spillere gjør noe som ikke er så lurt, fordi ingen har fortalt dem hvordan det er lurest å innrette seg. Noen av reglene handler faktisk om hvordan man unngår å bli syk på live. Reglene gjelder begge helgene, men arbeidsfordelingen blir forskjellig.

FØR LIVEN

Alle har ansvaret for at de har alt utstyret de trenger, både personlig og innen gruppen. Alle spillerne må ha lest utdelt materiale og huskelister og informasjon på hjemmesiden. Grupperingslederne har koordinerende ansvar. Arrangørene er ansvarlige for livens fellesstæsj.

RIGGING

Når vi kommer til livestedet lørdag morgen har du ansvaret for å bære dine egne ting, å bære gruppens ting og å bære alles fellesting. Vi går gjerne flere ganger mellom bilene og leirplassen.
Teltene og bålplassene rigges innen gruppene. Gruppelederne har det siste ordet når det gjelder arbeidsfordeling. Det blir også felles rigging. Når teltene er satt opp skal sekker, soveposer og liggunderlag settes inn, og de skal forbli i teltet under spillet.

RYDDING

Søndag etter liven skal alt ryddes pent opp. Du har ansvaret for å rydde og bære egne ting, gruppens ting og livens fellesting. Ingen får reise før alt er ryddet. Arrangørene bestemmer når det er bra nok.

LEIRLIV

Alle har ansvar for å holde det ryddig og hyggelig i leiren. Dette betyr at vi følger vanlig høflighet og ikke roter omkring oss med ting vi ikke bruker, at vi rydder og vasker opp etter maten osv. Innen gruppene deles det inn i spesielle oppgaver som å passe bålet, hente vann etc. Kjøkkenutstyret er felles innen gruppen.
Spill din rolle, men vis respekt for de andre i gruppen din. Spiller du en lat rolle, må du allikevel arbeide.
Ser du gjenstander som ikke egentlig finnes (for eksempel solkremtuber, fyrstikkesker), legg dem diskret vekk. Husk utgårsposen din.

VANN

Det er viktig at alle drikker nok vann, spesielt om det blir varmt. Alle må ha en egen vannflaske.
Vi skiller mellom to typer vann: Drikkevann og "ikke-drikkevann". Det er viktig at alle merker seg hvilket vann som er i hvilke beholdere. Drikkevannet har vi med oss til livestedet. Dette må vi være nøysomme med. Det er kun til for våre personlige vannflasker og ikke annet.
Det andre vannet henter vi i sjøen Vi har blitt advart mot å drikke det direkte. Dette vannet brukes til: matlaging (da blir det jo kokt), varme drikker (kakao), oppvask, menneskevask.
Hver gruppe disponerer en vinballong til drikkevann, den fyller arrangørene før vi drar. Alle må også ta med eget drikkevann hjemmefra, for eksempel i plastdunker som vi kamuflerer under presenninger etc. Vannflasken din må du fylle før avreise. Det er meget nyttig om folk tar med metallbøtter og andre mindre vannbeholdere.

MAT

Du er ansvarlige for å ta med nok mat til deg selv, eller den delen av gruppens mat man du ta med. Maten skal oppbevares i passende beholdere. Pass på at du ikke får jord på maten din. Vask skjærefjølen og kniven med en gang hvis du har skåret rått kjøtt.
Alle som bruker gruppens fellesutstyr skal vaske det opp med en gang. Pass på å bruke riktig vann. Jerngryter skal ikke vaskes i såpevann.

ILD OG LYS

Ild skal kun gjøres opp i godkjente ildsteder. Arrangørene tar med ved og kull. Spillerne må alle ta med fyrstikker.
Det er ikke lov med bar flamme utenom ildsteder, men telyslykter er praktiske og stemningsfulle. Tar du med lykt må du huske telys.

HYGIENE OG DO

Det går an å bade i sjøen. Det er viktig at vi ikke forurenser sjøen med såpe. Vil du vaske deg med såpe må du ta med en bøtte og et (menneske)vaskevannsfat til sjøen. Du henter vann opp av sjøen med bøtten (som du heller ikke må ha såpe i), og når du er ferdig heller du såpevannet ut i skogen et stykke fra sjøen. Du må ikke blande menneskevaskefat og fat vi bruker til kjøkkenet.
Vi disponerer en kassedo. I tillegg til doen markerer vi en spesiell pissepåle til gutta. Ved doen/pålen blir det satt opp et vaskevannsfat med klorvann. Etter besøk må du dyppe hendene i vannet, slik unngår vi å spre uhumskheter og smitte. Gruppene avtaler hva de gjør med doruller. Generelt er det lurt å ha med en liten, egen rull.

SØPPEL

Det vil bli hengt opp en stor søppelsekk til ikke-brennbart søppel. Vi antar at det ikke blir noe stort behov for den, siden plast er forbudt. Småsøppel fra medisiner og kontaktlinser etc kan du jo også ha i din utgårspose.

Überurl Sist endret: torsdag 8. juni 2000

Publisert 19. juli 2009 16:55 - Sist endret 25. juli 2009 15:11