Uansvarlig ved odontologi

Ved Det odontologiske fakultet risikerer nå studentene store utgifter fordi de er pålagt ansvaret for utstyr de må bruke i undervisningen. Dette er nok en ubehagelig påminnelse om at studenter har færre rettigheter enn arbeidstakere.

Opptil 3600 kroner må du ut med dersom ni skjøre røntgenplater du får utdelt går tapt eller blir skadet. Det må du vær så god skrive under på at du går med på, ellers får du ikke delta i undervisningen. Det vannvittige ved avtalen studentene er blitt forelagt er at årsaken til en eventuell skade eller tap ikke er av betydning. Studentene kan heller ikke velge et alternativ som gjør at de slipper den byrden det er å være økonomisk ansvarlige for dyrt utstyr. Til sammenlikning kan vanlige arbeidstakere ikke stilles til ansvar for skade på utstyr på arbeidsplassen med mindre det er skjedd forsettlig eller ved grov uaktsomhet. I tillegg må arbeidstakeren etter en eventuell skade erkjenne skriftlig at de er erstatningsansvarlige, eller få dette fastslått ved dom. Odontologistudentene må underskrive på at de er erstatningsansvarlige «uavhengig av om tap eller skade er forårsaket av meg selv eller andre».

Publisert 30. jan. 2008 21:51 - Sist endret 12. jan. 2009 15:30