Uravstemning i staten: Bruk stemmeretten!

Mandag 2. juni starter uravstemningen i staten. Uravstemningen skal vise om du som NTL-medlem i staten godtar meklingsresultatet med forslag til ny hovedtariffavtale i staten. Velger et flertall å stemme ja, er forslaget godtatt. Blir det et nei-flertall går vi til streik. Det er derfor viktig at du deltar og sier din ­mening.

Om resultatet

Ramma i det statlige oppgjøret ble den samme som for industrien; 3,3%. Eventuelle lønnsglidninger i industrien skal ligge til grunn for mellomoppgjøret i 2015.

Hovedtariffavtalen består i sin nåværende form, til tross for sterke angrep fra arbeidsgiver og Akademikerne. Dette betyr at vi fremdeles har en tariffavtale som er felles for alle statlige ansatte, uavhengig av arbeidssted og uavhengig av hvilken fagforening du tilhører. Hovedfordelingen foregår fremdeles sentralt, og streikeretten er bevart. I tillegg er det foretatt justeringer på enkelte stillingskoder og satt av penger til lokale forhandlinger. Den lokale potten er på hele 1,75 %, noe som ved UiO betyr opp i mot 60 millioner til høstens 2.3.3. forhandlinger.

Fordelingen sentralt er slik at de lavest lønnede får kronetillegg. F.eks. fikk de i lønnstrinn 40 7.600 kroner pr år. De over lønnstrinn 54 får prosenttillegg på 1,98, noe som i lønnstrinn 70 vil si 11.900 pr år.

Justeringen er allerede gjennomført i stedet for at det er satt av penger til egne forhandlinger. Disse gir noen lavtlønnede et ekstra lønnstrinn. Blant NTLs medlemmer gjelder dette hovedsakelig renholdere, klinikksekretærer, tannhelsesekretære og konsulenter som har oppnådd maksimal ansiennitetsopptjening eller er plassert i alternativ 9-21. Dette betyr at mange av de som ligger under og rundt lønnstrinn 40, får nesten 5000 kroner ekstra pr år.

Tariffavtalen handler ikke bare om lønn og lønnsrammer. Rettigheter rundt blant annet arbeidstid, midler til opplæring og utvikling, satser for lån i Statens pensjonskasse og ammefri er bevart.

Styret i NTL UiO diskuterte resultatet i oppgjøret på styremøte den 28. mai, men kom ikke til enighet omkring en anbefaling som kunne sendes til våre medlemmer. Styret mener at det er viktig at man har klart å bevare en felles tariffavtale, at vi har oppnådd en ramme som er lik den i industrien og at tariffsystemets tredeling teknisk sett er videreført. Samtidig er styret kritisk til resultatet, som er et godt stykke unna LO Stat og NTL sin politikk. Den store lokale potten representerer en uthuling av det kollektive systemet og streikeretten. Stor lokal pott betyr at mye makt og ansvar er flyttet til de lokale forhandlingene. Og når lokale arbeidsgivere vil bruke lønnssystemet som et målstyringsverktøy og som bonusordning til de få og fremragende, kan de ikke få ansvar for en så stor del av inntektsfordelingen til de statsansatte. På bakgrunn av dette vil ikke styret gå ut med en anbefaling til våre medlemmer om å stemme ja eller nei, men vil på det sterkeste oppfordre medlemmene til å bruke stemmeretten!

Du kan stemme på SMS eller bruke stemmeseddel

Uravstemningen gjennomføres elektronisk ved sms-stemmegiving, men i tillegg vil det være anledning til å stemme med papirstemmer.

For å stemme via sms trenger du ditt medlemsnummer. Dette finner du på ditt medlemskort. Nummeret starter med 75. Du kan også finne det i feltet med din adresse på baksiden av NTL-magasinet, sett da 75 foran. Finner du ikke ditt medlemsnummer, kontakt kontor@ntl.uio.no for å få nummeret.

1) Send sms

Lag en sms (tekstmelding) som inneholder følgende:

• "Ntl ja” eller ”Ntl nei”
  • Medlemsnummer (kun sifferne - ikke skriv mellomrom eller andre tegn inni medlemsnummeret)
  • Fødselsdato - skrives ddmmåå

Eksempel: Ntl ja 7542809 060975 (Med et mellomrom mellom hver og ingen mellomrom i medlemsnummer)

SMS sendes til nummer: 26112. Når du har sendt sms, får du bekreftelse på at din stemme er registrert. Avstemningen på sms pågår frem til 10. juni.

2) Bruk denne stemmeseddelen

Stemmeseddelen finner du her.

Kryss av og legg i en blank konvolutt. Denne konvolutten legges så i en ny konvolutt som du skriver navnet ditt på. Lever denne til tillitsvalgt for NTL ved din enhet innen fredag 6. juni, eller kom innom NTL-kontoret på UiO senest tirsdag 10. juni.

Du kan bare stemme én gang. Forsøker du å stemme flere ganger, blir disse stemmene avvist. Alle stemmer som registreres via sms og medlemsnett blir også automatisk anonymisert.

Mer informasjon om uravstemningen, samt lenker til blant annet riksmeklingsmannens møtebok og lønnstabeller finner du på NTLs nettsider.

Publisert 2. juni 2014 09:04 - Sist endret 24. mars 2024 06:56