Overgang til e-post i MS365

Uttalelse vedtatt på NTL UiOs årsmøte 2024.

Telefonskjermer med en rekke Microsoft-apper

Foto av Ed HardieUnsplash

For rundt 10 år siden var det steile fronter da det ble diskutert hvorvidt UiO skulle ta i bruk Microsoft sin e-post-tjeneste Exchange. En signaturkampanje ble signert av 285 personer ved institusjonen som hadde som hovedbudskap at de var imot snikprivatiseringen gjennom å gjøre Microsoft til leverandør for institusjonens og e-post-infrastruktur. Istedenfor ønsket de å ta i bruk fri programvare som muliggjør uavhengig kompetansebygging, tilpasning og videreutvikling og som la mer til rette for vitenskapelig og politisk suverenitet.

Den gangen ble det besluttet at UiO skulle ta i bruk Exchange, men ha egne servere for å drifte systemet. Men motstanderne hadde rett, og snikprivatiseringen fortsetter. UiO skal nå gjøre en full overgang til MS365, noe som innebærer å migrere driften til datasenter eid av Microsoft. Vi ser i praksis hva som skjer når man binder seg til en aktør som Microsoft: De bruker sin posisjon i den digitale infrastrukturen til å styre UiOs utvikling, noe som skaper en gradvis større avhengighet.

Det er flere problemer med å gi fra seg kontrollen over egen utvikling. Det å bli låst til Microsoft kan blant annet føre til økte kostnader på sikt. I Danmark er det for eksempel meldt at kommuner har store utfordringer med økende utgifter til Microsoft, men er blitt for avhengige av deres systemer til å kunne finne alternativer.

Vår IT-avdeling bygger på en lang og imponerende historie som viser hva som kan skapes av digitale løsninger på universiteter. Vi har også en fantastisk kompetanse i IFI og USIT som kan benyttes til å videreutvikle løsninger uavhengige av amerikanske multinasjonale selskaper. Det finnes allerede alternativer ved UiO som er basert på fri programvare, for eksempel Mattermost istedenfor Teams, og slik programvare kan brukes for å skape ekte digitale plattformer som ikke følger den innskrenkende og innovasjonsdrepende praksisen til aktører som Microsoft.

NTL krever:

• En åpen diskusjon med universitetsledelsen om hvorfor UiO skal gjøre en full overgang til MS365 hvor det blir gjort rede for hva som faktisk vil skje med våre data og konsekvensene det vil få, og hvor alternative løsninger blir vurdert.
  • IT-avdelingen må følge sine gode mål om å ha brukerne i fokus. Brukerne, UiOs ansatte og studenter, må involveres i slike prosjekter og deres behov og ønsker hørt.
  • Utvikling av en langsiktig strategi som reduserer avhengighet til monopolaktige selskaper og igjen tillater lokal kompetansebygging og suveren beslutningstaking i tekniske spørsmål.
Publisert 26. mars 2024 16:09 - Sist endret 26. mars 2024 16:09