Publisert 13. aug. 2010 10:12

Vi har fått en ny fane her på websiden som heter "Hva skjer?" , her kan du finne alt som skjer som er relevant for samfunnsøkonomistudenter.

Dersom du vet om et arrangement som ikke er lagt til enda, kan du sende en mail og så ordner det seg.

Ta en titt!

Publisert 11. aug. 2010 20:01

Da er sommerferien over og semesteret snart i gang igjen!

Vi får en rolig start med studentfestival og fadderuke så alle får akklimatisert seg til miljøet på Blindern. Dersom man etter et par uker med sosialisering føler at forelesningsstart og lesesaler blir ensformig er det på tide å finne en studentforening man kan bli medlem av. På foreninger.uio.no finner du en oppdatert liste over alle foreningene som finnes på universitetet, men la meg personlig anbefale Observator som startsted for den blivende samfunnsøkonom. Hos oss i Observator har du muligheten til å gjøre det du har mest lyst til. Har du lyst til å skrive, drive PR eller lage/finne illustrasjoner så kan du det.

Ta kontakt med en av oss eller send en mail dersom du er interessert eller har spørsmål!

Vi ønsker alle nye medlemmer og idéer velkommen til Observator!

Publisert 20. apr. 2010 09:36

Nobelprisen i økonomi, eller Sveriges Riksbanks pris i økonomisk vitenskap til minne om Alfred Nobel som den egentlig heter, er delt ut siden 1969. Da var det professor Ragnar Frisch som fikk den, og senere har to andre norske fagfolk fått den, Trygve Haavelmo i 1989 og Finn E. Kydland i 2004.

http://www.samfunnsokonomi.no/ kan du under "økonomiprisen" se filmsamlingen som inneholder korte presentasjoner av de senere års vinnere.

Filmene er informative og godt laget, så det er absolutt verdt en titt!

Publisert 18. apr. 2010 11:39

Econ 3010 er et nytt emne som vil bli tilbudt studenter på bachelornivå hvert vårsemester, og blir fra neste år et obligatorisk emne. Faget skal gi trening i å anvende økonomisk teori på faktiske problemstillinger, slik at studentene står bedre rustet for arbeidslivet. I blad nr. 1 2010 har vi trykket en innleveringsoppgave i faget hvor oppgaven var å ta stilling til et forslag fra Stortinget om å kutte el-avgiften i kuldeperioder. Redaksjonen håper dette kan gi litt innblikk i hva det nye faget innebærer. I tillegg mener vi problemstillingen svært aktuell og viser hvilken nytte vi kan ha av den økonomiske teorien vi lærer.

Les en innleveringsoppgave på de siste sidene i det nyeste bladet.

Publisert 13. mars 2010 15:51

The world is in a terrible state and we as (potential) economists are to blame. Though readers of, and contributors to, Observator can hide safely under the excuse of being students, our field of interest has inarguably been the cause of severe misery brought upon the world the recent years. So even though the Swedish Central Bank continues to honor the best and brightest every year, the Real-World Economics Review brought it upon themselves to honor those who contributed the most to bringing this mess about.

Publisert 7. mars 2010 18:53

Nå er det blitt enklere å huske webadressen til observator!

www.observator.tk

Enkelt og greit!

Publisert 18. feb. 2010 17:44

Bilder tatt på arrangementer vi dekker, fester og annet blir lagt til under den nye "bilder" knappen i menyen! Dersom du har bilder som du ønsker å legge til her er det bare å sende de til oss på mail!

Vi har også fått opprettet en Twitterkonto, og her kommer vi til å legge ut info om diverse arrangementer som det kan være interessant for en samfunnsøkonomistudent å få med seg.

Vi har også en facebookgruppe med et diskusjonsforum, og en fangruppe for de mest dedikerte.