Akademisk boikott av israelske institusjoner

Uttalelse vedtatt på NTL UiOs årsmøte 2024.

Høyhus mot blå himmel.

Hovedbygget ved Universitetet i Haifa ruver over byen, og har tidligere blitt brukt blant annet til signaletterretning av den israelske hæren. Foto: Ofer Deshe, Flickr

Gjennom okkupasjon, undertrykking og apartheid har Israel i flere tiår nektet palestinere grunnleggende menneskerettigheter og frarøvet millioner av mennesker muligheten til å leve verdige liv. Den siste tids intense og nådeløse krig har satt situasjonen ytterligere på spissen, med over 30 000 drepte, 70 000 skadde og enorme ødeleggelser av infrastruktur på Gazastripen. Situasjonen er prekær og krever handling.

Israelske myndigheter har vist liten villighet til å forhandle fram en våpenhvile, langt mindre til å forhandle fram en varig løsning på konflikten. Regjeringen har også vist liten vilje til å rette seg etter Den internasjonale domstolens kjennelse om midlertidige tiltak for å forhindre folkemord. Konflikten har ingen militær løsning, og for å skape utsikter til fred må Israel presses til forhandlingsbordet. Pressmidlene som så langt er tatt i bruk har vist seg utilstrekkelige, og NTL UiO så vel som LO har ved flere anledninger tatt til orde for en økonomisk boikott av Israel. NTL UiO vil med dette også gi sin støtte til det palestinske oppropet for akademisk boikott av israelske institusjoner.

Israelske institusjoner for høyere utdanning har i lang tid vært delaktig i å muliggjøre okkupasjon og krig, enten gjennom aktiv deltakelse, eller gjennom en passiv aksept. Flere universiteter har deltatt direkte i utvikling av militært utstyr brukt av den israelske hæren i Palestina, samt utviklet juridisk rammeverk og strategiske doktriner som har muliggjort okkupasjonen. I samarbeid med Israel Defence Forces (IDF) har flere læresteder lagt særlig til rette for utdanning for soldater i aktiv tjeneste.

Siden 7. oktober har store institusjoner som Universitetet i Tel Aviv, Det hebraiske universitetet i Jerusalem, Bar-Ilan Universitet, Ben-Gurion, Technion og Universitetet i Haifa med flere aktivt støttet opp om krigen i Gaza ved å igangsette innsamlingsaksjoner for stridende studenter, samt gått ut med støtteerklæringer til krigen. Ved kunstakademiet Bezalel har studenter og ansatte produsert uniformer og annet utstyr for bruk i krigen.

Samtidig har vi i tiden etter 7. oktober sett flere eksempler på at israelske læresteder har sanksjonert studenter og ansatte for kritikk av krigen og uttalelser til støtte for Palestina. En rekke studenter har blitt utvist fra institusjonene sine, og ansatte har mistet jobben. Det israelske utdanningsdepartmentet har i et direktiv av 12. oktober bedt lærestedene umiddelbart utvise studenter eller ansatte som viser "støtte til terrorisme" eller "støtte til fienden", formuleringer som fortolkes vidt. Dette kommer i tillegg til den israelske anti-boikottloven som allerede medfører en kraftig innskrenking i studenter og ansattes ytringsfrihet.

På den andre siden av grensa er forholdene for palestinsk akademia langt mer alvorlig. Under okkupasjon har palestinske universiteter på Vestbredden måttet venne seg til gjentatte nedstenginger og militærraid. Muligheten for innreise for internasjonale studenter og ansatte er underlagt streng israelsk kontroll, og også muligheten for palestinske akademikere til å reise ut av landet og å inngå i internasjonale samarbeid er avhengig av aksept fra israelsk hold.

Enda mer prekært er situasjonen på Gazastripen der samtlige universiteter og høyskoler er ødelagt av israelske bombeangrep i løpet av det siste halvåret. Flertallet av ansatte og studenter er drevet på flukt, og et stort antall ansatte og studenter er drept i angrep. Fysisk sikkerhet er et absolutt minstekrav for enhver form for akademisk frihet.

Norsk høyere utdanningssektor og akademia har en etisk plikt til å ikke bidra til å muliggjøre videre brudd på folkeretten og grunnleggende menneskerettigheter. NTL UiO krever særskilt at Universitetet i Oslo tar til orde for en akademisk boikott av israelske institusjoner.

En akademisk boikott retter seg mot israelske institusjoner som ikke aktivt tar stilling mot okkupasjon, apartheid og krigsforbrytelser. Vi krever at norske læresteder ikke inngår i utvekslingsprogrammer, felles forskningsprosjekter eller annet formelt samarbeid på institusjonsnivå med institusjoner som nå omfattes av boikotten.

En akademisk boikott retter seg ikke mot enkeltindivider. Målet med en boikott er å legge press på israelsk akademia for å ta et tydelig standpunkt mot den folkerettsstridige krigen på Gaza. Vi anerkjenner at det finnes viktige stemmer i israelsk akademia som tar kritisk til orde mot den sittende regjeringen og okkupasjonen. Kontakten med disse bør opprettholdes, og en akademisk boikott skal ikke være til hinder for det. Personer med en offisiell representasjonsrolle for institusjonene, som rektorer og dekaner, vil allikevel kunne omfattes av en boikott.

Gjennom en akademisk boikott kan UiO bidra til å få slutt på Israels krig, blokade og okkupasjon, og gjennom det fremme den akademiske friheten til palestinsk akademia.
NTL UiO oppfordrer også alle ansatte ved UiO til å selvstendig slutte opp om en om akademisk boikott.

Publisert 27. mars 2024 10:54 - Sist endret 3. apr. 2024 14:54