Landsmøte 2018: Ellen Dalen til Jonas Gahr Støre

Jonas Gahr Støre åpnet landsmøtets andre dag. Han lovet et Arbeiderparti som er et endelig tydeligere alternativ fremover.

NTL UiOs Ellen Dalen spurte Jonas Gahr Støre om hvordan hans parti vil sikre at det er de ansattes faglige vurderinger som skal ligge til grunn for styringen av offentlig sektor, i stedet for markedsstyring.

Her er hele innlegget.

Ellen Dalen på talerstolen

Landsmøte, dirigenter, Jonas Gahr Støre

Arbeiderpartiet og NTL er enige om at velferdsoppgavene ikke kan løses av markedet, men av en sterk offentlig sektor. Da kan vi ikke akseptere at offentlig sektor styres etter markedsprinsipper.

De ansattes kompetanse er viktig for at det skal fattes gode beslutninger til beste for virksomheten. Vi tillitsvalgte har rett til medbestemmelse og vårt mål er at faglige vurderinger skal legge grunnlag for en velferd med kvalitet, likebehandling og til det beste for innbyggerne.

De tillitsvalgte stiller i medbestemmelsesfora med gode argumenter på kvalitet, økonomi og effektivitet. Og hvis arbeidsgiver og arbeidstaker hadde de samme målene, ville vi hatt et godt fungerende partssamarbeid hvor de tillitsvalgte påvirker beslutningene.

Slik er det ikke i dag.
Vi og våre medlemmer er frustrerte og forbanna.

Faglige argumenter ignoreres og faglige rettigheter svekkes.

VI VET at våre mål aldri kan bli de samme som denne regjeringens mål om å privatisere. Partssamarbeidet har blitt spissa som en arena for kamp mellom ulike interesser.

NTL forventer at Arbeiderpartiet ikke bare vil stoppe, men reversere privatiseringene. Og for Universitetenes del er vi veldig glade for at dere har sagt nei til Foretaksmodell.  Vi hørte du sa at dere vil føre samme politikk i posisjon som dere gjør i opposisjon?

Men. Medbestemmelsen kom under press allerede under deres regjering. Fordi de oppgavene som fremdeles er offentlige - styres som om de var i et marked. Finansieringssystemene, organisasjonsmodellene og ledelsesideologiene er laga etter mal fra privat sektor. Medbestemmelsen blir satt til side fordi de overordna målene er spesifisert og finansiert fra politisk ledelse. Dette setter Arbeiderpartiets arbeidslivsutvalg også finger’n på i sin rapport.

Våre medlemmer forventer at de gjennom sin organisering skal få bruke sin utdanning og kompetanse i vurderingen av hvordan oppgavene løses. Hvis VI skal sikre et organisert arbeidsliv må DE erfare at fagforeningen gjøre en forskjell. Vi skal ta vårt ansvar lokalt på arbeidsplassene. Men det er ikke nok når de overordna systemene jobber mot oss.

Jonas Gahr Støre, vi lengter alle etter regjeringsskifte.

Men – NTL -som resten av de 800 000 ansatte i offentlig sektor har et spørsmål som vi trenger svar på:

Hva vil Arbeiderpartiet gjøre for at velferden skal kunne forvaltes etter faglige vurderinger og med reell medbestemmelse?

Publisert 6. nov. 2018 10:36 - Sist endret 6. nov. 2018 10:57