Kantineundersøkelse

Kantinen på Myra har den siste tiden blitt pusset opp. Men har maten blitt noe bedre? Her er resultatet fra kantineundersøkelsen.

Kantinen har blitt bra, men har maten blitt det?

Studentkafeene i samarbeid med fakultetet gjennomførte tidligere i høst en undersøkelse av kantinen, og vi ønsker her å gi en tilbakemelding på resultatene samt informere om hvilke planer som nå foreligger. En stor takk til alle som tok seg tid til å svare!

Undersøkelsen skulle primært gi oss svar på tre forhold:
* Hvem er brukere?
* Hvilke brukervaner er etablert?
* Hvilke ønsker finnes?

Totalt fikk vi inn 269 besvarelser, dvs. en respons på ca. 33%. Studentene står for 54% av svarene, de ansatte for de resterende 46%. Vi konkluderer med at dette gir en relativt god representativitet.

Hovedfunn

Kantinen er en viktig, sosial møteplass - halvparten oppgir at de bruker den flere ganger i uka. Samtidig speiler dette et potensial! Studentene er de hyppigste brukerne. Nesten halvparten oppgir at de er kjøpere av varm mat, studenter i noe større grad enn ansatte. Varm mat er en viktig del av velferden, og det stilles krav til variasjon.

Trykket på kantinen er mellom kl. 11.00 og kl. 13.00, der de ansatte i størst grad ser ut til å velge den første timen, mens studentene er i flertall etter kl. 12. Jo bedre kantinepersonalet er orientert om forhold som påvirker trykket (ekstra kundetilstrømming eller ekstra fravær), desto bedre kan tilbudet tilrettelegges.

Ikke uventet står matpakken sentralt. 9 av 10 spiser matpakke hver eller nesten hver dag, og andelen er stor både blant studenter og ansatte. Dette kan tyde på at ernæring generelt sett har fokus, men omfanget kan også skyldes at man så langt ikke har funnet tilbudet i kantinen tilstrekkelig interessant. Det er heller ikke overraskende at studenter i større grad enn ansatte refererer til pris som barriere for kjøp, mens de ansatte er mer opptatt av hvordan lokalene ser ut.

Selv om serveringslokalet er trangt, så oppleves ikke køståing som noe stort problem. De fleste er fornøyd med bevegelsesmønsteret, og det er også hyggelig å notere at mange på undersøkelsestidspunktet påpeker en klar forbedring i den service som ytes. Når det gjelder de fysiske lokalitetene for øvrig, er det et ønske, særlig fra de ansatte, om å ruste opp interiørmessig.

Heller ikke når det gjelder åpningstider fremkommer alvorlige innvendinger. Riktignok kommer de som ikke er hyppige brukere med ønsker om utvidet åpningstid, særlig ut over ettermiddagen. Ønsket kommer i størst grad fra studentene. En del ansatte fremsetter ønsket om åpen kantine om sommeren.

Veldig mange kommenterer at temperaturen i kantinen er for lav.

På sortimentssiden fremheves behovet for et større utvalg, og et bredere utvalg lenger. I dag oppleves det at man går tom for "favorittene" litt for fort. Det er også et ønske å få brødmat separat, slik at man kan skjære selv. Kvinner og studenter er to grupper som er mest interessert i varm mat.

Pris er gjerne en gjenganger i slike undersøkelser, og denne danner intet unntak. Også her fremsettes et ønske om lavere priser. Studentkafeene opererer med samme pris på samme produkt (med kun noen få unntak) på alle de 35 stedene man har ansvaret for. Velferdsaspektet er blant annet ivaretatt gjennom et rimelig middagsalternativ, men det er vårt inntrykk at Studentkafeene også generelt sett ligger på et konkurransedyktig nivå. Det jobbes kontinuerlig med både driftseffektivitet og innkjøpsbetingelser for å holde prisene på et fornuftig nivå.

Tiltak

Det er ønske både fra fakultetet og Studentkafeene at kantinen skal bli en enda mer attraktiv sosial møteplass. Skal vi få til det, må vi gå løs på en eller flere av hovedårsakene til at mange i dag for ofte velger alternative løsninger:
* Matpakken
* Ikke nok igjen for pengene ("value for money")
* Tilbudet ikke spennende nok
* Lokalene appellerer ikke tilstrekkelig

For å ta det siste først: Opprusting av den ene delen er som dere har sett i full gang. I tillegg til malerarbeidet, har vi gleden av å informere om at vi har investert i nye møbler og gardiner. Arbeidet vil være avsluttet før jul, slik at man kan starte vårsemesteret med flott, "nytt" lokale. Varmen skal vi også gjøre noe med. Teknisk avdeling ved UiO er varslet og justerer denne om kort tid.

På sortimentssiden skal vi ta innspillene om variasjon og utsolgte "bestselgere" på alvor. Vi kommer til å produsere opp noe mer enn hva vi så langt har gjort, og tar sikte på over nyttår økt servicegrad gjennom et forsøk på å tilby standard kaldmatprodukter direkte på forespørsel - forutsatt at akkurat ønsket produkt er utsolgt og trafikken for øvrig gjør det mulig. Videre vil vi plassere en vareautomat ved siden av dagens varmdrikkautomat i gangen. Denne automaten vil tilby ulike produkter, for eksempel yoghurt og frukt, men det kan også være aktuelt å legge ut kalde smørbrød. Automaten vil gi et alternativ til de som har et spisebehov utenfor kantinens åpningstider. Vi håper med dette å ha gitt noe respons på både det andre og tredje punktet over.

Vi vil også vurdere plassutnyttelsen av veggen vis a vis disken, der mineralvannskapet og isboksen er plassert i dag, for å se om det er mulig å innfri ønsket om "brødmat separat".

Når det gjelder matpakken, så både håper og tror vi at den vil fortsette å stå sterkt. Men med triveligere og lunere lokaler og mer variasjon i tilbudet, håper vi flere vil finne det attraktivt å oppsøke kantinen og kanskje også benytte muligheten til å variere menyen og bryte noe med innarbeidede vaner!

Vi takker igjen for alle konstruktive innspill og ønsker velkommen og bon appétit!

Publisert 14. des. 2004 15:14 - Sist endret 12. jan. 2009 15:23