Revidert budsjett varsler angrep på lik rett til utdanning

Revidert statsbudsjett ble lagt frem 14. mai og det henvises flere steder til både den norske og den danske produktivitetskommisjonen. NTL UiO har lest budsjettet og sammenlignet med forslagene fra Danmark for å se hva som kan bli de konkrete resultatene av budsjettets formuleringer.

Utdanningssektoren fremheves som et viktig ledd for å øke Norges produktivitet. Denne innfallsvinkelen er forståelig, da Norges ekstremt høye produktivitet i stor grad skyldes at arbeidsstokken har høy utdannelse og et høyt kompetansenivå. Men tiltakene vil ikke øke det generelle kunnskapsnivået. Tvert i mot angripes prinsippene om lik rett til utdanning.

Budsjettet henviser til to konkrete forslag fra Danmark:

• studenter som velger utdanninger som gir gode sysselsettingsmuligheter og utsikter til høy lønn skal få bedre finansiering enn de som velger annen type utdanninger.
  • Institusjoner for høyere utdanning skal få insentiver til å levere utdanning med høy studieintensitet og høy sysselsetting og lønn.

I tillegg har den danske kommisjonen foreslått:

• Skolepenger
  • Færre skal få anledning til å ta masterutdanning
  • Søkere skal få velge utdanning på basis av offentliggjorte rapporter om studiets progresjon, yrkesmuligheter og lønn etter endt lønn
  • Reduksjon av studietilbud basert på bl.a. arbeidsmulighetene etter endt utdanning.

Regjeringen viser med sitt reviderte statsbudsjett og med produktivitetskommisjonen de har nedsatt at de ikke er interessert i å utvikle det generelle kunnskapsnivået i Norge. Utdanning er kun et verktøy for næringslivets kortsiktige behov for kompetanse. Denne holdningen er kunnskapsløs.

Det er paradoksalt at denne regjeringen sier de vil satse på kunnskap men i virkeligheten angriper de prinsippet om lik rett til utdanning. Her vil de møte motstand.

Publisert 15. mai 2014 15:43 - Sist endret 15. mai 2014 20:09