TV 2 hjalp neppe noen tannlege

I desember i fjor hadde programposten «TV 2 hjelper deg» et innslag som forteller om til dels svært varierende behandlingsforslag og priser hos tre Oslotannleger. En professor fra Oslofakultetet ble også konsultert for å gi sin vurdering av behandlingsforslagene til seerne. Hans uttalelser i programmet har vakt negative reaksjoner, og han ble også innklagd til NTFs etiske råd. I mars innkalte Oslo tannlegeselskap til møte om saken. Det ble fullt hus.

I løpet av et knappe tre minutters innslag følger vi TV 2-reporteren til tre ulike tannleger, uten at tannlegene blir gjort oppmerksom på at det er en journalist på jobb de har i stolen. Kamera og mikrofon er altså ikke med i de tre konsultasjonene, men seerne får gjengitt behandlingsforslagene, i omfang og pris. Ved Institutt for klinisk odontologi er kamera med, og det er fra denne seansen mesteparten av det endelige innslaget er hentet.

Publisert 19. apr. 2005 23:28 - Sist endret 12. jan. 2009 15:30