Landsmøte 2018: Gry Bruland Larsen om profittfri velferd

Gry Bruland Larsen gikk på talerstolen i debatt om prinsipp- og handlingsprogram for å snakke om profittfri velferd.

Se video av innlegget

Gry Bruland Larsen på landsmøtets talerstol.

Vi er glad for at NTL sier så tydelig nei til profitt på velferd! Offentlige midler, våre skattepenger, skal komme innbyggerne og fellesskapet til gode.

Omsorg er ikke, og skal ikke være butikk. De mest sårbare skal ikke utsettes for markedslovene. Ønsker vi et samfunn der det er godt å vokse opp og leve i for alle, må vi hegne om Velferdsstaten. Gode universelle tjenester til folk i ulike faser av livet og til folk i ulike livssituasjoner bør det offentlige og ideelle sørge for, ikke kommersielle aktører - velferdsprofitører. Vi må fortsette å bygge en velferdsstat for alle, ikke et velferdssamfunn for noen få kjøpesterke.

Vi skal ha nok kvalifiserte og faglig dyktige medarbeidere i barnehagene, i skolen, i barnevernet, på sykehusene og i aldersomsorgen, for å nevne noen. Og de ansatte skal sikres skikkelige og ordnede lønns- og arbeidsvilkår, og pensjon.

Når det er mer lønnsomt å investere i barnehager enn på Børsen bør alarmklokkene ringe. Det er ikke lenger bare i byggebransjen man finner sosial dumping.

Det rød-grønne byrådet i Oslo gjør en god jobb med å ta tjenestene tilbake, og å gi tillit til de ansatte. Det tar tid å snu 18 år med blå markedsstyring og anbudsregime, men resultatene kommer. Nå ansettes f.eks. vaktmestere igjen i Oslo-skolen, og søppla tømmes av kommunalt ansatte.

Regionsreformen bidrar til at statlig sektor ytterligere rammes av oppsplitting av fagmiljøer, og outsourcing av oppgaver. Dette svekker fellesskapet på arbeidsplassen, og det blir vanskeligere å organisere folk. En villet politikk fra regjeringa vil jeg tror, men vi må kjempe i mot. Og, jeg ser stadig dyktige tillitsvalgte i media som forteller om en virkelighet på arbeidsplassen som verken gjør tjenestene bedre for folk eller arbeidshverdagen god for de ansatte. Når regjeringa i tillegg slenger på kuttene med den såkalte Avbyråkratiserings-  og effektivitetsreformen, år etter år, svekker de statlig sektor og tjenestene vi som stolte byråkrater skal gi befolkningen.

Skal vi vinne kampen mot profitt i velferden og sosial dumping, må venstresida og hele fagbevegelsen stå sammen, og være tydelige. Selv om ikke dette er kontroversielt for oss, og vi har flertallet i befolkningen med oss, så må vi med en mørkeblå privatiseringsivrig regjering ha høyt fokus på dette.

Så, solidaritet, kamerater!

Publisert 6. nov. 2018 18:38 - Sist endret 6. nov. 2018 18:39